Waarom je met een kleine winkel juist gemakkelijk kan overleven

Small is beautiful, beargumenteert retailexpert Fred Rutgers. Hij legt uit waarom kleinere on- en offline retailers relatief succesvoller zijn dan de grote jongens.

Klein, maar fijn. Dat credo gaat in het bijzonder op voor de wereld van retail. Bedenk je maar eens: winkels in de winkelstraat doen het weer steeds beter. Tevens doen winkelgebieden met veel kleinere gespecialiseerde winkels het beter dan centra met hoofdzakelijk grote landelijke ketens.

Doelgroepen veranderen echter snel en consumenten zijn steeds moeilijker naar de kassa te lokken. Bij gelijke geschiktheid kiezen we voor de laagste prijs. Steeds meer grote webshops openen bovendien ook “echte” winkels. Grote webshops zelf hebben nog steeds heel erg veel moeite om winst te maken. 

Goed, wat zien we hier nu?

KLanten kiezen steevast voor de goedkoopste aanbieder

Wanneer jij als retailer hetzelfde aanbiedt als alle anderen, kiest de klant steevast voor de goedkoopste aanbieder. En er kan er altijd maar één de goedkoopste zijn. Dus we zien een voortdurende race naar de bodem.

Consumenten en zeker de babyboomers hebben alles al en hebben dus geen spontane drang meer om spullen aan te schaffen, dus waarom zouden ze jouw winkel bezoeken om daar iets te kopen?

Kopen en shoppen

Kleine winkeliers kunnen zich relatief goed aan de veranderende wereld aanpassen

Er komt steeds meer onderscheid tussen kopen en shoppen. Onderscheidend vermogen en beleving worden steeds sneller steeds belangrijker. Doelgroepen veranderen steeds sneller en als jij niet kiest voor een doelgroep kiest die doelgroep dus ook niet voor jou! Mensen willen verrast worden en een op hun wensen afgestemde persoonlijke unieke beleving ervaren. En daarom moet jij je als ondernemer dus steeds vaker en steeds sneller aanpassen aan de behoefte en interesse van jouw doelgroep.

Kleine winkeliers lukt dat - mits ze hier actief mee bezig zijn - doorgaans beter dan de grote warenhuizen. In de kleinere winkels heeft de ondernemer veel meer direct contact met zijn klanten. De kleine ondernemer hoort dus gemakkelijker hoe hij zijn klanten nog weer beter kan bedienen. En met een winkel in de winkelstraat heb je nu eenmaal meer contact met je klanten dan middels een webshop.

Ook zie je dat kleine gespecialiseerde webshops vaker winstgevend zijn dan de grote zogeheten Webshop Moguls, die dankzij grote investeringen maar eindeloos aanloopverliezen accepteren.

Pleziershoppen

Klanten geven hun echte geld uit voor de lol

Klanten kiezen steeds meer voor aankoopgemak en ze willen de laagste prijs voor aankopen waar ze simpelweg niet onderuit kunnen, zoals wekelijkse boodschappen en andere regelmatige herhaalaankopen. Maar het echte geld geven ze uit voor hun lol, en dan willen ze er dus ook plezier aan beleven. Precies daar liggen de kansen voor de kleine, maar fijne retailers.

Bezorg die shoppers een fijn gevoel. Laat ze voelen en ervaren dat ze welkom zijn en dat jij er alles aan doet om ze te verwennen en om hun verwachtingen te overtreffen.

Die paar stappen extra leveren dan ook echt extra omzet op. Bij shoppen draait het juist niet om die laagste prijs, maar gaat het om het beste gevoel bij de beste deal - en dat is natuurlijk heel iets anders dan de laagste prijs. Als klanten het je weer gunnen, mag je van hen ook best weer wat verdienen. Oftewel: laten we van shoppen gewoon weer een geweldige beleving maken.

Fred Rutgers is retailexpert en ondernemerscoach. 'Op basis van 30 jaar ervaring help ik retailers en ondernemers in de b2c sector om op een leuke manier en met minder stress te bouwen aan meer omzet en resultaat.'