Klanten lokken met mobiele coupons

Sanoma investeert in Fosbury, de service waarmee je digitale coupons voor de iPhone aanmaakt. De uitgever zat al in Scoupy, aanbieder van mobiele kortingsbonnen. Sanoma ziet brood in digitale bonnen, maar hoe zet je ze als ondernemer in?

 

Fosbury spraken we al eerder: het Amsterdamse bedrijf levert een service waarmee je iPhonecoupons kunt ontwerpen en inzetten in een campagne. Via  de Passbook-app van Apple hebben iPhonebezitters hun kortingsbon, ticket of klantenkaart altijd bij zich. Fosbury, anno 1 februari 2013, heeft nu al SuitSupply  binnen als eerste mooie klant. "Maar in Honolulu en Wit-Rusland worden we ook al gebruikt, door kleinere ondernemingen," lacht mede-oprichter Lucas Tieleman. Het geld  van Sanoma kan  hij goed gebruiken om Fosbury door te ontwikkelen. Op zijn verlanglijst staat onder meer de tool geschikt te maken voor Samsung Wallet, de tegenhanger van Passbook die werkt voor de snel groeiende groep Androidgebruikers.

Scoupy

Scoupy is langer bezig en heeft behalve Sanoma ook PostNL aan boord als investeerder. We riepen het mobiele kortingsbonnenboekje al uit tot startup van het jaar.  Volgens oprichter Valentijn Bras is Scoupy geschikt voor zowel de local heroes als de grote retailketens. Hij wil nog deze zomer een half miljoen gebruikers voor zijn app en maakt daarvoor stevig reclame. Klanten die Scoupy inzetten zijn groot en landelijk (V&D geeft korting op jurkjes, ANWB op jassen) maar  vaak ook lokale ondernemers (cadeauwinkel de Meesterslijpers in Amsterdam geeft een reserveset weg bij een espressopotje, restaurant In de Tenne Kan te Maastricht geeft korting op de kaart).

Verschil Scoupy-Passbook

Voor alle duidelijkheid: dat Fosbury en Scoupy in dezelfde 'stal' zitten, wil niet zeggen dat ze in elkaar opgaan. Fosbury is een tool waarmee je aan de achterkant de verschillende digitale coupons van Apple (en straks dus Samsung) aanmaakt, Scoupy is een consumentenkanaal. Tieleman: "Scoupy verkoopt bereik: via hun app komen gebruikers in contact met de aanbieders van coupons. Wij geloven dat er andere manieren zijn om veel mensen te bereiken: Facebook bijvoorbeeld." Passbook is bovendien breder inzetbaar: het is de portemonnee waar ook toegangskaarten en zelfs vliegtickets in bewaard kunnen worden. Nederlandse ondernemers gebruiken Passbook voor korting (op dit moment biedt Kaldi die op zijn koffie, Saturn op een ipad Mini en Hampshire Hotels op een overnachting) maar Eventbrite levert tickets via Passbook, en Scoupy gaf bioscoopkaartjes weg via Passbook.

Hoe werkt Scoupy?

Scoupy is géén Groupon: je hoeft niet je halve omzet weg te geven om klanten in je winkel te krijgen. Scoupy vraagt een instapvergoeding van 99 euro en vervolgens kost een abonnement 49 euro per maand voor 'advertentiekosten'. Daarvoor kunnen drie acties tegelijk worden geplaatst door de redactie van Scoupy, via de app geserveerd aan gebruikers in je directe omgeving. Vervolgens betaal je vijftig cent tot 2 euro per door consumenten geactiveerde Scoupy-coupon, afhankelijk van de prijs van het artikel of de dienst die je aanbiedt. Let op: activeren betekent dat je klant een code in zijn scherm krijgt, waarmee hij nog altijd de daadwerkelijke aankoop moet doen.

Hoe werkt Passbook?

Passbook zit standaard in alle iPhones die draaien op iOS 6, de laatste versie van Apple's besturingssysteem. Voor het ontwerpen van een kortingsbon, klantenkaart of toegangsbewijs en het aanmelden bij Apple van de actie zal je als ondernemer meestal de hulp van een mobiel marketingbureau nodig hebben, of een partij als Fosbury of PasPas, dat een vergelijkbare dienst levert. Je krijgt uiteindelijk een Passbook-bestand dat je kunt verspreiden via social media, website of nieuwsbrief. Wie dat bestandje opent met zijn iPhone, krijgt de Passbook inclusief barcode op zijn schermpje. Heel fraai is de mogelijkheid om je klanten, zodra ze in de buurt zijn, met een pushbericht op aanbiedingen te wijzen - zelfs als ze hun Passbook-app niet hebben openstaan. Overigens zijn er ook Android-apps als PassWallet die Passbook ondersteunen.

