Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Flinqer wil de banken overbodig maken

Banken pas maar op, want Flinqer wil er met een deel van je omzet vandoor. Het Amsterdamse bedrijf, vorig jaar opgericht door serial entrepeneur Aart Zandbergen en de broers Reinier en Meynald Weerman, heeft financiële steun van Raj Patel, de ex-ceo van Exact, Hans de Boer, eerder voorzitter MKB Nederland, en Pim Bertels van Loyens & Loeff.

Inderdaad, dat zijn geen kleine jongens en de start-up heeft dan ook geen kleine ambities, zegt ceo Reinier Weerman: “We zijn een serieus bedrijf, dat een serieus probleem wil aanpakken.”

Dat probleem is in één woord samen te vatten: geld. “Er is niet te weinig geld beschikbaar in de markt, het geld wordt gewoon niet goed genoeg gedistribueerd”, vertelt Weerman. Flinqer probeert vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Aan de ene kant zitten de leveranciers, die moeite hebben extra geld van de banken te krijgen en dus het liefst zo snel mogelijk betaald willen krijgen, aan de andere kant zitten de kopers, die gewoon zo lang mogelijk willen wachten met betalen.

Op het online platform van Flinqer, dat vanuit een internetbrowser te benaderen is, kunnen beide partijen een betaalmoment afstemmen, terwijl ze er allebei beter van worden. De leverancier geeft aan tegen welke korting hij openstaande facturen sneller betaald wil krijgen, de koper geeft aan tegen welk minimaal rendement hij de openstaande rekeningen meteen zou willen betalen. Weerman: “Het biedt beide partijen dus een incentive, waardoor geld een hogere omloopsnelheid krijgt. Zo kan je meer bereiken, met dezelfde hoeveelheid geld.”

Verdienmodel

Voordat Flinqer officieel van start ging, werd het concept getoetst door PwC en Loyens & Loeff. Deze partijen concludeerden dat het bedrijf niets nieuws doet, alleen: doet Flinqer het wel wat slimmer. Weerman: “Wij komen zelf niet uit de treasuryhoek, dus dat wilden we even gecontroleerd hebben”. Gerustgesteld werd een prototype van het online platform gebouwd, dat werd getest bij eerste klanten Dura Vermeer en Plus Retail. Die pilots werden geslaagd afgerond, nu is het tijd voor de verdere uitrol.

Flinqer passeert daarbij de bank als tussenpartij, zo vertelt Weerman. “Het geld komt niet bij ons. Wij faciliteren alleen.” Na eerste experimenten met een verdienmodel, waarbij per transactie een fee afgedragen moest worden, zet Flinqer in de nabije toekomst in op een abonnementsmodel, waarbij bedrijven betalen voor gebruik van het platform, naar verhouding van de eigen omzet. “Eenvoud is onze centrale insteek. Dat willen we ook in ons betalingsmodel doorvoeren.”

Geen bank meer

Flinqer richt zich nu nog op de bouw en retail, maar kijkt ook naar andere sectoren en hoopt in eerste instantie nieuwe klanten te winnen door grote organisaties op het platform aan te sluiten. Kleine leveranciers volgen dan vanzelf, zo is de gedachte. Op die manier hoopt Flinqer op termijn een uitgebreid online netwerk van financiële connecties op te bouwen. Dat wordt op het platform gestimuleerd; deelnemende bedrijven kunnen daar makkelijk andere bedrijven uitnodigen voor deelname.

Binnen het netwerk zijn wellicht nog veel meer vormen van gelddistributie mogelijk, zegt Weerman. “Een bank is dan op termijn helemaal niet meer nodig bij dit soort geldstromen. Maar in eerste instantie willen we het simpel houden.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit artikel komt van Sync, het platform voor wetenschap, innovatie en ondernemen