Incubator UtrechtInc: 3 talenten uit lichting 2011

Obama betoogt vurig dat innovatie de motor van Amerika is en in Nederland zegt Rutte I vooral geld te willen geven aan vernieuwende MKB-bedrijven. Nodig, omdat ‘we’ niet meer in de top 10 van de meest concurrerende landen staan. Hoe is het gesteld met onze startups? Sprout spreekt startups op locatie.

Dit is het eerste deel uit een rondgang van Sprout langs incubators in Nederland. Op de volgende drie pagina's bevinden zich portretten van lokaal gevestigde startups. Lees ook onze reportages bij Lev Kaupas (Amsterdam), Dutch Game Garden (Utrecht), eFuture (Hilversum), Yes!Delft (Delft) en Innovation Industries (Almere).

Via Twitter kondigde de redactie deze week aan dat het een dag lang op locatie zou werken bij incubator UtrechtInc. Daarbij nodigde Sprout de plaatselijke ondernemers uit om langs te komen bij de flexwerkruimte, die we toegewezen kregen. Onderstaande startups zijn ditmaal geportretteerd, maar door de grote toeloop van ondernemers zullen we zeker binnenkort weer het inspirerende bedrijvencomplex aandoen en ondernemers interviewen.

 

Horeko

UtrechtInc-ondernemer Marvin van Dongen (24) biedt een systeem waarmee horecaondernemers en koks zich zowel makkelijk op de klant als op de bedrijfsvoering kunnen richten. Op Horeko, direct ook de naam van zijn bedrijf, kunnen ze ingekochte hoeveelheden etenswaren invoeren, gerechten nader inzien, automatisch kostprijzen berekenen, bekijken welke gerechten het meest en het minst besteld worden, schoonmaakwerkzaamheden managen en de voorraad in de gaten houden.

Het management heeft ingang tot het hoofdsysteem vanaf kantoor, terwijl voor het keukenpersoneel relevante data te bekijken zijn via een aanraakscherm. Van Dongen: “Het is een systeem dat langzaam ontstaan is nadat ik op mijn 15de een digitaal receptenboekje voor mijn oma in elkaar zette, dat veel publiciteit in de media kreeg.”

Jarenlang werkte Van Dongen rustig naast zijn studie aan het systeem, totdat hij in 2008 ervoor koos om zich volledig op Horeko te richten en te stoppen met Informatiekunde. Met in het begin wat hulp van vrienden met een horeca-achtergrond, en later partnerships met onder meer horecagroothandel Deli XL, is zijn systeem nu op meer dan honderd horecalocaties in Nederland geïnstalleerd, waaronder vestigingen van vakantiepark Landal Greenparks. Tel daar een omzet van zo’n 150.000 euro en een mooi winstpercentage bij op, en het is niet gek dat Van Dongen tevreden naar de verrichtingen van Horeko kijkt. “Momenteel is mijn bedrijf de enige in Europa die dergelijke touchscreen systemen levert. Mijn ambitie is dan ook internationale uitbreiding, waaronder België.”

 

Solvari

Internationale ambities heeft eveneens een andere aanwezige ondernemer, Dennis van den Bos. Hij runt samen met Nick de Korte de firma Solvari, één van de eerste bedrijven in Nederland die zich als tussenpartij opwerpt tussen fabrikanten van zonnepanelen en -boilers en mensen die geïnteresseerd zijn in de aankoop van zo’n product.

Van den Bos: “Het idee voor onze firma is ontstaan door een studieproject, waarbij we de markt van zonne-energie analyseerden. We concludeerden dat het een erg interessante branche is met veel groeipotentie. Hoe konden we op dat succes meeliften?”

Toen kwamen de twee met het idee van een bedrijf dat potentiële kopers van zonnepanelen en –boilers in contact brengt met leveranciers. Solvari adverteert daarvoor op zoekmachines en gerelateerde internetsites en biedt leveranciers tegen betaling adresgegevens van potentiële kopers, die op hun beurt weer een offerte van de aanbieder ontvangen. “We zagen het in eerste instantie als een leuke bijverdienste”, vertelt Van den Bos.