Passbook via Fosbury

Bij Fosbury meld je je gratis aan en je zou je Facebook- of Twitterpagina al kunnen gebruiken als template voor een eerste kortingsbon. Een logo, plaatje en tekst toevoegen en de campagne is al onderweg. Wij hadden binnen vijf minuten een zelfgemaakte kortingsbon in onze Passbook-app. Fosbury rekent af met credits: de eerste 50 geactiveerde Passbookcouponnen zijn gratis, daarna rekent het 39 dollar voor 500 Passbook-credits of 99 dollar voor 2500 (vier tot acht dollarcent per stuk).

Passbook (nog) niet populair

Het lijkt er niet op dat Passbook aanslaat in Nederland, zo bevestigen mobiele marketeers. Richard Otto van Mobile Marketing Nederland was er eind vorig jaar vroeg bij met mypassbook.nl, dat alle passbook-coupons verzamelde. "De Passbookfunctie zit sinds september vorig jaar op de iPhone en ik wilde snel hét Nederlandse platform neerzetten voor alle aanbiedingen. Maar inmiddels heb ik het overgelaten aan mijn partner: de interesse valt tegen." Dat ligt volgens Otto onder meer aan Apple, dat Passbook niet voluit promoot. "Het is natuurlijk een kip-eiverhaal: zonder massa blijft het onaantrekkelijk voor ondernemingen. Maar ook als er flink veel lawaai wordt gemaakt, zoals Scoupy nu doet met billboards, folders en tv-reclame, stuit je op de couponcultuur die er in Nederland niet is. Ja, we zijn dol op koopjes, maar we knippen geen bonnetjes zoals Amerikanen dat doen."

Passbook 2.0

"De houding in Nederland is er vooral een van de kat uit de boom kijken," zegt ook Robert Kosse van appontwikkelaar Move4Mobile. "Wij hebben een pilot met Passbook gedraaid, maar er zaten toch veel haken en ogen aan. Zeker als je iets weggeeft, wil je dat je kassasysteem goed aansluit op de digitale vouchers om te voorkomen dat je onbeperkt vouchers verzilvert." Zijn klanten lopen er niet warm voor. "Maar misschien zou een verbeterde versie van Passbook wel aanslaan. Dan zit je nog met alle Androidgebruikers die je er niet mee bereikt."

Relatie opbouwen

Scoupy is wel voor verschillende telefoons leverbaar. Maar behalve Scoupy zijn er nog handenvol mobiele kortingsbonnenboekjes, waaronder Dichtbijdeals van TMG en Vouchercloud. En dat zorgt voor versnippering. "Winkeliers worden ermee doodgegooid. En er zullen genoeg mensen een app installeren, maar of ze hem daarna vaak gebruiken? Ik ken in elk geval niemand," zegt Otto. Toch is mobiele marketing, en dan vooral slim ingezet om een vaste klantrelatie op te bouwen, volgens hem zeker niet afgeschreven.

Aanbiedingen via eigen app 

Die killer functie van Passbook - pushberichten naar smartphonegebruikers in je directe omgeving verzenden - is ook toe te voegen aan elke andere app. Het Amsterdamse Plot Projects ontwikkelde daarvoor de technologie, die onder meer is verwerkt in de apps van SmartCoupons (een concurrent vcan Scoupy) en radiozender Sublime FM, maar in principe in elke iOS én Android-app is in te bedden. Als beheerder van de app bepaal je op welke locaties en welke tijden je berichten wil zenden via je app. En, heel belangrijk: die aanbiedingen komen zelfs door als de app uitstaat. "Het blijft natuurlijk geweldig als je als pakweg AH ToGo-klant op het station binnenrolt en dan bericht krijgt dat de gevulde koek bij je koffie voor de helft van de prijs is," zegt Otto. Maar de vraag is of je daarvoor in zee moet met een kortingsapp of dat je niet liever je eigen app of Facebookpagina gebruikt. Ik ken bovendien ook nog zaken, zoals La Place, die prima tevreden zijn met papieren bonnen."

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!