Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Mijn droom komt uit, retail wordt weer een echt vak’

Na twee jaar voorbereiding ziet Sprout-expert Fred Rutgers een droom uitkomen: een nieuwe HBO-opleiding die retailers helpt te overleven in de concurrentiestrijd. 'Retail is een geweldig vak en verdient meer erkenning!'

Ik ben al jaren een fanatiek ambassadeur van retail als een geweldig vak, en dat retailers meer aanzien verdienen dan ze krijgen. Hoe vaak hoor je niet op een verjaardag; “goh, werk jij in een winkel? Waarom zoek je niet een echte baan?” En dat deed mij telkens weer pijn! Want winkels zijn veel belangrijker dan menigeen denkt. Werken in de retail vergt ook echt een heleboel kennis en vaardigheden om ook echt succesvol te zijn.

Het belang van winkels

Winkels houden onze samenleving leefbaar. Retailers sponseren de intocht van Sinterklaas, ze sponsoren uw sportvereniging en ook heel veel evenementen die zorgen voor de nodige reuring in uw wijk of dorp. Uw kinderen vinder er hun eerste baantje en verdienen daarmee een extra zakcentje. Maar winkels zelf hebben ook een belangrijke sociale rol.

Rondom winkels zien we minder criminaliteit en mensen uit de buurt ontmoeten elkaar in de winkels en maken daar een praatje. En die dame bij de kassa vraagt zich ook af hoe het met mevrouw Jansen is, want die heb ik al een paar dagen niet meer gezien. Zou het wel goed met haar gaan? Een wijk zonder winkels is een saaie, stille wijk, dus winkels zijn belangrijk voor onze leefomgeving.

Retailen is een vak!

Maar het succesvol runnen van een winkel is lang niet zo simpel als het lijkt. Het is veel meer dan een pand huren en dat vol proppen met scherp geprijsde spullen. Daar is veel meer voor nodig. Vroeger moest je daar een middenstandsdiploma voor hebben en in die tijd waren winkeliers ook nog mensen met aanzien. Nu zien we retailers bijna niet meer voor vol aan en zijn er nog wel opleidingen om meer te leren over werken aan en in een winkel.

Maar de wereld in de retail verandert snel, heel snel! Webshops pikken klanten en omzet weg en nieuwe doelgroepen vergen een totaal andere aanpak dan in het verleden. Nieuwe technologieën komen en gaan in een razend tempo en als winkelier is het bijna niet meer bij te benen. Maar ja, als je niet meegaat met je tijd loop je voor je het weet achter de feiten aan.

Er knapte iets

Toen ik ongeveer twee jaar geleden weer eens in gezelschap was waarin men sprak over de hopeloze toekomst voor winkels, en het feit dat werken in een winkel alleen iets was voor mensen die niets beters kunnen, knapte er iets in mij. Ik besloot dat hier iets aan gedaan moest worden. Retail moest weer een echt vak met aanzien worden. En winkeliers moesten meer kennis krijgen om te overleven in de concurrentiestrijd.

Ik wilde retailers de kennis en tools aanrijken die ze nodig hadden om meteen morgen betere resultaten te kunnen realiseren. En dat moet geen flauwe theorie zijn, maar waardevolle informatie waarmee ze morgen in hun winkel beter kunnen scoren. En het verwerven van die kennis moest ook zichtbaar worden voor iedereen zodat die winkelier ook weer trots kan zijn op zijn winkel en zijn vak en het moest ook op een niveau zijn waardoor die retailer weer een stukje aanzien krijgt.

Een droom komt uit

Na bijna twee jaar voorbereiding is het gelukt om een aantal zware marktpartijen bij elkaar te krijgen om samen de eerste deeltijd HBO retail-opleiding in Nederland te realiseren. Met hulp van Rabobank, GMS en de Hoge School Arnhem Nijmegen starten we dit najaar met de eerste groep retailers die weer een poosje in de schoolbanken gaan zitten.

We gaan ze helpen om hun winkels weer echt klaar te krijgen voor een gezonde toekomst. Gewoon met kennis en info die eigenlijk nergens anders zo bruikbaar aangeboden wordt. En daar ben ik blij om en eerlijk gezegd ook wel een beetje trots op.

Mijn droom komt uit, retail wordt weer een echt vak!