Richard Branson: de 5 regels voor succes

Ok, het is crisis. Volgens ondernemer Richard Branson kunnen starters nog steeds succes hebben. Hij legt uit waarom.

"Sinds ik 46 jaar geleden mijn eerste onderneming startte, het magazine Student, is er veel veranderd in de wereld. De onzekere economische vooruitzichten maken dat het voor ondernemers moeilijk is om het succes van een bedrijf als Virgin te kopiëren. 

In de tijd van Student uitten we onze boosheid over de Vietnamoorlog en de Koude Oorlog. Vandaag de dag hebben regeringen te maken met de dreiging van terrorisme en politieke instabiliteit in het Midden-Oosten en Afrika. Toendertijd waren de Amerikaanse en Europese markten redelijk stabiel, nu wordt die positie bedreigd door opkomende markten en snelgroeiende economieën als die van Brazilië, Rusland, India en China. 

Bedrijven omzeilen de traditionele verkoopkanalen zoals tv, radio en kranten, maar bouwen een vertrouwde doelgroep op via sociale kanalen als Twitter, Google+, Facebook en applicaties zoals Path en Klout. Dat betekent enerzijds dat startups uit de voeten kunnen met veel kleinere marketingbudgetten en sneller kunnen inbreken in nieuwe markten. Het betekent ook dat reeds succesvolle bedrijven hun bevochten positie moeten verdedigen; hun producten kunnen net zo snel uit de gratie raken als dat ze in de mode raakten.

Vijf simpele richtlijnen zijn nog even geldig als 46 jaar geleden

Hoewel de wereld dus verandert, zijn de stappen die je als bedrijf moet nemen om succesvol te worden, onveranderd. Het zijn de vijf simpele richtlijnen die ik volgde tijdens de oprichting van zowel mijn eerste bedrijf als later bij Virgin Music, en zijn wat mij betreft nog even geldig als toen. 

1. Wat je doet, moet je wel leuk vinden. Als je het niet leuk vindt, doe het dan niet.
2. Wees innovatief: creëer iets dat opvalt en uitstijgt boven de rest.
3. Je werknemers zijn je meest waardevolle bezit; gelukkige werknemers zorgen voor gelukkige klanten.
4. Leidt door te luisteren: vraag regelmatig feedback van je personeel en klanten.
5. Wees zichtbaar: verkoop je bedrijf en je producten voor de camera.

Jamal Edwards

Virgin Media startte een pioniersprogramma om ondernemers te helpen netwerken. Een van de meest bekende deelnemers aan dit programma is Jamal Edwards, oprichter van het online muziek- en lifestylekanaal SB.TV, wiens bedrijf en business model me doen denken aan Virgin in de eerste periode. Edwards is een goed voorbeeld van iemand die de vijf regels goed toepaste.
Toen Edwards begon, bestond zijn onderneming slechts uit hemzelf en zijn camera: hij plaatste video’s van rappers voor zijn online volgers. Maar hij deed iets wat hij leuk vond en al snel ontwikkelde hij een passie voor deze innovatieve en authentieke muziekfilmpjes van events.

Toen hij eenmaal zijn merk had gevestigd, breidde hij zijn team uit in meerdere takken van sport zoals lifestyle, merchandise, kleding en zelfs een platenlabel. Traditionele merken als Puma en fastfoodketen Nando wilden deals met hem sluiten om aanbevelingen te krijgen van hem.

Edwards zijn mazzel was ook dat hij goed is in het spotten van talent. In 2010 stuurde een worstelende singer-songwriter een clipje op naar SB.TV, dat werd geplaatst op het Youtube kanaal van de onderneming. Het filmpje werd een stijgend aantal keren bekeken en uiteindelijk bood rapper Example de jonge zanger de kans om met hem te touren. Dit was niemand anders dan Ed Sheeran, wiens carrière effectief gelanceerd werd door SB.TV.

Blijf niet te lang hangen in nostalgie

Edwards blijft zichzelf en zijn SB.TV continu promoten in de media, op internet en waar hij ook maar de kans krijgt om zijn ondernemersverhaal te vertellen, zijn dromen en successen. Onderwijl weet hij dat goed ondernemersschap samenhangt met goed luisteren naar je medewerkers. Ondanks zijn succes, is hij nuchter en altijd bereid om te luisteren en nieuwe dingen te proberen.

Als je een goed idee hebt en je voert het goed uit dan maakt het niet uit in welke tijd je je onderneming begint. Hoewel het ondernemersklimaat verandert, blijven de basisprincipes hetzelfde. Blijf niet te lang hangen in nostalgie, maar omarm nieuwe kansen en uitdagingen waar je kan."

Meer leren over succes? Op 31 oktober organiseert Sprout de zesde editie van Sprout Challengerday. Dit jaar is het thema 'De geheimen van succes'. De edities van #challengerday worden ieder jaar groter en zijn sneller uitverkocht. Zorg dat je erbij bent!

 

Koop je ticket hier!

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!