Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 retailers die Schoenenreus doen wankelen

Schoenenreus heeft uitstel van betaling aangevraagd. Een van de oudste discounters laat zich piepelen door online concurrenten. Welke Nederlandse sites brachten de reus aan het wankelen? 

“Door een teruglopende omzet, veroorzaakt door de eurocrisis, de concurrentie van onlinewinkels en een teruglopend consumentenvertrouwen, is Schoenenreus in financiële problemen geraakt”, aldus bewindvoerder Geurt te Biesebeek van het kantoor Aben & Slag Advocaten. De keten kan de kosten van 200 filialen in Nederland en België, en 1500 medewerkers, niet meer ophoesten. Schoenenreus heeft pas sinds 2011 een webwinkel.

Onderzoeksbureau GfK had er in 2012 al voor gewaarschuwd: er komt in Nederland online een steeds hevigere concurrentiestrijd tussen schoenensites, vooral van internationale merken als Asos, Zalando en Brandos. Bezorgkosten verdwijnen, die trend hebben Zalando en Sarenza al ingezet. Wie dat gevecht niet aan kan gaan, houdt in een toch al krappe economische situatie weinig aandeel over.

Schoenenreus: een uitzondering in de branche?

Branchemanager Dave Quadvlieg, van CBW Mitex, zei vorig jaar op Fashionunited het idee te hebben dat sommige spelers in de schoenenbranche het probleem teveel bagatelliseren: “De omzetmin in de schoenenbranche is minder groot dan in de bovenmodesector. De gedachte kan dan leven dat het allemaal wel meevalt, maar daar is geen sprake van. De schoenenretail wordt sinds 2011 geconfronteerd met een explosie aan marketingactiviteiten van schoenenwebshops.” Volgens Quadvlieg is de traditioneel ingestelde schoenenwinkel nauwelijks opgewassen tegen het geweld van online spelers zoals Zalando en Sarenda. “In de schoenenbranche leeft nog steeds de gedachte dat consumenten schoenen eerst in de winkel willen passen, maar dat is achterhaald.”

Wie zijn, afgezien van grote internationale spelers als Zalando en Sarenda, de Nederlandse ondernemers die Schoenenreus op de knieën hebben gekregen? Een overzicht:

 

1. Willem en Lourus Verton (Omoda)

De twee Zeeuwse broers begonnen tien jaar geleden gewoon in de winkelstraat. Vijf jaar later kwam daar Omoda.nl bij, een site die nu dagelijks ruim 35.000 bezoekers trekt. Je betaalt er geen verzendkosten. Ook de keten van de Vertons boert goed: ze hebben inmiddels dertien winkels en 250 medewerkers. “Je moet wel attent zijn op de digitale verkoop. Er komt steeds meer concurrentie. Dat doe je door scherp meeprijzen en veel reclame maken en elke dag aan je webshop te werken. Heel veel mensen kijken op de site en komen daarna naar de winkel.” De gebroeders maken deel uit van een succesvolle Zierikzeese familie. Broer Gerbrand Verton is weer de mede-eigenaar van YourSurprise.com, een online cadeauwinkel die onlangs Kadowereld van PostNL heeft overgenomen.

Paul Neelissen (Nelson)

Ook het oude geld doet mee in de schoenenstrijd. De familie Neelissen, sinds 1949 opererend en in bezit van ruim 100 schoenenwinkels, heeft een vaste voet gekregen binnen de online wereld. Het kocht in april de bekende speler Shoemixx.nl op. “Met de overname willen we onze online marktpositie, naast onze eigen webshop, verder versterken,” aldus Paul Neelissen, directeur en eigenaar van Nelson Schoenen, in een verklaring. Om online de verkoop uit te breiden, ging Nelson Schoenen in 2011 al een samenwerking aan met webwinkel Wehkamp (verderop in het overzicht). Nu, met Shoemixx, is het daar echter niet meer van afhankelijk. “Het is nu eerst zaak om Shoemixx.nl weer goed te laten draaien. Met onze ondernemerservaring en de online ervaring van Shoemixx.nl denken we dat dit mogelijk is. Later zullen we pas concreet kijken naar een eventuele koppeling met bijvoorbeeld onze fysieke winkels.”

Paul Nijhof (Wehkamp)

Tsja, wat moeten we nog zeggen over Wehkamp? De cijfers spreken boekdelen. Het online warenhuis beschikte in 2012 alweer over 1,6 ­miljoen vaste klanten en verstuurt 7 miljoen pakjes per jaar. Dat is 2 miljoen meer dan in 2008. Omdat iedereen bij Wehkamp koopt, is het een van de weinige online warenhuizen waar shop-in-shops zijn ontstaan: onder meer Dolcis, Scapino en Sacha hebben er hun schoenen uitgestald. Wehkamp dingt met Zalando nog altijd om de titel ‘grootste schoenverkoper’. De reden van het succes? Nijhof: “Je hebt veel online, veel retail, maar slechts weinig echte online retail. Wij combineren de inspiratie uit de ­winkelstraat met het internetkanaal.” Lees meer over die strategie op MT.

Maurits Tempelaar (Vimodos)

Sinds afgelopen maart heeft de schoenenwereld concurrentie te duchten van een echte online cowboy: Maurits Tempelaar, eerder groot geworden met gamingbedrijf Cliq Digital (ook actief in Duitsland en Canada) en interactief marketingbureau Grumbl Media. Sinds 2010 is portaal Vimodos, onderdeel van zijn bedrijf Vesper Retail, een speler in de online mode. Het lijkt, ondanks dat Tempelaar nog geen cijfers openbaar maakte, hard door te groeien. Zo is het sinds augustus vaste verslaggever van het modebulletin van RTL Nieuws en werkt het samen met het grote Nederlandse affiliatebedrijf Zanox. Sinds maart is het pas de schoenenmarkt opgestapt. Daarvoor werkt het samen met het meer dan honderd jaar oude Van den Assem, nog zo’n familiebedrijf dat de slag niet wil missen. “We moeten als Nederlandse mode-industrie de handen ineen slaan om te voorkomen dat internationale spelers er met onze markt vandoor gaan”, aldus Tempelaar.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Marcel ten Hoopen (Sooco)

Marcel ten Hoopen startte in 2008 met Sooco Footbar, een hippe winkel met schoenen op een loopband, dj’s en een bar op de bovenetage. Het leverde de Tukker twee maanden later bij het Retail Gala een designaward op. Snel daarna opende hij een webshop met nationale ambities. Maar toen Sooco te kampen kreeg met dalende bezoekerscijfers, begonnen de kosten van die investeringen pijn te doen en ging het failliet, zo blijkt uit een curatorverslag. Ten Hoopen gaf ook zijn financierder de schuld: de bank die eerst met hem pronkte, wilde zijn snelle groei niet financieren. Hij moest en zou een restyling voor Sooco.nl realiseren en betaalde die daarom maar uit eigen zak. “Dat is naïef geweest, want uiteindelijk was de put leeg. Maar de webwinkel draaide heel goed. In 2010 boekten we maandelijks ruim twee keer zoveel inkomsten uit de webshop als in 2009.” Dankzij hulp van de vermogende familie Swaab, die Sooco’s Enschedese winkelpand bezit, volgde er een doorstart in 2011. Natuurlijk weer met grote ambities, zo bleek. “We willen 10 tot 15 vestigingen openen en de webshop naar de winkelvloer brengen.” Tot nog toe staat de teller echter nog op één. Sooco focust zich meer op het succes van de webwinkel.