Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Meest innovatieve studentbedrijven

Op de beursvloer van de New York Stock Exchange werd afgelopen weekend de Kairos 50 gepresenteerd: de vijftig meest innovatieve studentondernemers ter wereld. Sprout was erbij en licht er vijf uit.

De Kairos 50 is opgesteld door de Kairos Society, een wereldwijd netwerk van studentondernemers. Focus van de organisatie ligt bij het aanpakken van wereldwijde problemen in o.a. de gezondheidszorg, het onderwijs en milieu door middel van ondernemerschap en het ontwikkelen van technologie. Van de vijftig meest innovatieve bedrijven waren er drie Nederlands: Studyflow, Bluerise (zie beiden verderop) en Qubis. De Nederlandse tak van de Kairos Society is afgelopen jaar opgezet door Titiaan Palazzi.

Klik om de vijf startups te bekijken >>

 

1. Studyflow

Vanuit Nederland waren drie bedrijven geselecteerd voor de Kairos 50, waaronder Studyflow, het bedrijf van Edo van Royen, Philippe Taminiau en Tom van Vooren. Hun bedijf heeft een goed jaar achter de rug: één op de drie eindexamenscholieren maakte gebruik van de online tool om eindexamens te oefenen.

Op Twitter gebruikten scholieren zelfs ‘studyflowen’ als werkwoord. Dat alles zonder enige marketing. 
De drie founders zijn nu klaar om hun bedrijf verder uit te bouwen: ze ontwikkelen software waarmee het hele leerproces op scholen verbeterd wordt. De nieuwe tool is tweedelig: enerzijds een soort appstore met educatieve content: filmpjes, games, tekstuele uitleg – gratis en betaald. Daarnaast bouwen ze een platform waarop leerlingen een profiel krijgen, waarbinnen gemeten wordt wat hun leertempo, leerstijl, leerkennisniveau en belevingswereld is. Dat wordt algoritmisch verwerkt, zodat de juiste stukjes content uit de appstore worden voorgeschoteld aan de leerling. Leraren kunnen een live dashboard openen om te kijken hoe hun leerlingen ervoor staan, en zien dan precies aan welke groepjes ze welke stof moeten uitleggen. “Het is een soort Google Analytics voor de leraar”, zegt Van Royen. “En niet alleen voor middelbare scholen. Wij bouwen een technische huls waar alles in kan, dus ook een hbo-opleiding of een training van een bedrijf kunnen er straks ingezet worden.” 

Halverwege 2012 wordt gestart met een pilot op vijf laptopscholen – scholen die 1-op-1-onderwijs bieden en elke leerling een iPad of laptop geven. Eind 2012 zal het nieuwe product dan helemaal staan en kan het verder uitgerold worden, ook internationaal. Om dat voor elkaar te krijgen is Studyflow bezig met het ophalen van een tweede ronde financiering. “We willen rustig het platform kunnen opbouwen en testen met leerlingen, en niet te snel verplicht zijn om een businessmodel te kiezen. We willen volledige methodes van scholen vervangen, dus het moet wel ècht goed zijn.”

 

2. Inbelly

Inbelly is een site die in kaart brengt of dat wat je eet wel gezond is. Veel mensen willen letten op wat ze eten, maar hebben geen idee welke ingrediënten slecht zijn. En daar komt nog bovenop dat fabrikanten niet alle ingrediënten op de verpakking zetten. Die informatie is wel publiek verkrijgbaar, maar voor de consument veelal niet begrijpelijk.

Daar moest verandering in komen, vond Kristina Saudargaite uit Litouwen. Ze startte met de onafhankelijke Litouwse siteSveikas Vaikas, waarop je per product kunt kijken of er slechte stoffen in zitten en welke risico’s die met zich meebrengen. In Litouwen werd de site goed ontvangen; het wist eenderde van de bevolking te bereiken en een stroom media-aandacht te krijgen. Dat ging niet onopgemerkt door de fabrikanten van sommige voedingsmiddelen, die dreigden met rechtszaken.

