Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 tips voor je elevator pitch

Jos van Essen is co-organisator van de Nederlandse afdeling van The Founder Institute, een opleiding uit Silicon Valley. Omdat het instituut in november zijn tweede seizoen start, organiseert het 11 september een pitchbootcamp in Utrecht. Van Essen deelt alvast vijf pitchlessen die hij zelf opdeed.

“Een tijdje geleden keek ik met een glimlach naar de filmpjes op Vooza.com. Voor wie ze niet kent: Vooza imiteert alle clichés in de startup-scene met filmpjes waarin ze zichzelf flink belachelijk maken in een product pitch. De pitch is onbegrijpelijk, maakt vreemde sprongen en gebruikt vreemd startup-jargon. Het leek mij goed om eens wat tips op een rijtje te zetten rondom het pitchen van jouw idee.

1. Wees in staat tot een korte pitch

Veel mensen denken dat pitchen alleen belangrijk is voor het binnenhalen van geld. Dit kan inderdaad een doel zijn, maar veel vaker zul je je ideeën pitchen aan mensen die niet in je bedrijf zullen investeren. Denk hierbij aan vrienden, collega’s, je moeder of een potentiële co-founder. Allemaal mensen die graag horen waar jij mee bezig bent, maar wellicht niet naar een verhaal van 40 minuten willen luisteren waarin jij ze alle voordelen van je product uitlegt.

Het doen van een succesvolle ‘elevator pitch’ kan een goede oplossing zijn. Een elevator pitch is niet veel meer dan 4 a 5 goedgeformuleerde zinnen die uitleggen wat jij doet of wilt gaan doen. Oefen zo’n elevator pitch thuis voor de spiegel.”

2. Oefen op feestjes

Deze tip kreeg ik van een oud-collega die ook een startup had. Zijn regel: bezoek feestjes en praat over je start-ups. Je ontmoet niet alleen leuke nieuwe mensen, maar je hebt ook nog eens de kans om jouw ideeën te laten groeien met de input van anderen. Bovendien zijn feestjes ideale gelegenheden om je elevator pitch te oefenen op wildvreemden.

3. Middel voor feedback

Wanneer je veel bezig bent met de lean startup-methode kan een pitch ook een goede manier zijn om feedback te krijgen op je product, bedrijf of dienst. Misschien pitch je een keer voor een volle zaal. Daar zitten vast mensen bij die uiteindelijk jouw klant kunnen worden. Vraag ze om input, en bekijk of ze wellicht de eerste klant(en) willen worden.

4. Als je het niet kan, dan bestaat het ook niet

Er zijn mensen die een hele tijd in het ‘geheim’ bezig zijn aan een project. Vaak zijn dat ook  projecten waar je überhaupt nooit meer van hoort. Sommige ondernemers pitchen niet, omdat ze bang zijn dat de concurrentie er met hun idee vandoor gaat. Dat is echt onzin. Een goede pitch demonstreert ook hoeveel voorsprong je hebt opgebouwd rondom jouw idee. Wanneer het idee echt zo simpel is om te stelen, dan is het misschien ook wel niet helemaal de moeite waard om überhaupt aan te beginnen?”

5. Je pitch is je visitekaartje

Je pitch geeft jouw idee een gezicht. Of je nu een idee, je bedrijf of jezelf promoot: een pitch geeft je een gezicht. Als je het goed kan en veel doet, zullen mensen je gaan herkennen. En dat opent uiteindelijk ook deuren. Kortom: een goede pitch is ook een goede binnenkomer.

Lees ook deze artikelen van Jos van Essen:

12 fouten bij acquisitie en kennismaking

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

8 do’s voor het pitchen van je dienst

Wat Lean Startup Machine waanzinnig maakt