Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 tips voor een goede eerste indruk

Een offerte binnenhalen? Natuurlijk komt er wel wat meer bij kijken om een klant voor je te winnen, maar de eerste indruk is vaak onvergetelijk. 6 tips om bij binnenkomst je klant te verbazen.

Twijfel je soms over de eerste indruk die je achter laat? Zelfs de meest ervaren verkopers vragen zich soms af waarom een gesprek helemaal misloopt. Klanten maken onderbewust al in de eerste seconden van een gesprek een beslissing of ze je een deal gunnen of niet.

1. Steek tijd in je kleding

Een belangrijk onderdeel van je uitstraling: de kleren en accessoires die je kiest. Een zonnebril op? Een gouden horloge? Het vormen meteen sterke signalen waarmee je klant je in een hokje kan plaatsen. Steek meer tijd in de keuze van je outfit. Kies bewuster voor een stijl en accessoires die jou doen opvallen.

2. Check altijd de spiegel

Dit klinkt vanzelfsprekend, maar veel mensen vergeten dit. Ze gaan een gesprek in, terwijl ze daarvoor een lunch hebben gehad of een kop koffie in de auto hebben gedronken. Kijk altijd eerst even in de spiegel. Check of er niets tussen je tanden zit en zorg dat er geen vlekken op je kleding zitten. Een extra tip: zorg dat je altijd een gestreken overhemd/blouse in je auto hebt liggen, mocht je toch onverhoopt hebben lopen knoeien.

3. Zorg voor een goed conditie

Misschien zou je wat vaker borrels moeten overslaan en een abonnement moeten nemen op de sportschool. Of hijs je in een trainingspak en ga een blokje om rennen, voordat je ’s avonds op de bank neerploft. Als je in topconditie bent, dan straal je dat automatisch uit naar je gesprekpartner. Als je een fitte en energieke indruk op iemand hebt, dan is de kans groter dat men je sympathiek en betrouwbaar vindt.

4. Verdiep je in de context

Misschien ben een creatieveling of internet-geek die altijd op gympen loopt of zich juist als een dandy kleedt? Wees je ervan bewust dat iedere branche haar eigen normen heeft als het gaat om kleding. In sommige bedrijfstakken is men veel conservatiever dan de andere. Loopt bijvoorbeeld nooit zonder een stropdas bij een verzekeraar of bank binnen als je er komt pitchen voor een opdracht.

5. Weet waar je voor komt

Mensen hebben een soort zesde zintuig voor het oppikken van twijfel. Ook al heb je gewoon een kennismakingsgesprek ‘om te kijken of je iets kan betekenen voor elkaar’ zorg ervoor dat jij weet waar je voor komt. Schud nooit iemands hand voordat je weet wat je doel is van het gesprek. Wat wil je eruit halen?

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. Geef een stevige hand

Dit moet je natuurlijk niet overdrijven, maar zorg ervoor dat je op een overtuigende manier iemands hands schudt. Niet is zo dodelijk als iemand een ‘slap handje geven’. Het belangrijkste is daarbij om plezier uit te stralen.

7. Oefen je binnenkomst

Iemand die weet wat hij doet en daarbij natuurlijk overkomt, heeft de sleutel tot een goede eerste indruk in handen. Wat misschien het allerbelangrijkste is daarbij: oefen je entree. Hoe vaker je die handdruk en openingszin voor jezelf hebt opgezegd hoe meer het een automatisme wordt en dus natuurlijk overkomt. Probeer na afloop van een gesprek ook te analyseren hoe je binnenkomst was. Kun je dat een volgende keer anders doen? Kan het beter? Voor nu: succes met je volgende gesprek.