Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

9 redenen voor het succes van De Windcentrale

Sprout challenger De Windcentrale wist zondag in een recordtempo een windmolen à 1,3 miljoen euro te verkopen aan 1700 particulieren. Waarom heeft het bedrijf zoveel succes?

Het was niet de eerste keer dat De Windcentrale – Sprout challenger in 2012 – een windmolen aan particulieren heeft verkocht. Zo verkocht het bedrijf vorig jaar een turbine ter waarde van 7 miljoen euro. Het publiek kocht 20.000 onderdelen in. Harm Reitsma, oprichter van De Windcentrale (foto): “We wisten dat het hard zou gaan maar dit was wel heel erg snel. Er was gisteravond een ware run op de windmolen.”

Samen met Sprout somt hij verklaringen voor dit succesverhaal op:

1. Goed voor het milieu

De Windcentrale is opgericht in 2010 met als doel om de transitie naar duurzame energie in Nederland te versnellen. “Dat is een type initiatief waar mensen zich graag achter scharen”, zegt Reitsma. “Iedereen heeft de intrinsieke motivatie iets goed te willen doen voor de samenleving. En men wil ook dat andere mensen dat weten. Het gonste gisteren van de berichtjes op social media.”

Aan initatieven die goed liggen bij het publiek, verbinden ook bedrijven zich sneller. Voor de ontwikkeling van het business model heeft de Windcentrale een financiële bijdrage ontvangen van Stichting DOEN en het Rabobank Projectenfonds. Ook werkt de Windcentrale samen met energieleverancier Greenchoice.

2. Het samen willen doen

Reitsma: “Ken je de documentaire ‘Power to the people’ van de VPRO? (zie video) Dat is exact wat wij doen. Wij geven de volksgemeenschap zelf de kans om grote initiatieven op te zetten. Crowdfunding speelt daar een cruciale rol in. Dat is het middel. Het internet heeft het wij-besef en het geloof dat dingen zonder overheidsmengen te realiseren zijn, vergroot.” De ondernemer wijst ook op andere duurzame succesvolle crowdfundingsacties, zoals die van solar led-lamp Waka Waka.

3. Het zelf willen doen

Reitsma: “In lijn met het Energieakkoord willen steeds meer mensen hun eigen stroom opwekken.” Aan de aanschaf van zonnepanelen was al te zien dat daar onder burgers animo voor is. “Particulieren hebben met het model van de Windcentrale een nieuwe mogelijkheid om voor zichzelf te zorgen, dat past in deze tijd.”

4. Je krijgt er iets tastbaars voor terug

“In tegenstelling tot biologische kipfileetjes levert een investering in windenergie je ook echt concreet iets op”, zegt Reitsma. “Je ontvangt vervolgens 12 tot 16 jaar lang stroom van je eigen turbine-onderdelen. Winddelers besparen geld en dragen tastbaar bij aan een beter milieu. Het geeft mensen een goed gevoel, en het is ook goed voor je portemonnee. En mocht het windstil zijn, dan levert onze partner Greenchoice andere groene energie bij de consument. Je bent er zo van verzekerd.”

5. In lijn met doelstellingen

De Windcentrale is een voorbeeld van een duurzaamheidsbedrijf zoals Mark Rutte dat graag ziet. De minister-president heeft wel eens gezegd dat windmolens niet op subsidies moeten draaien. In het geval van de Windcentrale komen investeringen in windmolens bijna volledig op het conto van particulieren. Reitsma: “Dit breder draagvlak voor windenergie is ook cruciaal om de Europese duurzaamheidsdoelstellingen voor Nederland te bereiken.”

6. Veel output met weinig personeel

Reitsma: “De kracht van de Windcentrale lijkt volledig te schuilen in het concept. Je doet iets met duurzaamheid en crowdfunding, en voila! Maar aan de achterkant gebeuren er natuurlijk veel dingen. Wij maken met slechts 3 fulltimers heel veel uren om het aankoop- en leverproces goed te laten verlopen. Bij de aanschaf van een windmolen neemt de voorbereiding veel tijd in beslag. Je doet onder meer een due diligence en juridisch en fiscaal moet ook alles in orde zijn. Verder hebben we ons eigen betalingssysteem opgezet.”

7. Dienstbaar

“Vanaf het moment dat crowdfunders kunnen investeren in windmolens, moet je niet verwachten dat een FAQ-pagina en een online betalingssyteem voldoende is. Mensen willen met de meest uiteenlopende vragen bij je aankloppen. Ook omdat ze je stem willen horen. Dat geeft bepaalde kopers net wat meer vertrouwen in ons team. Zondag stonden we dan ook met een team van 9 man paraat om telefoontjes en mailtjes te beantwoorden. We kregen er honderden binnen.”

8. Geen concurrentie

Reitsma: “Het product wat wij leveren, is nog vrij onbekend in de wereld. Wij zijn nu nog de enige in Nederland die het mogelijk maken dat mensen zelf windstroom opwekken zonder een molen in de tuin hebben staan.”

9. Transparantie

Reitsma: “Wij proberen onze klanten zo gedetailleerd en duidelijk mogelijk van info te voorzien. Bijvoorbeeld als het gaat om het betalen van jaarlijkse onderhoudskosten. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de producten in de financiële sector verschaffen wij alle inzichten die we maar kunnen bieden.” De ondernemer kan ook wijzen op een speciale Windcentrale-app die elke eigenaar ‘real time’ laat zien hoe hard het waait en hoeveel stroom de molen produceert.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Al heeft Reitsma niet naar het publiek gecommuniceerd via welk bedrijf hij windmolens bestelt. Schimmig doet hij er echter niet over. “Dat is GA Finance, een financiële instelling die in meerdere windmolenparken investeert.”

Bekijk ook het video-interview dat chefredacteur Karin Husslage eerder met Reitsma afnam.