Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

12 fouten bij acquisitie en kennismaking

Als business developer bij een grote uitgever zit Jos van Essen vaak met ‘nieuwe’ bedrijven aan tafel. Hij ziet bij die gesprekken van alles voorbij komen; van bedrijven die hun hele geschiedenis uit de doeken doen tot ondernemers die zich totaal niet hebben ingelezen. 12 veelvoorkomende fouten.

Bij gesprekken met ‘nieuwe’ bedrijven heb ik van alles voorbij zien komen. Dat is vaak leuk, maar het kan ook frustrerend zijn. Ik heb een aantal vergaderingen van de afgelopen jaren geanonimiseerd en een mix gemaakt van hele formele (strategische) meetings tot extreem informele 1-1 koffiemomentjes of zelfs mensen die mij op Twitter benaderden. Een bloemlezing op onderstaande pagina’s.

1. NDA’s en contracten

Tuurlijk, mij mag je altijd een goed idee of innovatief concept voorleggen. Maar ga er vooral niet vanuit dat ik een non-disclosure agreement (NDA) teken. Bij het bedrijf waar ik werk is dit een (begrijpelijke) policy om dit zo min mogelijk te doen. Hier zijn een flink aantal redenen voor, maar de belangrijkste wil ik je niet onthouden: online ideeën zijn moeilijk te beschermen en het is een extreem competitief speelveld. Durf je niet over je idee te praten zonder getekende NDA? Dan zijn we uitgepraat.

Dit geldt uiteraard in mindere mate voor contracten. Ik zie contractwerk als een noodzakelijk kwaad, maar sommige ondernemers lijken zich hier totaal in te verliezen. Ik heb geen zin om 65 pagina’s met algemene leveringsvoorwaarden door te nemen. En ga er maar vanuit dat onze juridische afdeling dat ook niet heeft.

 

 

2. We betalen niet voor ideeën

Laat ik het nog wat duidelijker stellen: ik betaal niet voor jouw ideeën. Behalve als ik daar zelf om heb gevraagd. Het gebeurt vaker: mensen duwen mij een concept onder de neus met de vraag wat ik er van vind. Als ik enthousiast reageer dan willen ze graag ook meteen het gehele ontwikkelingsbudget ontvangen om hun ideeën te verwezenlijken. Of ze hebben het idee voorzien van een prijskaartje. Zo werkt het dus niet. Lever maar eens een prototype aan, of een werkend voorbeeld. Of nog beter: een klant die enthousiast over je is en je graag voorziet van wat extra hulp.

 

 

3. Ik ben niet geïnteresseerd in je hele geschiedenis

Helaas erg vaak gezien: bedrijfjes komen binnen en praten een uur lang over zichzelf. Hoe ze zijn ontstaan, wat hun achtergronden zijn (‘één daarvan wil ik je niet onthouden: iemand die zo’n uitgebreid verhaal begon te vertellen waarbij hij zijn verhaal startte in 1980 en na ongeveer 10 minuten was aanbeland in 1988 en de introductie van de CD-i’) of hoe succesvol ze zijn. Een klein beetje achtergrond is leuk, maar als je een meeting van een uur hebt dan vind ik het ronduit onbeleefd om dan 40 minuten – of langer – over jezelf te praten. Probeer gewoon een korte elevator pitch te doen, stel jezelf voor in een paar regeltjes.

 

 

4. Kennisgedreven

Dit is een kennisgedreven economie. Ga er voor het gemak maar van uit dat we tot in detail naar je presentatie kijken en harde onwaarheden wel kunnen filteren. Ik ga er vanuit dat je echte bronnen gebruikt, deze bronnen niet extrapoleert naar een situatie die jou het beste uitkomt. Ik wil geen N=1 voorbeelden zien. Random onwaarheden gezien in de presentaties:

– In een normale situatie is eenderde van je publiek geneigd om op like te klikken bij een artikel
– Foursquare heeft in Nederland meer dan 1 miljoen gebruikers
– Ieder artikel dat een Facebook gebruiker op z’n wall zet wordt door minstens de helft van z’n vrienden ook daadwerkelijk aangeklikt

Als je gaat pitchen voor je goeie vrienden of – doe het niet – voor je moeder dan kom je waarschijnlijk wel weg met dit soort halve waarheden of leugentjes om bestwil. Maar dat is natuurlijk geen goeie basis voor een serieuze presentatie met experts op dat vlak.

