Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 simpele, maar effectieve uitvindingen

Er zijn veel producten in de omloop waar we als samenleving eigenlijk niet veel aan hebben. Toch leveren die wel veel geld op. 10 voorbeelden.

 

Pet Rock

Bijna 40 jaar geleden kwam Gary Dahl op het lumineuze idee om een ronde steen in een doos aan te bieden. Hij prees zijn product aan als ‘het ideale huisdier’, omdat je het geen eten hoeft te geven en manieren moet bijbrengen. En waarempel: in 1975 werden in 6 maanden tijd 5 miljoen sets van deze stenen verkocht, goed voor een omzet van 15 miljoen dollar en een winstmarge van 76%.

Silly Bandz

Negen jaar geleden bedachten een paar Japanners een kindvriendelijke versie van de bekende keukenelastiekjes. Vanaf 2008 werden ze online te koop aangeboden. Door de grote vraag naar het product laat fabrikant Needham&Co nu wekelijks één miljoen exemplaren produceren.

Shakeweight

Op Youtube zijn er een groot aantal instructiefilmpjes van de Shake Weight te vinden. Hoe belachelijk de bijbehorende fitnessoefening er ook mag uitzien, van dit product zijn er miljoenen exemplaren verkocht.

Snuggie

Ook een fleece dekentje kan een immense hit worden. In één jaar tijd gingen er ruim 20 miljoen exemplaren over de toonbank, voor zo’n 15 euro.

Tipp-ex

In de tijd dat er nog geen tekstsoftware bestond, konden secretaresses zich wel de haren uit hun hoofd trekken wanneer ze weer eens een schrijffout maakten. In de jaren ’50 kwam een tussenoplossing: een zekere Bette Nesmith Graham vond het product ‘Mistake Out’ uit. Bij ons werd het product bekend als Tipp-Ex. In 1979 werd het bedrijf van Graham verkocht voor 47 miljoen dollar.

Smiley

Op online fora is de Smiley inmiddels een bekend fenomeen. Maar al in 1970 verdienden de broers Bernard en Murray Spain er geld mee. In twee jaar tijd, tussen 1970 en 1972, wisten ze 50 miljoen smiley-badges te verkopen. Hun figuurtje kwam op koffiebekers, affiches, T-shirts en stickers te staan. Inmiddels zou het lachicoontje al zo’n 500 miljoen dollar in het laatje hebben gebracht.

Slinky

De Slinky, een stuk speelgoed van spiralen, werd bedacht door Richard James in 1943. Toen de Tweede Wereldoorlog voorbij was en het ding op de markt kwam, werden er meteen 400 Slinkies verkocht in amper 90 minuten tijd. In 2005 stond de teller op 300 miljoen verkochte exemplaren.

Post-it

Spencer Silver en Arthur Fry probeerden ooit een sterkere lijmsoort te ontwikkelen. Dat lukte niet, maar ze kwamen op een beter idee toen tijdens een mislukt expertiment een papiertje op hun bureau bleef plakken. Nu bestaan er maar liefst 4.000 afgeleide Post-it producten.

Hoelahoep

Tijdens de jaren ’50 werd de hoelahoep een gigantische hype. In amper twee jaar tijd verkochten de uitvinders Richard Knerr en Arthur Melin er zo’n 100 miljoen exemplaren van. Later bedachten de twee trouwens ook de frisbee.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Big Mouth Billy Pass

Aan het eind van de jaren negentig kwam het bedrijf Gemmy Industries op de markt met een zingende vis. De Big Mouth Billy Bass werd een wereldwijde hit. In het jaar 2000 werden er van de vis een miljoen exemplaren verkocht.