Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe jij het eerste kantelpunt kan doorbreken

Het overgrote deel van bedrijven in Nederland slaagt er niet in door het eerste kantelpunt heen te komen. Annegien Blokpoel deed er onderzoek naar onder 250 ondernemers. Ze geeft tips voor ondernemers met groeiambitie.

Er is een aantal structureel zwakke plekken binnen kleinere bedrijven en blinde vlekken bij de ondernemer die ertoe leiden dat het erg moeilijk is om het eerste kantelpunt – rond de 10 medewerkers – te slechten. Een aantal uitdagingen blijkt voor bijna alle bedrijven van het eerste kantelpunt te gelden. Het is namelijk bijna onmogelijk om als persoon op alle bedrijfseconomische en bedrijfskundige vlakken een expert te zijn. Als je met twee of drie ondernemers bent is het al een stuk makkelijker, want een aantal taken kunnen beter verdeeld worden. Uit ons onderzoek onder meer dan 250 ondernemers bleek dat bij kleine bedrijven finance en strategie de zwakste plekken zijn. Met name finance is dé achilleshiel van het gemiddelde Nederlandse bedrijf.


Tip: bedenk hoe je de organisatorische functies van je bedrijf – de schijf van vijf – kan invullen voor jouw bedrijf. Denkertje: wat je al hebt, is niet de uitdaging!

Niet alles in huis

Ondernemers geven aan dat ze niet alle specialisten in huis hebben om door te kunnen groeien naar de volgende fase. Lastig, want hoe kun je als niet-vakspecialist goed beoordelen wat de uitdaging is, en de vakspecialist/consultant dan goed aansturen? Dit onderwerp komt ook standaard naar boven in al onze rondetafelsessies over groei, organisatie en valkuilen. Het grootste gedeelte van de discussie aan tafel gaat erover hoe je met een kleine organisatie een aantal functies slim kan organiseren, zonder al te veel overhead. Medewerkers zijn een relatief hoge kostenpost en alle ondernemers worstelen met de vraag hoe ze de goede mensen kunnen vinden en slim kunnen inzetten zonder meteen hele hoge vaste lasten te krijgen.


Tip: Wat je niet intern in huis hebt en wel belangrijk is in deze fase, kun je òf zelf gaan ontwikkelen (opleidingen), òf tijdelijk inhuren. Bedenk van te voren goed wat je wilt, en hoe je het succes gaat meten, tussentijds en na afloop.
 

Een slimmer bedrijf begint bij een slimmere ondernemer

Elk bedrijf is anders en elke ondernemer brengt zijn eigen kennis en ervaring mee. De blinde vlek van de ondernemer is daarmee ook de blinde vlek van het bedrijf. Wat heeft het bedrijf nodig bij groei? Meer managementervaring? Meer sales en marketingkennis? Meer bedrijfseconomisch inzicht? Meer inzicht in de liquiditeitsprognose? Afhankelijk van wat er nodig is en in welke fase het bedrijf zich bevindt – langzame of snelle groei, richting de verkoop – kun je een opleidingsplan voor jezelf en je bedrijf maken. De meeste ondernemers hebben geen opleidingsbudget voor zichzelf. Dan is alles ad hoc, en zonder context ‘voelt alles duur’. Het helpt daarom als er jaarlijks een opleidingsbudget wordt meegenomen. Dit budget gericht besteden aan het ontwikkelen van jezelf en je bedrijf levert veel op. De ondernemers die een budget hebben, besteden hier gemiddeld 3.000 tot 10.000 euro per jaar aan. De bedragen verschillen afhankelijk of er één of meer directeuren zijn, de grootte en groeisnelheid van het bedrijf en de ambities van de ondernemer(s).

Tip: Jij bent de belangrijkste werknemer van je bedrijf, bedenk eens welke onderwerpen en vaardigheden dit jaar van belang zijn, en welke waarschijnlijk volgende jaar. Ga er gericht mee aan de slag.
 

Gezonde ondernemer is key

Uit ons onderzoek blijkt dat negentig procent van de ondernemers in kleinere bedrijven van mening is dat het bedrijf niet zonder hen verder kan. Ja, dan is het bedrijf wel erg kwetsbaar en afhankelijk in haar continuïteit van één of twee personen. In kleine bedrijven is de ondernemer niet alleen directie, maar ook vaak sales, administrateur en meewerkend voorman. Roofbouw op jezelf als privépersoon heeft als potentieel risico voor het bedrijf dat er straks een uitgebluste directie zit. Daarom is het ook belangrijk om een gezonde balans tussen bedrijfsbelangen en privébelangen voor elkaar te krijgen.


Tip: Denk erover na hoe je jouw tijd en energie zowel voor je bedrijf als voor jezelf kunt inzetten. Wat geeft energie in je bedrijf én thuis? Wat zou je willen overdragen voor rmeer rust en ruimte in je hoofd? Bouw voldoende rust in voor opladen en reflectie.

Vooruitzien loont

Als je weet waar je naar toe gaat en waar je nu bent, is het makkelijker een pad te kiezen. De kunst is en blijft je zelf de ruimte te geven om nieuwe paden uit te proberen, en focus te blijven houden op het einddoel.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer lezen? De whitepaper Breek door het eerste kantelpunt heen is gratis opvraagbaar via www.perspexo.com.