Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlands bedrijf helpt Coca-Cola aan groene fles

Shell-spin-off Avantium, dat in juni nog 30 miljoen euro aan financiering aantrok, gaat samenwerken met The Coca-Cola Company. De bedrijven lanceren samen een 100% groene frisdrankfles, die is gebaseerd op de YXY-technologie van Avantium.

De fles moet sterker worden dan de huidige PET-fles, daarnaast kan het een CO2-reductie van 50 tot 60 procent opleveren voor Coca-Cola. Avantium is een van de drie bedrijven waarmee The Coca-Cola Company samenwerkt voor de ontwikkeling van een biosplastic frisdrankfles.

Prototype

Op 8 december jongstleden opende Avantium al een pilot plant in Geleen, met de bedoeling het chemische proces op te schalen waaraan jarenlang in een Amsterdams laboratorium is gewerkt. Avantium wil duizenden kilo’s aan groene bouwstenen produceren, waarmee bijvoorbeeld bioplastics kunnen worden gemaakt. Het zal nog even duren voordat de eerste groene Coca-Cola-fles in de supermarkt te koop is, zo geeft Frank Roerink, de cfo van Avantium, toe. “We verwachten in 2015 een commercieel product te kunnen leveren.” Met de aankondiging heeft het bedrijf in ieder geval The New York Times al gehaald.

             >> Lees ook Zo werd Coca-Cola groot

Avantium is al twee jaar in gesprek met The Coca-Cola Company, nadat de Nederlandse pioniers in 2009 met het Amerikaanse bedrijf in contact kwamen. Roerink: “Toen hadden zij al de plant bottle en zijn we met ze gaan praten over een vervolgstap. Dat proces kost tijd.” Toen het Avantium in 2010 lukte een frisdrankfles op basis van de zelf ontwikkelde groene bouwstenen te produceren, ging Coca-Cola overstag. “Ze zagen dat het niet alleen scheikundig haalbaar was, maar dat het plan ook in de praktijk uitvoerbaar was”, vertelt Roerink.

Uitgebreid getest

Met The Coca-Cola Company zijn zogenaamde mijlpalen afgesproken, waarbij Avantium steeds een financiële bijdrage ontvangt als een volgende fase in het ontwikkelproces is bereikt. Over de precieze financiële details kan Roerink niets zeggen, maar volgens de cfo is vooral de ervaring van The Coca-Cola Company van essentieel belang voor Avantium. “Zij weten wat erbij komt kijken om op grote schaal frisdrankflessen te produceren, en hebben ook ervaring met recycling. Voor deze samenwerking hebben ze een speciaal team opgericht dat ons gaat bijstaan de komende jaren.”
 

De fles die Avantium in 2010 als prototype produceerde is al uitgebreid getest, om bijvoorbeeld zeker te weten dat het materiaal sterk genoeg is en dat het materiaal geen invloed heeft op de smaak van de frisdrank in de fles. Roerink: “De uitkomsten van de testen leken te mooi om waar te zijn, dus hebben we hetzelfde proces herhaald. Daaruit kwamen dezelfde resultaten naar voren. Het R&D-team van Coca-Cola heeft zelf ook testen uitgevoerd. Zij zien natuurlijk veel innovaties voorbij komen en waren in eerste instantie zeer terughoudend. Maar ook zij waren positief.”

               >> Lees ook Coca Cola’s geheim op straat?

Exclusieve deal

De deal met The Coca-Cola Company is tot op zekere hoogte exclusief: Pepsi hoeft bijvoorbeeld niet bij Avantium aan te kloppen. “De deal is gebaseerd op het ontwikkelen van een fles voor koolzuurhoudende frisdranken, en dat doen we dus exclusief voor Coca-Cola. We mogen wel in zee met niet-concurrerende partijen, en we zijn daarvoor ook met verschillende partijen in gesprek.” Een partij als Unilever zou bijvoorbeeld een mooie partner kunnen zijn, geeft Roerink toe. Avantium is op dit moment in ieder geval in gesprek met een producent van alcoholische dranken. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

                      >>> Lees hoe Avantium uiteindelijk NIET naar de beurs ging

Dit artikel is afkomstig van onze collega’s van Sync, het magazine over innovatie en ondernemen