Welke doelgroep levert jouw winkel omzet op?

Winkel, retail, detailhandel

Zou jij 17 tot 28% meer omzet willen? Stem je doelgroep dan af op wie er écht langs je winkel loopt, stelt Sprout-expert Fred Rutgers.

Als je aan de gemiddelde retailer vraagt wie zijn doelgroep is hoor je meestal als antwoord; “iedereen die behoefte heeft aan wat ik verkoop”. Op zich kun je daar geen spelt tussen krijgen, maar je kunt er ook niets mee. Hoe ziet die doelgroep eruit? En waar zijn ze te vinden? Hoe kom je met ze in gesprek en hoe krijg je ze aan jouw kassa?

Als je doorvraagt aan diezelfde retailers, dan kunnen ze vaak een betere omschrijving geven van hun doelgroep; “een echtpaar van rond de 45 met twee opgroeiende kinderen, wonend in een twee onder één kap, sociale klasse B met een middenklasse auto voor de deur”. Dat is al iets beter en op basis van deze omschrijving kun je al iets gerichter marketing bedrijven.

Extra omzet

Maar nu even de harde werkelijkheid. Wist je dat we in Nederland momenteel 50% eenpersoonshuishoudens hebben? Speel jij met jouw aanbod daar wel voldoende op in? En zou jij ruim 17% extra omzet willen? Wanneer ga je jouw aanbod dan ook richten op mensen wiens opa nog niet in dit land woonde? Zou 28% meer omzet een bijdrage kunnen leveren aan jouw winst?

Denk dan eens aan de “babyboomers”. Dit is de rijkste generatie die ooit in dit land heeft geleefd en vermoedelijk ook zal leven. Ze hebben plenty geld, plenty tijd om jouw winkel te bezoeken, maar helaas hebben ze ook plenty spullen.

Andere vijver

Wat kun jij doen om die generatie naar jouw winkel te trekken en hoe weet jij ze te verleiden om bij jou iets te kopen? Om te beginnen zou je eens kunnen kijken hoe babyboomers met hun rollator je winkel in kunnen komen. En heb jij al een klantentoilet, want die leeftijdsgroep moet nu eenmaal een keertje vaker. Past jouw aanbod en de manier waarop jij en jouw team omgaat met klanten wel bij deze doelgroep? Denk er eens over na want het kan je een berg extra omzet opleveren. 

Als jij niet durft te kiezen voor een andere doelgroep dan jouw concurrent, dan vissen jullie allemaal in dezelfde vijver en vang je meer bot dan je lief is. Als jij durft te kiezen, wordt je ook eerder gekozen! Als jij echt inspeelt op de juiste doelgroep, dan weten ze jou ook te vinden.

Bovendien weet je dan naar wie je op zoek moet om nieuwe klanten te werven. Als jij weet hoe je ze kunt bereiken, kun je met ze in gesprek komen en blijven. Daarna is het de kunst om ze telkens weer positief te verrassen. Die klanten telkens weer te boeien, want alleen dan kun je ze ook aan je binden!

Schrikken

Denk je dat jouw winkel nog steeds dezelfde doelgroep heeft als 10 jaar geleden? Haal dan eens je etalage leg en ga eens een dagje op een comfortabele stoel in jouw etalage zitten en kijk eens goed wie er aan jouw winkel voorbij lopen. Wedden dat het dan even schrikken is?

Nederland verandert, en als jij succesvol wilt blijven zul jij mee moeten veranderen. Anders ga je kennismaken met de wet van Darwin. Om te overleven moet jij je sneller aanpassen dan jouw concurrent, maar pas je in ieder geval nooit aan áán jouw concurrent!

Photo by Mike Petrucci on Unsplash

Fred Rutgers is retailexpert en ondernemerscoach. 'Op basis van 30 jaar ervaring help ik retailers en ondernemers in de b2c sector om op een leuke manier en met minder stress te bouwen aan meer omzet en resultaat.'

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!