Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 11 beste startups van 2011

Welke startups schoten in 2011 als kometen omhoog? Welke techstarters wisten flinke sommen geld op te halen? Stem op jouw favoriet.

Sprout maakte een voorselectie van elf startups. Bij het selecteren is er gekeken naar succesfactoren (omzet, personeel, aantal klanten/gebruikers) en in hoeverre de genomineerde past in de wereld van Sprout, waarbij internationalisering, het openbreken van bestaande markten en het creëren van onder meer nieuwe businessmodellen, producten, marketingtactieken en productie- en distributiemethoden een pré vormen.

 

1. Fashiolista

Fashiolista.com is een start-up die een stormachtige groei doormaakt. In 2010 werd het platform vanuit Amsterdam gelanceerd. De site is onder andere al een succes in Brazilië. Marc Schröder, Michiel Muller en het internationale investeringsfonds Atomico Ventures staken 400.000 euro in de site.

Het doel van de site is om uit groeien tot een wereldwijde fashioncommunity. “Wij hopen in 2012 te groeien naar 1.000.000 geregistreerde gebruikers wereldwijd,” zegt Joost Nauta, directeur en een van de vier oprichters van de site. In augustus telde de site 280.000 leden, waarvan dertig tot vijftig procent actief is.

De site werd ontwikkeld door vier mannen maar de bezoekers zijn overwegend vrouwen. Nauta en zijn drie partners hebben met hun platform een antwoord willen geven op de vragen: hoe shoppen vrouwen en wat vinden ze leuk? “Daarbij kregen we hulp van een hoop vrouwen, onder andere van het Amsterdam Fashion Institute,” zei Nauta begin dit jaar tegen Sprout.

Geld wordt verdiend met het verkopen van advertenties en ook krijgt de site commissie van modewinkels waar bezoekers heen worden gestuurd en iets aanschaffen. “Verder zijn we bezig met de mogelijkheid om populaire items als speciale aanbieding te kunnen verkopen”, zegt Nauta. Bezoekers van de site kunnen hun stem uitbrengen op kledingstukken, onder meer via Facebook. Per maand worden meer dan 1.000.000 ‘likes’ uitgebracht en zijn met name vrouwen uit honderdvijftig verschillende landen actief. De bezoekers hebben een profiel en kunnen inspiratie putten uit elkaars collecties die zij zelf samenstellen uit het aanbod van verschillende modeketens.

Winstgevend is Fashiolista nog niet. “Maar daar werken we hard aan. We hebben veel geïnvesteerd in schaalbaarheid en deals gesloten met grote webwinkels als bijvoorbeeld Asos, Topshop en Net-a-porter. Ook praten we met internationale kledinglabels.”

De twee Nederlandse investeerders zijn Marc Schroder en Michiel Muller, bekend van de ondernemingen Tango en Route Mobiel. Naast de investering brengen zij hun ondernemerservaring mee. “Zij zullen ons waar nodig praktisch bijstaan met hun advies,” zegt Nauta. Atomico Ventures is een investeringsfonds dat vooral investeert in de technologiesector en werd in 2006 opgericht door een van de mensen achter Skype en Kazaa, Niklas Zennstrom. Atomico heeft al in 30 bedrijven geïnvesteerd.

 

 

2. De Autostomerij

De Autostomerij had binnen een jaar tijd behoefte aan tientallen franchisenemers. Zonder investeerder stevenen ondernemers Jaap de Vuijst en Marvin van der Horst op een half miljoen euro omzet af.

Soms ontstaan succesvolle bedrijven dankzij surfen op internet. Student Marvin van der Horst had een bedrijf dat luxe auto’s reinigde en belandde op een dag op een forum waar een linkje naar een stoomreinigingsapparaat vermeld stond. Na wat research zag Marvin van der Horst dat het apparaat alles op locatie op duurzame wijze kan schoonmaken.

Van der Horst rook kansen en betrok Jaap de Vuijst, die een eigen reclamebureau runde, bij zijn plannen. De Vuijst: “Marvin wilde het apparaat proberen te verkopen. Mocht het niet werken, dan kon hij het in ieder geval voor zijn eigen bedrijf gebruiken.” Samen namen ze contact op met de fabrikant, die hen al gauw tot vertegenwoordiger van de Benelux wilde bombarderen. Bij de eerste kennismaking blufte het duo mee. De Vuijst: “We hebben ons grootser gepresenteerd dan we waren. We wekten de indruk dat we die rol makkelijk op ons konden nemen.”