De twee oprichters startten in januari 2009 hun business op met slechts een investering van 2200 euro, kregen in maart hun eerste betaalde factuur van 300 euro binnen, maar verdienen volgens Van den Bos anno 2011 inmiddels 60 à 70.000 euro per maand. Het meeste van dat geld komt niet uit Nederland, maar uit België. Hun websites zonneboilerofferte.be en zonnepaneelofferte.be lopen beter dan hun gelijknamige broers uit Nederland. “Dat heeft te maken met de lucratieve subsidies die je bij aanschaf van een zonnepaneel in België kunt krijgen. Daarmee kun je met een paneel van 32 vierkante meter op jaarbasis 2000 euro op energie besparen, terwijl dat in Nederland 800 euro is."

De concurrentie is heftig, bemerkt hij. “De meest agressieve tegenstrever is TellUs, dat zich net als ons toelegt op het genereren van online leads. Alleen doen zij het al op een wereldwijde basis. Ze weten van ons bestaan, want we bemerken dat ze domeinnamen vastleggen die erg op die van ons lijken.” Verder is Companeo op business-to-business gebied een concurrent, evenals alle panelen- en boilerfabrikanten die geen gebruik willen maken van tussenpersonen.

Solvari wil nu net als TellUs zich uitbreiden in het buitenland. Van den Bos: “Frankrijk en Engeland, dat ook gunstige subsidieregelingen heeft, worden misschien de volgende stap.” Daarnaast zijn de twee ook van plan online lead generator te worden voor de markt van LED-verlichting. “We willen aan het eind van dit jaar op een omzet van een miljoen euro uitkomen”, zegt de economiestudent, die over drie maanden afgestudeerd wil zijn.

 

Brandfighters

Jan-Paul de Beer (26) en Oskar Bolhuis (27) stonden afgelopen november in de Sprout Challenger Top 50, dé lijst met jonge bedrijven die aan de hand van innovatieve producten of businessmodellen de gevestigde marktorde uitdagen. De Tilburger en Amsterdammer runnen sinds 2009 met Brandfighters een crowdsourced reclamebureau, dat zich toelegt op social video; video's die beter aansluiten op de doelgroep.

Brandfighters bestaat uit een site, waar een online community van filmmakers opdrachten van bedrijven en organisaties als ABN Amro, KLM, Nationale Nederlanden en Greenpeace kunnen oppakken. Vaak staan de eindresultaten van video´s veel dichterbij de belevingswereld van de doelgroep, omdat een crowdsourced site met veel meer ideeën kan komen dan een klassiek reclamebureau. Bovendien beslissen veel meer partijen, namelijk de opdrachtgever, een jury, vertegenwoordigers van de doelgroep en de Brandfighters-community zelf, welke commercial het best in elkaar steekt en dus de winnaar is.

"Ons grote doel is om reclamebureaus overbodig te maken", zegt Bolhuis tegen Sprout. Op basis van bedrijfsresultaten lijkt het de goede kant op te gaan: het aantal Brandfighters steeg van 1500 naar 2200 en tot nog toe verdubbelde het bedrijf elk jaar zijn omzet, met een winstpercentage van vijftien procent in 2010. De Beer: "En al is acquisitie nog altijd een belangrijk deel van onze bedrijfsvoering, ook in 2011 verwachten we weer een verdubbeling van de omzet."

Voor die ruime omzetstijging moet Brandfighters volgens de twee oprichters wel blijven innoveren. De Beer: "In 2009 stond het opbouwen van onze community centraal. Vorig jaar waren we vooral bezig met het professioneler maken van ons bedrijf. Zo geven we workshops aan onze leden en hebben we een community manager, Roy van Bijsterveldt, die die alle communicatie van en naar de community verzorgt en onze social media beheert. Nu in 2011 willen we ervoor zorgen dat onze community een nog grotere invloed op het hele reclameproces krijgt. Hoe dat precies moet, dat weten we nog niet precies."

Bolhuis legt uit dat de invloed van de Brandfighters-community in de toekomst niet moet ophouden bij het creëren van reclamevideo's. "Ze moeten ook meer invloed krijgen op de gehele merkstategie van een bedrijf. De interactie met de opdrachtgever moet verder vergroot worden. Het is een conclusie die we getrokken hebben uit gesprekken met adviseurs, onze leden en ook de klanten zelf." De Beer vult aan dat intensievere interactie tussen de community en de klant uiteindelijk beter voor langdurige relaties met opdrachtgevers kan zorgen. Als Brandfighters namelijk echt voor een revolutie in het reclamelandschap wil zorgen, moet het net als de klassieke bureaus vaste contracten met klanten krijgen.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!