Je zult maar een winkel hebben, wat gaat het nieuwe jaar jou dan brengen?

Kledingwinkel

Nu ook de omzet van winkels toeneemt liggen de kansen voor het oprapen, schrijft Fred Rutgers. Wat gaat het nieuwe jaar jou brengen?

Je leest het de laatste weken steeds vaker; “omzetten winkels zitten weer in de lift”. Natuurlijk is dat mooi nieuws, maar hoe zit dat bij jouw winkel? Groeit jouw omzet wel hard genoeg?

Want als het bij jou minder hard vooruit gaat dan bij de rest, dan loop je dus toch achter! Nu is het de tijd om weer spek op je ribben te kweken om straks als het weer eens even wat minder gaat de klappen weer te kunnen opvangen.

Geen rust

Als retailer heb je tegenwoordig ook haast geen moment rust meer! Steeds langere openingstijden. koopzondagen en dan moet je onder druk van de concurrentie ook steeds vaker dingen organiseren waar ook enorm veel tijd en energie in gaat zitten. Promoavonden, Vip uitverkoop avonden, modeshows, spreekbeurten en ga zo maar door.

Bovendien zitten we niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperken. Als je als winkelier alles wilt organiseren en dan ook nog eens alle veranderingen om je heen scherp in het oog wilt houden, dan kom je bijna niet meer toe aan het runnen van je winkel. En toch zul je haast wel moeten.

Kansen en bedreigingen ontstaan juist als de boel in beweging komt. When the going gets tough, the tough get going! Juist nu liggen de kansen voor het oprapen. Als het jou wél lukt om de kansen te zien en de bedreigingen te omzeilen kun je een voorsprong nemen op de rest.

Keuzes

Soms moet je daarom keuzes durven maken. Zijn er dingen die jij nu doet die je ook door één van jouw medewerkers kunt laten doen? Wat kun jij doen om af en toe wat meer afstand te nemen van de dagelijkse gang van zaken? Om eens rustig om je heen te kijken en na te denken over wat je kunt doen om morgen, volgende maand en volgend jaar meer omzet te maken? Waar liggen jouw kansen en hoe kun je die pakken? E-commerce heeft het moeilijker dan menigeen nu al ziet.

De prijsconcurrentie is moordend en het lukt ze maar niet om een emotionele band met hun klanten te bouwen. Juist daar liggen kansen voor retailers! Hoe kun jij met jouw team die klanten een unieke winkelervaring bezorgen?

Aan de deur

Steeds vaker geven klanten toe dat ze online bestellen omdat ze geen zin hebben om met hun aankopen door de winkelstraat te slepen. Wat zou jij kunnen doen om het jouw klanten gemakkelijker te maken? Vroeger kwamen er iedere dag venters aan de deur met boodschappen. De melkboer, de bakker, de groenteman etc. Gaan we weer terug naar die trend?

Wat zou het betekenen als het jou zou lukken om zware of grote boodschappen weer te bezorgen bij jouw klanten? Hoeveel extra omzet zou dat kunnen opleveren. Mooie stof tot nadenken voor dit nieuwe jaar!

Ik geef 5 exemplaren weg van mijn boek 'In 6 stappen naar meer omzet', met praktische tips die je morgn in kan voeren, en waarmee je overmorgen winst maakt. Wil jij dit boek ook ontvangen? Stuur een mail met korte motivatie naar fred@retailkitchen.nl.

Fred Rutgers is retailexpert en ondernemerscoach. 'Op basis van 30 jaar ervaring help ik retailers en ondernemers in de b2c sector om op een leuke manier en met minder stress te bouwen aan meer omzet en resultaat.'