Van der Horst en De Vuijst hadden zich echter eerst te rijk gerekend. Tijdens de vele acquisitiebezoeken toonden verschillende partijen interesse in de Optima Steamer, maar er waren er maar weinig die het 5000 euro kostende ding ook daadwerkelijk kochten. “Ons verdienmodel was naïef.”

Dat veel autobedrijven echter wel een wekelijkse wasbeurt interessant vonden, bracht hen op het idee om in Den Haag een eigen autowasbedrijf op te zetten. Dat werd de Autostomerij, de duurzame ‘autowasstraat’ die naar de klant toekomt. En toen ging het snel. Binnen mum van tijd had het tweetal meer Optima Steamers nodig om de groeiende vraag aan te kunnen. En omdat ze zelf niet meer in staat waren om alle auto’s te reinigen, kozen de twee voor een franchiseformule die inmiddels door tientallen ondernemers wordt gedragen. De Vuijst moest lange tijd voor vijf dagen per week in hotels overnachten om alle geïnteresseerde franchisenemers te bezoeken.

Intussen runnen ze ook nog het bedrijf Steam Supply, dat Optima Steamers verkoopt en vorig jaar een kwart miljoen euro omzet opleverde. “Dat bedrag zouden we dit jaar weer kunnen halen.”

 

 

 

3. Cloud9 IDE

 

Investeerders smijten met grof geld naar een Nederlandse service die nog maar een half jaar bestaat. Cloud9 IDE, een online JavaScript ontwikkelplatform, heeft in juni in een geldronde 4,3 miljoen euro opgehaald bij Accel Partners and Atlassian Software.

Met het geld kan Cloud9 IDE verder bouwen aan zijn dienst, waarmee softwareontwikkelaars in de programmeertaal JavaScript al hun gereedschap online bij de hand hebben voor het ontwikkelen en testen van web- en mobiele applicaties. Ook samenwerken aan projecten vanuit de hele wereld is mogelijk via het platform. De soort dienstverlening is inmiddels door oprichters Nederlanders Ruben Daniëls, Rik Arends, David van Ballegooijen en Mike de Boer. Development as a Service gedoopt, een nieuwe variant op het rijtje SaaS (Software as a Service) en PaaS (Platform as a Service). Vanaf het moment dat Cloud9 IDE afgelopen maart live ging, wist het in drie maanden al 30.000 gebruikers te trekken.

Daniëls en Arends (31) komen door het succes mogelijk over als ‘young guns’ die direct met scherp schieten, maar ze komen van ver. Daniëls heeft al een aardige ondernemerscarrière erop zitten. In 2005 richtte hij eerst Javeline op, een bedrijf dat voor de Nederlandse markt het gebruiksgemak in de web browser verbeterde. Hij wist Cloud9-CTO Rik Arends erbij te betrekken, die voor die tijd nog als technisch directeur actief was bij Metadreams. Arends ging aan de slag met het schrijven van een code die later van pas zou komen bij de ontwikkeling van Cloud9. De heren gaven in 2010 Javeline op en ontwikkelden uiteindelijk in een jaar tijd Cloud9 IDE. Tot begin 2011, toen voor het eerst bij informals een half miljoen werd opgehaald, bekostigden ze alles zelf.

Daniëls: “Er zijn veel ondernemers die besluiten het op te geven. Wij zijn wel blijven zoeken naar een markt. Makkelijk hebben we het een tijd niet gehad, met een aantal ups en downs. Maar we hebben nooit opgegeven.” Nu zijn ze inmiddels uitgegroeid tot meer dan 20 man en is een nieuwe versie van Cloud9 gereed, die programmeurs onafhankelijk maakt van alle denkbare mobiele platformen zoals iOS en Android.

 

4. Soocial

Soocial groeide uit tot een van de beste synchronisatiediensten voor online adressenboeken. Het aantal gebruikers steeg naar 120.000. Oprichter Stefan Fountain kreeg loon naar werken met een overname door Viadeo, die meer dan twee miljoen euro voor Soocial neerlegde.

