Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Nederlanders strijden tegen MySpace en Gaga

Aggregatiesite Fanity houdt liefhebbers sinds februari op de hoogte van het leven van hun favoriete bands en zangers. Maar sinds deze zomer kent het concurrentie in MySpace en Lady Gaga’s Backplane. Maakt het bedrijf zich zorgen? "Wij geloven in de onderscheidende waarde van ons concept.”

Muzikanten gedragen zich online meer en meer als salesman en marketeer. Ze verzamelen fans via Twitter en Facebook en zetten allerlei netwerken, van Amazon-achtige portalen, videoverzamelsites als YouTube tot streaming partijen als Spotify en Last.fm, in om hun muziek te verkopen. Steeds vaker zonder uitgever aan hun zijde. Massa’s mensen smullen van de updates van artiesten, zeker als Anouk foto’s van haar billen twittert.

Ondernemers Raoul Kiksen (30) en Yvo Schaap (26), eerder succesvol met Greenbookings en DirectLyrics (maandelijks 18 miljoen unieke bezoekers en nog altijd in bezit van Schaap) zijn op deze trend ingesprongen. De internetentrepreneurs lanceerden in februari Fanity, een aggregatiesite die Facebookupdates, tweets, lyrics, blogbijdrages en nieuwsartikelen van en over artiesten aan gebruikers aanbiedt. “Onze site is de enige in zijn soort”, vertelt mede-oprichter Raoul Kiksen (foto), trots op de volgens hem intelligente software achter zijn product. “Er is geen ander portaal dat alle informatie op het internet over een artiest nauwkeurig analyseert, aggregeert en in één feed voorschotelt. Daar is veel ontwikkelingstijd aan besteed.”

>> Lees ook: Doe-het-zelf uitgeven, doe het bewust

Backplane en MySpace

Het idee dat fans op één platform het doen en denken van een artiest nauwlettend in de gaten houden, trekt echter ook andere (middel)grote spelers in de industrie. Zo kondigden Lady Gaga en haar manager Troy Carter deze zomer de lancering van Backplane aan, een nieuwe netwerksite waar fans via social mediafeeds het leven van artiesten en sporters volgen. Waar Gaga voor twintig procent het bedrijf bezit, heeft ook voormalig Google-ceo Eric Schmidt een belang ingekocht. Meerdere sterren zouden hun naam al verbonden hebben aan het platform en er is bij een eerste financieringsronde 1 miljoen dollar opgehaald.

Ook MySpace, door internetbedrijf Specific Media in juli voor 24,5 miljoen euro overgenomen van Rupert Murdochs News Corp, zal worden omgebouwd tot een plek waar mensen artiesten en acteurs kunnen volgen. “Er is een plaats nodig waar fans interactie kunnen hebben met hun favoriete artiesten, naar muziek kunnen luisteren, naar video’s kunnen kijken, en nieuwe dingen kunnen ontdekken. MySpace heeft de potentie dat te zijn,” verklaarde één van de grootaandeelhouders, artiest Justin Timberlake, onlangs.

Apple probeert het met Ping

Een fansite als verdienmodel ontstond vorig najaar eigenlijk al met de oprichting van Ping. Apple dacht te profiteren van een netwerk waar fans de updates en favoriete muziek van topartiesten kunnen volgen en tegelijkertijd muziek kunnen luisteren en downloaden. Maar het project flopt tot nu toe door de gesloten omgeving, die Apple zo kenmerkt. Gebruikers moeten een nieuw vriendennetwerk opbouwen, omdat Ping niet verbonden is met Facebook en Twitter. Onbekende bandjes kun je er ook niet vinden, omdat Ping is opgebouwd rond de muziek die Apple via het voor artiesten dure iTunes verkoopt. Kiksen: “Bij ons hebben zich inmiddels wel kleinere artiesten en bands aangemeld.” “MySpace en Backplane zullen net als wij willen verdienen aan e-commerce en advertising”, verwacht Fanity-oprichter Kiksen. “Zulke grote spelers zijn voor ons nogmaals een sein dat we de juiste markt zijn betreden.” Hij zegt zich geen zorgen te maken. “Uiteindelijk gaat het maar om één ding en dat is bereik”, reageert de ondernemer. “Een belangrijk verschil met de opzet van Backplane is dat we fans helemaal niets willen onthouden.” Naast de updates van artiesten zelf, zegt het bedrijf het publiek meer te interesseren doordat het ook de vermakelijke video’s en roddels brengt. “Artiesten en hun managers willen via Twitter en Facebook tegenwoordig volledig zelf de controle houden over wat bekend wordt over hen. Maar fans willen juist alles weten.”

