Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marktvechter Travelbird gaat voor méér slimme deals

Travelbird neemt BoekVandaag over. Achter de dagaanbiedingensite voor reizen schuilt een online marktvechter die internationaal wil groeien. Gedreven door twee ondernemers die tot 2010 niets met de reisbranche te maken hadden.  

Met de overname van hun concurrent BoekVandaag kan de dagaanbiedingensite in één klap 30 procent groeien, zeggen oprichters van Travelbird Dennis Klompalberts (33) en Symen Jansma (39). In de herfst van 2012 kochten ze al in België concurrent MyTrip.be, in Nederland lijfden ze Travelcoupon in terwijl ze met Travelbird al op eigen kracht Duitsland in waren getrokken. De overname van deze week is een opmaat naar verdere internationale groei. Inmiddels werken er 90 man bij Travelbird. Het is nu in vier landen actief, maar dat moeten er eind 2013 tien zijn. Door per land met een achtkoppig team de Europese markt te veroveren, voegt Travelbird de daad bij het woord.

Klompalberts en Jansma vervijfvoudigden naar eigen zeggen hun omzet in 2012. Dit jaar willen ze hun omzet zelfs vertienvoudigen. Als een nieuwe challenger in de boekingswereld positioneren ze zich tegen bestaande reisaanbiedingensites zoals Vakantieveilingen van Emesa en Weekendjeweg.nl. Travelbird werkt onder meer samen met touroperators als OAD en ook met hotels als Bilderberg. Daarnaast heeft Travelbirds ook twee deelsites, 1 voor aanbiedingen gericht op stedentrips en 1 voor exclusievere reizen.

Concrete cijfers geven Klompalberts en Jansma niet, maar opscheppen hoort er een beetje bij als je jezelf de overvolle reiswereld in wil vechten. Uit de meest recente beschikbare cijfers blijkt in ieder geval dat er eind 2011 voor 6,5 ton aan liquide middelen op de balans stonden, op een balanstotaal van iets meer dan 1 miljoen. Ze kunnen dus wat stukslaan. 

En dat terwijl de twee voorafgaand aan hun avontuur met Travelbird nauwelijks ervaring in de reisbranche hadden. Klompalberts was in dienst bij Kluwer, waar hij medische uitgaven aan de man bracht. Jansma is strategisch adviseur in de uitgeefwereld en heeft zich daarbinnen wel met online kortingen bezig gehouden. Enigszins verhuld op zijn cv staat ook een job als productmanager bij Emesa, de partij achter Vakantieveilingen. 

Geen concurrentiebeding met Vakantieveiling? 

Jansma: ‘Nee, ik ben er al lange tijd weg. We vinden de reisbranche beiden interessant, maar we zijn er vrij willekeurig in beland. Kijk naar voorbeelden als Booking.com: bij echte successen in de online reiswereld zijn het juist die bedrijven waar de oprichters van buiten de branche komen. Daar houden we ons aan vast.’

Zijn jullie wel vernieuwend?

Jansma: ‘Dagaanbiedingen zijn niet nieuw. Er zullen vast anderen zijn in de markt met dezelfde ideeën, maar waar wij heel goed in zijn, is de uitvoering. We hebben iedere dag 15 tot 20 accountmanagers aan de bak, die gefocust zijn om de scherpste deals te leveren. De belofte die we doen is dat we mensen iedere dag proberen te verrassen. Mensen zien door de bomen het bos niet meer qua reizen en aanbiedingen. We helpen ze daarbij. We zijn geen veilingsite en tegelijk veel meer dan een lead generator. We kopen reizen daadwerkelijk in. De klant betaalt ons, niet de reisorganisator.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Jullie zijn net 3 jaar bezig. Waarom zo snel een zware organisatie en een eigen mt in Nederland opgetuigd? 

‘We willen graag doorgroeien, alle landen krijgen een eigen landenmanager en een eigen team. We geloven erg in zelfsturende teams zonder hiërarchie. Dennis en ik willen ons met de langetermijn bezig kunnen houden. Dat houdt onder meer in de cultuurbewaking en ervoor zorgen dat we lean en mean blijven. Ook kunnen we ons zo toeleggen op het veroveren van nieuwe landen en toevoegen van nieuwe producten. Overnames zijn geen doel op zich, maar bij passende deals gaan we ze niet uit de weg natuurlijk.’

Hoe financieren jullie die groei?

‘We financieren het zelf. Er is voor een paar ton per man initieel in het bedrijf geïnvesteerd. We zijn winstgevend en kunnen de groei uit de cashflow bekostigen. We hadden misschien sneller kunnen groeien, maar we willen geen derde financiële partner erbij. Dat bezorgt ons alleen maar extra ballast.’