Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hier liggen in 2012 jouw kansen!

Het wordt misschien een moeilijk jaar, maar wie weet, straks veert de economie weer op. Er liggen in ieder geval genoeg kansen voor je. Wat zijn belangrijke trends voor 2012? Waar zou je op in kunnen spelen? Sprout werpt een blik in glazen bol.

 

 

Crowdfunding

Na het drama Sellaband kreeg crowdfunding een slechte naam. Ook wil het via de massa financieren van bedrijven in Nederland niet van de grond komen, omdat de regelgeving hier strikter is dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. Daar kun je al online groeikapitaal aan het grote publiek onttrekken.

Uit Sellaband is inmiddels lering getrokken door nieuwe bedrijven, duiken er schoorvoetend initiatieven op die startups helpen te financieren en lijkt ook de overheid zich hard te maken voor deze vorm van financiering. Tijdens Prinsjesdag maakte het kabinet om rondetafelsessies te gaan organiseren over dit onderwerp. Dat kan tot mogelijke verbetering van de regelgeving leiden.

Dus als je in 2012 op zoek moet naar financiering, kijkt dan of crowdfunding een alternatief is voor je.  

Turkije

Vergeet de BRIC-landen. Daar moet je in 2012 niet zijn. In Turkije voltrekt zich op dit moment het economische groeiwonder. Dat betekent dat er kansen liggen voor Nederlandse ondernemers. Het land is al ontdekt door de vele vastgoedfondsen die ons land rijk is en ook menig projectontwikkelaar en reisondernemer wagen de sprong. Het is wachten op die Nederlandse producenten die er als eerste op grote schaal hun producten in slagen te verkopen. De middenklasse groeit in dit moderne Islamitische. Met het Made in Holland-label kun je er ver komen in 2012. Grijp jij die kans?

De zorg wil zich anders organiseren

Marktwerking in de zorg, laten we wel wezen, dat is een lachertje. Zorgverzekeraars die puur ‘aanbesteden’ op de prijs, maar er wel premies verhogen. Daar word je treurig van. Toch liggen juist in deze sector de kans voor 2012. Want nergens is zo’n schrijnende behoefte aan meer kwaliteit en klantvriendelijk, zowel richting de mensen die zorg nodig hebben als degenen die er in werken. Automatisering en technische oplossingen om zorg te verbeteren blijven een belangrijke thema. Waar je het komende ‘recessiejaar’ vooral op moet gaan letten, zijn de megalomane zorginstellingen. De focus ligt bij hen op consolidatie en kostenbesparingen. Ondernemers die er in slagen om zorg anders te organiseren, zodat zorg goedkoper, persoonlijker en beter wordt, die hebben in 2012 de goudmijn aangeboord. 

Ter inspiratie: het verhaal van Challenger Buurtzorg.   

Koop je concurrent

Mocht je wel netjes op centen hebben gepast in 2011 en niet al te gekke dingen hebben gedaan, dan liggen er nog mooie overnamekansen in de komende kwartalen. Je kunt er zeker van zijn dat er altijd wel bedrijven zijn een vraaguitval in de markt niet kunnen opvangen. Bedrijven met een goede kaspositie kunnen daarvan profiteren. Altijd al die concurrent willen overnemen? In 2012 wordt het misschien jouw kans. 

Vastgoed en huizenmarkt

Nederland druist op zijn eigen subprime-dramaatje af. Ook is het H-woord weer gevallen. Wie maakt het overschot aan leeg staande kantoren rendabel? Wie verzint iets slims waardoor particulieren van hun woning afkomen? De huizenmarkt is in mineur, de prijzen zullen er verder gaan zakken. Ook in deze tot op de nok toe overgefinancierde sector geldt: het is een goed moment voor nieuwkomers om te toe te slaan. 

Betaalbare luxe

Consumenten zullen hun hand op de knip houden in 2012. Dat betekent niet dat er niet aan ze valt te verdienen. Toch blijven ook in tijden mensen van economische krimp en saneringen hunkeren naar comfort en luxe. Als jij er in slaagt om met je propositie daar slim op in te spelen dan wordt 2012 voor jou een goed jaar. Kijk of je producten of diensten uit het hoge segment in je markt kunt doorvertalen naar een lager segment. Het kan hem zitten in de persoonlijke aandacht of het design, zorg ervoor dat een consument zich rijker gaat voelen zonder daar een jetset-prijs voor hoeft te betalen. 

Griekenland

Dit is voor de avonturier misschien wel een grote kans. We gaan er even vanuit dat Griekenland binnen de eurogroep blijft en dat ergens begin volgend jaar er dan toch eindelijk de rust op de financiële markten is hersteld. Dan ontstaat er misschien een leuk instapmoment. En dan bedoelen we niet de Griekse aandelen en obligaties. Een van de pijnpunten van Griekenland is dat het land niet genoeg concurrerend is binnen Europa. De lonen zijn exponentieel gestegen in de afgelopen tien jaar. Als het de euro wil behouden, moet het wel in de lonen gaan snijden. En dat is precies waar er nu aan het gebeuren is. Er gaat er het komende jaar flink geprivatiseerd worden. Een regionaal vervoersbedrijf of veerdienst starten, een mooi stuk grond kopen? Houd je ogen open. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

M-commerce

M-commerce is het kleine broertje van e-commerce. Retail via dit kanaal wordt echter snel volwassen. In Nederland geven consumenten nu jaarlijks zo’n negen miljard euro uit in webwinkels. Onderzoekbureau ABI Research voorspelt dat consumenten over vier jaar wereldwijd voor 119 miljard dollar via hun mobiel aankopen (ongeveer acht procent van de wereldwijde e-commerce). Webretailers willen aanhaken op deze trend. Het mobiele web is echter nog niet zo dichtgetimmerd door de grote online warenhuizen. Zoek je niche en bouw in 2012 een succesvolle mobiele webshop.