Fanity vreest ook MySpace niet, ook al heeft de sociale netwerksite met 60 miljoen leden al wel een enorm bereik. Dat is niet alleen omdat het netwerk eveneens alleen bestaat uit updates van artiesten, in plaats van een overzicht met alle feeds over een muzikant. Kiksen: “Ik denk dat het een hele klus wordt voor Specific Media om MySpace de identiteit van een artiestenfansite mee te geven. Op MySpace mogen dan wel diverse muzikanten groot geworden zijn, uiteindelijk heeft het overgrote deel van de leden er momenteel toch een profiel vanwege hun vrienden. Mensen hebben een ander beeld bij de site.”

Groeikapitaal

Kunnen Backplane en Specific Media’s MySpace investeerders wegkapen? De twee bedrijven vissen immers ook in de vijver met durfkapitalisten die zich in de entertainmentindustrie bewegen. Kiksen denkt dat er voldoende speelruimte is. “Ik denk dat de markt voor ons soort sites zo groot is, dat er genoeg kapitaal voor meerdere aanbieders te halen is. Toen Foursquare erbij kwam, wist Gowalla juist ineens investeerders te vinden.” Investeerders zijn volgens hem wel voorzichtig, omdat er veel ondernemers in de branche zijn die in de eerste plaats uit passie voor muziek een site runnen. Die focussen zich soms onvoldoende op een functionerend verdienmodel. “Investeerders zeggen wel eens dat we ons daar in onderscheiden. Wij hebben Fanity namelijk ten eerste opgericht omdat we gewoon kansen zagen. Al kun je ook succesvol zijn als je idolaat bent van muziek. Ik sprak Tim Heineke laatst en krijg de indruk dat zijn overstap van Twones naar Shuffler.fm tot nu toe goed verloopt.”

Kiksen en Schaap zijn sinds de zomer in gesprek met investeerders. Dit jaar staat nog in het teken van het trekken van zoveel mogelijk bezoekers, namelijk één miljoen uniek in maart 2012 (In juli kwamen er 146.000 bezoekers op Fanity, een maandstijging van 250 procent dankzij een integratie met Directlyrics.com), en het sluiten van contentpartnerships. De startup zegt vergaande besprekingen te voeren over een samenwerking met ‘een van de Big Four entertainmentmaatschappijen’ in de VS. In 2012 wil het bedrijf met minimaal een half miljoen euro extra doorgroeien naar een team van tien man, en moet aan het einde van het jaar de omzet in ieder geval de kosten dekken. “Daarvoor hebben we in juli met vier investeerders in San Francisco gesproken en deze week vliegen we naar Londen om met enkele investeerders te praten. We overwegen in zee te gaan met prefunding investors of direct met geldschieters die voor de langere termijn veel voor ons kunnen betekenen. Dit najaar weten we meer.”

>> Lees ook: Muzikant ontwikkelt innovatief podium

>> Lees ook: 150 miljoen dollar groeigeld voor Spotify

>> Lees ook: Spotify: redding muziekindustrie?

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

>> Lees ook: Zo werd Rupert Murdoch groot

>> Lees ook: Sla munt uit muziek