Het in 2008 opgerichte Soocial is, samen met het grote Amerikaanse Plaxo, een van de weinige services waarmee je één en dezelfde contactenlijst vanaf ongeveer elk type pc, browser of mobieltje kan bedienen en updaten. Ongeacht of de contacten nu afkomstig zijn van online kantoordiensten of van webmailapplicaties als Gmail, Hotmail en Yahoo. “Weliswaar heeft Plaxo miljoenen gebruikers en wij slechts 120.000, naast ons is er geen enkel ander bedrijf dat een dergelijk uitgebreide dienst levert”, weet Fountain, trots op zijn team van zes man.

Om echter betekenis te blijven houden voor gebruikers, moest Soocial volgens Fountain een ingang krijgen bij een sociaal netwerk. Sites als Facebook en LinkedIn vormen voor steeds meer mensen het centrale punt voor het versturen van berichten. Tegelijkertijd houden die platformen hun contactgegevens echter voor zichzelf. Tot ergernis van bijvoorbeeld Google, dat graag over de gegevens van Facebook had willen beschikken. Maar ook tot irritatie van Soocial, dat zijn gebruikers geen ‘mailadressen’ van sociale netwerken kan laten toevoegen. 

Nu Soocial onderdeel wordt van het Franse Viadeo, na LinkedIn ‘s werelds grootste zakelijke netwerk, neemt de relevantie van de dienst erg toe. Viadeo’s 35 miljoen leden kunnen straks hun connecties toevoegen aan een lijst met Gmail-, Hotmail- en Outlookcontacten. “Nu krijgen we echt impact”, zegt Fountain, die nog wel eens mijmert over gemiste kansen. “Misschien had ik onze techniek in mijn beginjaren meer moeten promoten. Wie weet waren we dan zelf een sociaal netwerk geworden, misschien wel met een omvang à la Facebook.”

 

 

5. Shapeways

 

Philips spin-off Shapeways ontving in november een investering van 3,9 miljoen euro, terwijl het ook nog ‘maar’ vier jaar bestaat. Shapeways biedt een online marktplaats waar 3D-ontwerpers en consumenten die een 3D-product willen laten printen, elkaar kunnen vinden.

Op de marktplaats van Shapeways, die inmiddels 3500 winkels, meer dan honderdduizend leden en maandelijks dertigduizend prints telt, kan de consument ontwerpen vinden om een product te laten printen.

En het was niet de eerste kapitaalinjectie. Het waren wederom durfkapitalisten Union Square Ventures en Index Ventures die geld in Shapeways staken. Het Nederlandse bedrijf kreeg naast de investering ook een lening van 1,2 miljoen dollar van het NYC Investment Fund. Het plan is om volgend jaar een nieuwe productieplek in New York te starten, waar Shapeways al een kantoor heeft.

Daarmee moeten de bezorgkosten en de bezorgtijden lager uit vallen voor lokale klanten. Het uiteindelijke plan is om een wereldwijd productienetwerk op te zetten om de kosten en bezorgtijden zo laag mogelijk te houden.

 

 

 

6. Repudo

Een nog dit jaar gestarte locatiedienst, Repudo, heeft in mei al 800.000 euro opgehaald. Het geesteskind van Lucas Tieleman (26) en Sander de Jonge (25), ondernemers afkomstig van UtrechtInc., plakt bestanden aan geografische locaties vast.

Als iemand een foto op Utrecht Centraal achterlaat, kun je die alleen op die plek ‘downloaden’. Eenmaal gedownload is het digitale bestand weg, foetsie. Hij zit in de mobiele telefoon van de vinder, totdat deze het op een nieuwe plek neerlegt. Met Repudo (dat staat voor ‘Real Public Domain’) kun je volgens Tieleman “in de echte wereld digitale verrassingen achterlaten.”

De startup heeft inmiddels tien mensen in dienst en is na lancering op de iPhone druk bezig met app’s voor Android en Blackberry. Ze moeten flink gaan groeien, zowel in gebruikers als in het aantal landen waar ze actief zijn. In mei had Repudo 10.000, voornamelijk Nederlandse, gebruikers. Om de groei door te zetten is in juni de Amsterdam Pads campagne gestart. Er werden 150 repudos in Amsterdam ‘gedropt’, waarvan één een voucher was voor een iPad2 en één voor een Galaxy Tab. Na de start werd na 12 minuten al de iPad2 gelokaliseerd en nog geen 20 minuten later de Galaxy Tab. Binnen 1 uur waren 124 repudos gelokaliseerd, een eerste succesvolle actie om Repudo meer naamsbekendheid te geven. Inmiddels is Repudo doorgegroeid naar 20.000 actieve gebruikers via Facebook.

