Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Informatieverslaafde hervormt de automarkt

Autosite Zomoto verzamelt vraag en aanbod van websites als Autoscout.nl en Marktplaats.nl, met onafhankelijke prijsinformatie en recensies. “Zelf wil ik voor elke nieuwe aanschaf ook altijd alles weten.”

In een kale ruimte in een hip en eveneens kaal kantoorpand in Amsterdam-Noord is een team van vijf mensen druk aan het werk. “We zaten eerst aan de Herengracht, maar dat werd te duur toen we gingen uitbreiden”, zegt Marque Joosten. De man achter het innovatieve bedrijf was vorig jaar nog directeur van huizensite Funda. Eerder zette hij internetprovider Freeler op en werkte hij als hoofd communicatie bij ING. Wat hij voorheen voor huizenzoekers deed, doet hij nu voor de automarkt. Onlangs nam Zomoto Auto.nl over en werd een belang gekocht in Autoblog.nl.

 

 

Hoe snel merkte je dat je een snaar geraakt had? 

“Na twee maanden zaten we precies op de curve die we van tevoren hadden opgesteld. We hadden alles nauwkeurig gepland, maar uiteindelijk is het toch een groot avontuur. We hebben nu maandelijks 300.000 bezoekers; 500.000 is ons doel. Ik verwacht halverwege volgend jaar de maandelijkse kosten en baten in evenwicht te hebben. Met de andere autosites erbij willen we in totaal groeien naar 2,5 miljoen gebruikers.”

 

 

Waarom ging je weg bij Funda?

“Ik wilde meer transparantie bieden, maar grootaandeelhouder NVM niet. Ik vond dat de klant meer informatie nodig had om goede keuzes te maken. Zoals: is nu het juiste moment om te kopen, en hoe groot is het vergelijkbare aanbod momenteel? Er moest ook buiten het NVM-aanbod gezocht kunnen worden, vond ik. Die discussie is allang achterhaald. Kort na mijn vertrek gingen Jaap en Moviq het gehele aanbod combineren, toen moesten ze wel.”

 

 

Wat heb je daarvan opgestoken?

“Dat er op dat vlak nog veel te doen is. Samen met Marijn Pijnenborg, met wie ik ook bij Funda en Freeler samenwerkte, ben ik niet-transparante markten gaan onderzoeken. Daaruit bleek dat het ook bij auto’s vaak onduidelijk is wat ze waard zijn. Wij geven de klant een richtlijn aan de hand van een zelf ontwikkeld mathematisch model, gebaseerd op de afschrijving en de gemiddelde vraagprijs.”

 

 

Wie dagen jullie uit?

“Twee groepen. Ten eerste uitgevers met autobladen en autosites, zoals Telegraaf, Sanoma en Wegener. Zij gaan uit van het aanbod, niet de van de consument. Maar we dagen ook de autodealers uit, die de informatie liefst voor zich houden. Niet voor niets wordt er op verjaardagen altijd over de aanschaf van auto’s geklaagd. Het koopmoment geeft heel veel stress: je moet onderhandelen, maar je hebt geen idee hoe.”

 

 

Zijn dealers wel blij met jullie?

“Sommige dealers klagen tegen mij dat er niemand meer in hun mooie showroom komt. Net als de makelaars, die me bij Funda verweten dat hun vak niet meer leuk was nu hun informatieve rol wegviel. Dat is zoiets als mij verwijten dat ik internet heb uitgevonden. De automarkt heeft minimale marges en ouderwetse kostenstructuren. Uiteindelijk zullen we een groot deel van onze auto’s direct bij de fabrikant kopen, online samenstellen en laten thuisbezorgen. Zonder tussenkomst van een dealer.”

 

 

Wat is het leukste aan Zomoto?

“Het is fijn dat we nu geen aandeelhouders met andere agenda’s hebben; we werken met informal investors. Daardoor kunnen we constant zoeken naar wat het beste werkt, met trial and error. Tevreden zijn we nooit, we passen onze mogelijkheden voortdurend aan. We werken bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om te zoeken aan de hand van je huishoudsituatie, de bagageruimte van een auto, hoe lang ‘ie te koop staat en de meest en minst gezochte auto.”

 

 

Ben je zelf een informatiejunk?

“Ja, bij elke lullige aankoop zoek ik informatie en kijk ik naar reviews. Als ik met het vliegtuig reis ga ik na welke rij, stoel of vlucht ik kan kiezen. Ik ben vierentwintig uur per dag online; ‘s avonds neem ik mijn laptop mee naar bed. Als ik op vakantie ben, gaat ‘ie ook mee. Laatst was ik bijvoorbeeld in een grot met gloeiwormen in Nieuw-Zeeland. Dan wil ik daar meteen alles over weten: wanneer is die grot ontdekt en wat doen die glimwormen daar? Dat zoek ik ter plekke op.”

 

 

Meer beschikbare informatie kan ook een last zijn. Voel je je verplicht om overal het maximale uit te halen?

 

“Ik heb altijd gezegd: huizen zoeken – en in mindere mate auto’s – is net als het zoeken naar een partner. Het beeld dat je vooraf hebt van iemand klopt vaak helemaal niet met wie je uiteindelijk uitkiest. Maar het is altijd prettig om een uitgangspunt te hebben.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Tekst: Annette Wiesman