Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De passie van Ronnie Overgoor

Waarom kun je nog niet eenvoudig internetten op je televisie? Hoe kan het dat televisiemaatschappijen nauwelijks een internetstrategie hebben? Vragen die Ronnie Overgoor bezig houden. Hij heeft één grote passie: goede webtelevisie maken, voor specifieke doelgroepen.

Enkele maanden na de lancering van Blueshots, het online televisiekanaal waarvan Overgoor mede-oprichter is, kan hij één ding concluderen: “Er komt veel bij elkaar op dit moment. Ik hou van televisie, en gedurende de jaren ben ik een internetjongen geworden. Dat komt allemaal samen in Blueshots.” De online tv-zender maakt voorlopig alleen talkshows, met ondernemende mensen als Simone Brummelhuis, Han Gerrits en Joris van Heukelom als presentatoren. Met hulp van enkele sponsoren worden de programma’s low budget gemaakt. Geen kijkcijferhits zoals Endemol en Eyeworks die proberen te maken. “Nee, dat moet ook helemaal niet. We willen programma’s maken voor professionals, voor afgebakende doelgroepen. Traditionele televisiemakers zien het licht nog niet. Ruud Hendriks, oprichter van tv-zender Het Gesprek wilde per se een televisiekanaal maken, terwijl internet zich meer leent voor dat concept. Televisiemakers houden veel van hun vak, maar missen de passie voor internet.”

 

Leercurve

Overgoor deed zijn passie op in de hoogtijdagen van het internet, in de jaren negentig. Eerst bij Valkieser in de reclame, daarna als mede-oprichter van internetbureau Explainer DC, dat op het hoogtepunt van de dotcomhype tachtig man aan het werk had. Ook richtte hij een afdeling in Ghana op. “Ik doe nooit aan trends, maar nu zou het mvo heten.” Overgoor was – en is – niet van de techniek, maar van de communicatie. “Hoe een website technisch in elkaar zit, daar heb ik geen idee van. Ik vind het veel interessanter om de mogelijkheden voor het publiek te bekijken. Vandaar mijn passie voor internettelevisie, denk ik.”

 

Overgoor stelt zich met zijn initiatief overigens bescheiden op. Blueshots moet geen dominerend kanaal worden, maar wordt meer een faciliterend platform. “We werken nu aan alle soorten tools om de content te verspreiden: iTunes, Twitter, rss, codes om filmpjes te embedden, enzovoort. We gooien alles naar buiten! En dat is een groot verschil met traditionele televisie, dat sterk bewaakt wordt door de makers. Blueshots moet niet dominant zijn, maar wordt misschien meer een white label, waar van alles onder kan vallen. Tijdens het evenement Picnic is er bijvoorbeeld veel mooi en leuk materiaal geschoten. Dat past ook prima bij Blueshots. Wat ik wil bewijzen is dat webtelevisie gemaakt kan worden. Er zijn zoveel partijen die webtv willen maken, maar nog niet weten hoe. Zometeen kunnen ze die leercurve overslaan, dat hebben wij dan al gedaan.”

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Integer

Daar komt nog bij dat Overgoor aan een nieuw advertentiemodel wil bouwen. “Adverteerders willen ook in content investeren. Sámen dingen maken, dat is de trend. Dat merken we ook bij onze sponsoren. Muurtjes tussen redactie en commercie kunnen grotendeels weg, zolang je maar de integriteit in de gaten houdt. Dat wil een sponsor immers ook.” Dat daarbij voorlopig nog weinig geld mee verdiend wordt, deert Overgoor niet. “Ik heb in het verleden geleerd wat het is om geld van anderen op te maken, nu probeer ik het zo zuinig mogelijk te doen.”