Heineken heeft als eerste bedrijf Repudo omarmd en ontwikkelde een ‘location based’ spel. Heineken-fans op Facebook konden samen met vrienden UEFA Champions League trophies op verschillende locaties vinden. Verder konden gebruikers het nummer ‘Hold Your Fire’ van Jacqueline Govaert gratis downloaden, mits je bij haar concert in Paradiso aanwezig was. Ook Samsung en de NS hebben al van Repudo’s diensten gebruik gemaakt.

Tieleman en De Jonge hebben het zo druk met Repudo, dat ze hun website 94Wines.com hebben verkocht aan Baarsma Winegroup Holding. Ze begonnen het bedrijf in 2009 met de insteek “om de traditionele wijnwereld wakker te schudden.” Vorig jaar werden er ongeveer 100.000 flessen verkocht en dit jaar is de verkoop licht gegroeid, zegt de ondernemer. “Om iets te bewerkstelligen in deze markt heb je een traditionele marktpartij nodig.”

 

 

7.  Usabilla

Dat het een hete zomer voor Hollandse startups was, bewijst ook Usabilla. De app om feedback op een site te krijgen, ontving in juni eveneens achthonderdduizend euro.

Usabilla is een testtool om het gebruik en de ervaring van je website mee te analyseren. Kijk bijvoorbeeld of mensen je nieuwe design mooi vinden, onderzoek of ze snappen op welke knoppen ze moeten drukken of vraag ze naar suggesties.

Paul Veugen, oprichter van Usabilla, heeft het geld in de uitbreiding van platformen gestopt. Usabilla moet ook bediend kunnen worden op mobiele telefoontjes, tablets en interactieve televisie. Verder wil het de internationale groei versnellen, zowel in Europa als in de Verenigde Staten.

Tot de investeerders behoren investeringsfonds Boralis en vijf anonieme angel investors uit het buitenland. Boralis is van Marque Joosten en Marijn Pijnenborg, onder meer bekend van Funda, Zomoto en Auto.nl.

 

 

8. Tinypay.me

In de nazomer van 2011 was het de beurt aan startup Tinypay.me. Als enige ging het verrassend in zee met een Turkse retailreus, die ook achthonderdduizend euro in het bedrijf investeerde.

De tool is een geesteskind van de Delftse ontwikkelaars Melvin Tercan en Richard Straver, die inmiddels hun werkterrein hebben verlegd naar San Francisco. Tot hun eigen verbazing werd Tinypay.me, een toepassing waarmee gelegenheidsverkopers en beginnende webshops binnen een minuut een product te koop te kunnen aanbieden, vorig jaar een hit op internet en gelauwerd met prijzen als de Accenture Innovation Award en Sprouts 25 onder de 25-titel.

]In de tweede helft van 2010 ging het bedrijf, toen nog onder de vlag van MediaMedics, met verschillende investeerders aan tafel. Niet alleen Nederlandse geldschieters passeerden de revue, maar ook Engelse, Duitse, Franse, Belgische en Amerikaanse durfkapitalisten, waaronder het New Yorkse First Mark Capital. Er kwam echter geen akkoord. Straver: “De ene investeerder wilde meteen ons hele bedrijf opeten. De ander zat niet met ons op één lijn. Ze dachten niet zoals wij, als een ondernemer, maar verlangden allerlei modellen en plannen van ons en keken alleen maar naar valkuilen. Het optimisme en avontuurlijke ontbrak.”

Het tij keerde vanaf maart: de van oorsprong Turkse Melvin Tercan werd uitgenodigd om Tinypay.me te presenteren op Webrazzi, een jaarlijkse conferentie voor webentrepreneurs in Istanbul. De ondernemer verbleef bij familie aan de Bosporus, deed ‘zijn ding’ en werd aangesproken door een marketeer van ‘een zekere’ Aksoy Group. De man maakte volgens Straver direct een goede indruk op Tercan: “Hij zei dat zijn baas fan was van onze applicatie, helaas niet bij de presentatie aanwezig kon zijn, maar door hem gestuurd was om ons te overhalen een keer om de tafel te gaan zitten.”

