Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo maakt Wouter Staal van Yoghurt Barn een databedrijf met offline retailanalytics

Na de online wereld verovert big data nu ook de ouderwetse winkelstraat, bewijst een bedrijf als Yoghurt Barn. Oprichter Wouter Staal legt uit hoe hij zijn onderneming efficiënter maakt met een nieuw systeem voor offline retailanalytics.

wouter staal yoghurt barn

Als nietsvermoedende bezoeker zul je het niet doorhebben, maar sinds een paar weken meet Yoghurt Barn je bezoek op alle twaalf vestigingen met een wifi-tracker – mits je je telefoon op zak hebt. Die – anonieme – data worden vervolgens gekoppeld met het kassasysteem van het bedrijf en het weerbericht.

De gecombineerde berg informatie voorspelt hoeveel mensen er de volgende dag langs de vestigingen zullen lopen, wat zij zullen kopen en wat het effect is van bepaalde aanbiedingen.

De trackers werken alleen als “teller”, haast oprichter Wouter Staal zich te zeggen. “Er wordt geen persoonlijke data bijgehouden.” Yoghurt Barn werkt voor het systeem samen met winkelstratenonderzoeker Locatus en kassasysteem Twelve, die niet toevallig dezelfde aandeelhouder hebben als Yoghurt Barn (MBO en Groeifonds).

Stopping power

De belangrijkste vraag die Staal met het systeem hoopt te beantwoorden, is hoeveel passanten hij nodig heeft om een locatie rendabel te laten draaien. “Op één dag lopen er bijvoorbeeld duizend mensen langs, zijn er honderd transacties en is het zonnig weer. Maar op een andere locatie zijn er minder transacties per duizend bezoekers. Dan moet ik misschien iets doen aan mijn ‘stopping power’ (de mate waarin de winkel mensen letterlijk stil laat staan, red.). Is de look and feel wel in orde?

De grootste impact heeft het systeem waarschijnlijk op de productiviteit van Staals yoghurtimperium. “Als we straks een seizoen hebben gedraaid met dit systeem, kun je bijvoorbeeld kwantificeren dat je vijf in plaats van zes mensen moet inzetten wanneer er regen op komst is. Ook ontdek je hoeveel mensen je moet bijschakelen als er mooi weer op komst is.” 

Het systeem krijgt daarnaast invloed op de inkoop van zijn bedrijf, zegt Staal: “We krijgen dagelijks geleverd. Als ik weet wat de invloed van het weer is, hoef ik minder in te kopen.”

Franchise

Staal wil vestigingen bovendien onderling benchmarken. “Hoe loopt een nieuw product in een bepaalde vestiging, en waar komt dat door?” Voor Yoghurt Barn helpen die nieuwe inzichten ook bij het groeien als franchisebedrijf

De kosten zitten vooral in het verwerken van data

Het voorlopig nog naamloze systeem werd een paar weken geleden geïnstalleerd en Staal verzamelt de komende maanden zoveel mogelijk data. Daarna stort een analist zich op de berg gegevens. Het systeem is nog niet als los product te koop, Staal noemt het “een launching partnership”. Hoeveel geld de techniek kost, kan hij dan ook niet direct zeggen. “Maar de kosten zitten vooral in het verwerken van data.”

Lees ook: Yoghurt Barn wordt franchisebedrijf, zo pakt oprichter Wouter Staal het aan