5. Als je het niet meer weet, dan is het tailor made

Natuurlijk is een maatpak veel fijner dan een confectiepak van de Bijenkorf. Maar in sommige situaties vind ik het ook wel prima om lekker in een confectiepak te lopen. Maatwerk klinkt in veel gevallen in de oren als ‘duur’ en ‘hopelijk-weet-de-klant-wel-wat-ie-wil’.

 

 

6. Vaag

Helaas heeft iedere specialisatie ook jargon en lingo. Maar sommigen onder ons maken het wel heel bont: ‘Wij hebben een high performance framework met custom API’s en een datalaag waaruit we een all-in-one social media webcare en engagement tool aanbieden, maar dan wel allemaal vanuit de cloud’’. Tuurlijk.

7. Leer ons kennen

Vreemd genoeg krijg ik soms e-mails of LinkedIN uitnodigingen van mensen die heel erg graag een afspraak maken, maar weinig tot geen onderzoek hebben gedaan wie ik ben, of wat het bedrijf waar ik voor werk precies doet. Ga er niet vanuit dat je zonder enige voorkennis en/of voorwerk een afspraak krijgt. Ga er ook niet vanuit dat ik intern voor je op zoek ga naar de juiste persoon om te benaderen. Dit klinkt hard, maar het is eigenlijk simpel: doe je huiswerk.

 

 

8. Onderschatting

Behoorlijk irritant: bedrijven die binnenkomen in de veronderstelling dat wij er niet erg veel van begrijpen. Dat kan – en klopt heel soms ook – maar dan wil ik dit wel goed onderbouwd krijgen. Zomaar roepen dat wij social ‘nog niet begrijpen’ is véél te kort door te bocht, en onwaar.

9. Management

Sommige mensen willen graag afspraken maken met de hoogste bazen. Dat is – uitzonderingen uiteraard daargelaten – een slecht idee om een aantal redenen:

1. Het lijkt er op dat de hoge managers ook de beslissingen nemen, maar dit is bijna nooit over zaken waar jij voor probeert binnen te komen.

2. Je gaat uiteindelijk niet met ze werken. Sommige managers zullen uit welwillendheid je verhaal een keer aanhoren, en beslissen daarna of ze je doorsturen naar het ‘werkende leger’ aan productmanagers, marketeers, analisten etc. etc.

3. Geen afspraak proberen te maken met een ‘bigshot’ kan ook nog eens een enorme time-saver zijn. Vaak zitten agenda’s weken- en zelfs maandenlang volgepropt met afspraken. Sla dit over en zoek mensen die ook beslissingen nemen over het budget.

 

 

10. Eerlijk

Het aloude spreekwoord is niet voor niets nog steeds overbekend. Eerlijkheid duurt inderdaad het langst. Als je het niks vind; zeg dat dan. Als je heel enthousiast bent om met ons samen te werken: zeg dat dan ook. Krampachtig en/of politiek gedrag vind ik niet wenselijk.

11. Prijs

Niet verlegen zijn, vertel mij eens in welke prijs-range je zit. Kijk ik naar een Ferrari of een kleine Fiat panda?

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

12. Namedropping

Doe vooral geen moeite door zo nonchalant mogelijk te laten vallen dat je die-en-die manager persoonlijk kent van je tijd bij [randombedrijf]. Dat kan me weinig tot niets schelen. Ook vervelend: mij meedelen dat je al hebt gesproken met 4 andere collega’s, maar je niet meer weet wíe. Dit is irritant om de reden dat je klaarblijkelijk feedback van 4 collega’s hebt genegeerd en alsnog een afspraak wil maken.

Tot slot

Ik realiseer me dat sommige tips echte open deuren zijn. Dat dacht ik namelijk ook. Maar gek genoeg heb ik iedere situatie een aantal keer meegemaakt. Uiteraard zijn er positieve uitzonderingen. Mensen die binnen komen met een mooi verhaal, een sterk product of onze problemen goed kunnen doorvertalen naar dienstverlening. Zorg dat jij zo’n ondernemer bent. Echt, je doet er jezelf en anderen een groot plezier mee.