Eigenaar Taner Aksoy bleek één van hen te zijn, namelijk een internetentrepreneur die eigenhandig Sahibinden.com had opgericht en in het verleden ook Turkcell, een van de grootste Aziatische mobiele operators, had geleid. Straver: “Hij is helemaal gek van internet. We voelden de chemie die we met hem hadden.” Aksoy Internet Ventures ontpopte zich tot een droominvesteerder, toen de Nederlanders op Aksoys verjaardag werden uitgenodigd voor een lunch met zijn vrienden. “Dat was op zich al speciaal. Maar daarnaast stelde hij zich ook heel bescheiden op. “I really would like to work with you”, zei hij. ‘How much money do you need?’, vroeg hij vervolgens. We keken elkaar aan en zeiden ‘1 miljoen’. Vervolgens schreef hij een cheque van een miljoen dollar voor ons uit. Ik kon het wel van de daken schreeuwen.

 

 

 

9. Silk

 

Silk sleepte in mei een kapitaalinjectie binnen van 320.000 euro. Atomico, het durfkapitaalfonds van Niklas Zennström, medeoprichter van Skype, is een van de investeerders.

Silk is een webdienst die het mogelijk maakt voor contentmakers om hun content op een gestructureerde wijze te plaatsen op het web. De onderneming won dit jaar ook The Next Web Conference en staat sindsdien volop in de aandacht. Het product moet nog op de markt komen. Oprichters Salar al Khafaji (25), Sebastiaan Visser (27), Erik Hesselink (31) en Lon Boonen (44) worden inmiddels al gezien als pioniers van het semantische web.

Silk luidt de de volgende fase in de ontwikkeling van het internet, vaak als web 3.0 aangeduid. Wat dat inhoudt? Het internet verkeert in een taxonomisch vacuüm. Overal ligt informatie verspreid, maar er is geen overzicht. Silk zegt een applicatie ontwikkeld te hebben die informatie op het web op innovatieve manier ordent en behapbaar maakt.

“We hebben een op het web gebaseerd platform ontwikkeld waar iedereen die content maakt zijn site in kan plaatsen”, vertelde al Khafaji eerder aan Sprout. “Onze applicatie maakt het vervolgens mogelijk om dan de informatie op je site anders te ontsluiten. Neem bijvoorbeeld de bekende informatiebakens op het web zoals Wikipedia of de filmsite IMDB.com. Die zijn heel ver in het gestructureerd aanbieden van informatie, toch benutten ze nauwelijks hun mogelijkheden. Als je op een individuele acteur zoekt, vind je bijvoorbeeld bij de entry daarvan allerlei gegevens. Waar de acteur geboren is, in welke films hij allemaal heeft gespeeld. Maar als je als gebruiker een vraag hebt over hoeveel acteurs er zijn uit New York die in de jaren tachtig een Oscar hebben gewonnen dan kom je er niet met een enkele zoekopdracht. Al die informatie is wel in zo’n site terug te vinden, maar zult alle acteurs moeten afgaan. We zorgen ervoor dat je ook dit soort zoekvragen kunt uitvoeren als gebruiker en dat je die kan presenteren in bijvoorbeeld grafieken.”

Voor het grote publiek heeft Silk een webapplicatie ontwikkeld op basis van een eigen API, die op dit moment in betafase verkeert. Iedereen die een webshop of een weblog heeft  zal er zijn site aan kunnen koppelen. “We draaien we op dit moment een pilot met NRC Next. The Next Web is onze eerste betalende klant. Het verdienmodel staat nog niet vast. Aan de webapplicatie gaan we waarschijnlijk betaalde functies toevoegen. Verder willen we zoeken naar contentpartners.”

Er is verder een serie van andere bekende namen betrokken bij de investeringsdeal. Zo hebben Floris Rost van Tonningen, medeoprichter van Hyves, Han de Groot, oprichter van MetrixLab, Hans-Poul Veldhuyzen van Zanten, en Mark de Lange (partner van Global Grid Capital) een duit in het zakje gedaan. Wat het afzonderlijke aandeel is van al deze financiers is onbekend.

 

 

10. Solmates

Solmates heeft in mei 2 miljoen euro opgehaald bij het Twente Technology Fund en PPM Oost. De spin-off van de Universiteit Twente heeft een machine ontwikkeld, waarmee pc-chips met beweegbare lagen geproduceerd kunnen worden. Tot voor kort kon dat niet.