Saudargaite liet zich daar niet door uit het veld slaan en stapte met dat nieuws naar de media, waarmee ze de hele zaak omdraaiden en alleen maar meer publiciteit voor hun site kregen. Nu willen ze onder de naam Inbelly internationaal uitbreiden; ook in Nederland zoeken ze naar partners en investeerders. In Litouwen hebben ze naast de site inmiddels ook een eigen lijn met ‘additive-free’ producten in de tweede grootste supermarktketen liggen.

 

3. Advocates for world health

Typisch zo’n idee waarvan je denkt: waarom gebeurde dit nog niet? Advocates for world health zamelt ongebruikte, overtollige medische producten in bij ziekenhuizen in de VS, om die te distribueren in derdewereldlanden. Zo wordt de hoeveelheid medisch afval verminderd en de zorg in arme landen verbeterd.

Ze hebben al 36.000 kilo (ter waarde zo’n 1,6 miljoen dollar) verwerkt en verstuurd naar landen in Midden- en Zuid-Amerika. De komende drie jaar willen ze dat gaan uitbreiden naar Azië en Afrika. Ziekenhuizen zelf reageren enthousiast omdat zij minder kosten hebben aan medisch afval. Oprichters David Roebuck, Jordan Markel en Ryan Kania laten zogenaamde ‘student chapters’ het uitvoerende werk op locatie doen.

 

4. Perpello

Benedikt Heubl en Lewis Horne, twee Australiërs die in Zweden studeren, ontwikkelden Perpello: een app waarmee mensen hun gezondheid en sportschema kunnen monitoren. Het analyseert enerzijds informatie die je zelf ingeeft als gebruiker – bijvoorbeeld over je eetpatroon, slaap en beweging.

Daarnaast zit erpatent pending technologie in die het mogelijk maakt om biometrische metingen te doen met lichtreflectie van je aders via de camera van je smartphone. Op basis van die info geeft de app je persoonlijk gezondheidsadvies, waardoor je als sporter meer gemotiveerd raakt, omdat je bijvoorbeeld leert dat je futloos wordt van het eten van bepaalde voeding vlak voor het sporten. Uiteindelijk doel is om een app te maken die het dagelijkse bloedprikken van diabatici kan vervangen.

De technologie daarvoor is al ontwikkeld, maar vergt veel testing en funding om op de markt te kunnen brengen, daarom lanceert Perpello na de zomer van 2012 eerst de sportapp, die van een versimpelde variant van dezelfde technologie gebruik maakt. Over twee à drie jaar willen ze dan de markt op gaan met een opzetstuk voor smartphones met een infraroodsensor erin, waarmee een volledig voedingsprofiel kan worden opgemeten.

 

5. Bluerise

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het tweede Nederlandse bedrijf in de Kairos 50 is Bluerise van Berend Jan Kleute en Diego Acevedo. Deze twee houden zich bezig met het vercommercialiseren van technologie voor ocean thermal energy conversion (OTEC), ofwel het gebruik maken van verschillen in de temperatuur van zeewater om energie op te wekken, gebouwen te koelen en schoon drinkwater te produceren.

Het is schone energie – nul emissie – en er is een groot potentieel, want er is naar schatting vijf à tien terrawatt aan capaciteit. De technologie is onafhankelijk van seizoenen, dus de energie kan het hele jaar door worden opgewekt. Dat gebeurt in de tropen, waar de temperatuurverschillen het hoogst zijn; zeewater is daar zo’n vier graden op de zeebodem en zo’n 28 graden aan het oppervlak. Bluerise heeft een pilotproject lopen met het vliegveld van Curacao, waar de elektriciteitsrekening is gehalveerd doordat er gekoeld wordt met koud zeewater uit de kust. Na de pilot willen de compagnons de technologie gaan opschalen om het commercieel te maken – wat nu nog geen enkele partij gelukt is. Toekomstdroom is om offshore te gaan, waar nog meer energie opgewekt kan worden dan nu aan de kust wordt behaald. Het is kapitaalintensieve technologie, dus Bluerise zoekt naar investeerders die willen instappen.