De gepatenteerde productiemachine, PiezoFlare 1200 gedoopt, legt via laserdepositie een uiterst dunne beweegbare laag met piëzoelementen aan, waardoor chips meer functionaliteiten krijgen. De beweegbare laag zorgt voor veel nieuwe toepassingen van de zogenoemde MEMS chips. Zeer kleine onderdelen kunnen met behulp van elektrische spanning bewegen, zoals microspiegels, kleine vloeistofpompen of miniatuurschakelaars. Zo kunnen piepkleine pico-projectoren voor mobiele telefoons worden ontwikkeld of uiterst precieze printkoppen goedkoper geproduceerd (daaraan wordt gewerkt samen met Océ). Ook voor het maken van medische micropompen of dioagnosechips is de Piezoflare inzetbaar. De machine is gebaseerd op deposititietechnologie ontwikkeld in het Mesa+ Instituut voor nanotechnologie aan de Universiteit Twente.

Internationaal is er al veel aandacht voor de nieuwe toepassingen die mogelijk worden met de productiemachines van Solmates, zegt ceo Arjen Janssens. “De investering geeft ons het momentum om de standaard te worden in deze hard groeiende markt. Onze klanten zijn de grote elektronicabedrijven in Azie, Japan en de Verenigde Staten, die geven zelf aan dat onze machine de oplossing is voor hun nieuwe generatie applicaties.”
Proefproductie

Solmates, opgericht in 2006, bouwt nog aan de machine, die in eigen huis de eerste proefproductie moet gaan draaien. Aan klanten toonden Janssen en consorten tot nu toe alleen een demomodel. Zij leggen 2 tot 2,5 miljoen euro neer voor de machines die Solmates gaat leveren. Janssen hoopt de komende jaren telkens enkele apparaten te kunnen verkopen.

Het bedrijf heeft vijftien medewerkers en is gevestigd op Kennispark Twente. Het kreeg in 2010 al volop aandacht met zijn machine. Het won de Young Technology Award en sleepte het een nominatie in de wacht voor de Deloitte Rising Star. Van STW kreeg het eerder een valorisatietoekenning van 2 ton om zijn machine verder te ontwikkelen.

 

11. Roamler

Roamler heeft dit jaar een app gelanceerd waarmee bedrijven kleine taken kunnen uitzetten bij iPhone-gebruikers. De startup heeft nu al een investering van een half miljoen euro opgehaald.

Voordat de globalisering toesloeg, bestond thuiswerken uit folders vouwen, knopen aanzetten of ander geestdodend werk. Bedrijven wierven het losvaste personeel – vaak huisvrouwen – door ze in kleine krantenadvertenties gouden extra inkomsten te beloven. Huisvrouwen, thuiswerk, krantenadvertenties; het is inderdaad lang geleden.

Tegenwoordig wordt werk uitbesteed in verre landen of, als het kleine bureauklusjes op de pc zijn, via micro-tasking. De Nederlande startup Roamler voegt er een mobiele variant aan toe: werk uitbesteden via de iPhone. Het eerste voorbeeld kwam van Heineken, dat Roamler-gebruikers vroeg de schuimkragen in de horeca te controleren door een foto ervan toe te zenden. De gemeente Amsterdam bracht vervolgens energieverspillende locaties in beeld door de burgers te vragen ze door te geven.

Via de app krijgen bedrijven toegang tot wat Roamler een mobile workforce noemt. Merken en bedrijven zetten de opdrachten uit tegen betaling (via PayPal) en punten. Die punten zouden toegang moeten geven tot complexere opdrachten. Na de eerste testfase met 50 Roamlers (de First Fifty) groeide de community tussen juni en juli direct naar meer dan 600 Roamlers. Inmiddels heeft het bijna 5000 gebruikers. De app heeft sinds november concurrentie van een soortgelijke dienst, SmartSpotter.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Met het bedrag dat in de eerste investeringsronde bij een informal is opgehaald, wil Roamler zijn dienst uitbreiden en ontwikkelaars aannemen. In eerste instantie richt Roamler zich op uitrol binnen Nederland. Zodra de dienst hier klaar voor is, zal verdere uitrol plaatsvinden.