Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuw businessmodel in de voetbalwereld

Grote adverteerders, sportkledingfabrikanten en makelaars domineren de voetbalbusiness. Enkele ondernemers vinden daartussen een niche, zoals Curtis Martels. Hij wil komend seizoen de markt veroveren met een trainingsgame.

Soccer Matrix is een zeshoekig speelveldje, te zien op video, waarbinnen voetballers dankzij een softwareprogramma en een computergestuurde stem verschillende trainingsvormen kunnen afwerken. Volgens de gelijknamige patenthouder is Soccer Matrix het enige apparaat dat voetbalvaardigheden ontwikkelt in combinatie met eigenschappen uit de computergamewereld. Het is niet zomaar een spelletje. Laat het ding afkomstig zijn van Kelly Sumner, de ex-ceo van Grand Theft Auto-ontwikkelaar Take-Two en Guitar Hero-developer RedOctane.

Curtis Martels, eigenaar van opleidingsinstituut Players Club Nederland (waartoe onder meer de Arsenal Soccer Schools Holland en Barcelona Academy behoren), is één van de eerste licentiehouders aan wie Kelly Sumner’s Soccer Matrix uitgaf. Sinds een half jaar heeft hij het recht om als honderd procent aandeelhouder Soccer Matrix te verkopen in typische voetballanden als Nederland, Duitsland, Spanje en Brazilië. Ook zal het product de markt van Rusland, België, Polen en het Midden-Oosten gaan bestormen.

“Het balletje is gaan rollen toen ik namens Arsenal de broer van Sumner op een beurs in Engeland sprak”, zegt Martels, die na zijn voetballoopbaan eerst nog carrière maakte als salesmanager en commercieel directeur binnen de verzekeringsbranche. “Hij vertelde me over Soccer Matrix en later ben ik op LinkedIn naar Sumners profiel gesurft. Ik raakte zeer geïnteresseerd. Het product was nog in ontwikkeling en ik was bereid te investeren in de kansen die het bood. Eén telefoontje en een paar ontmoetingen later was alles geregeld.”

Miljardair Sumner, die kortgeleden nog de verkoopstop van Guitar Hero weet aan wanbeleid van Activision, zag in Martels een betrouwbare licentiepartner door diens grote netwerk binnen de voetbalwereld en recentelijk uitgegeven managementboek De Topmanager speelt 4-4-2. “Hij ziet me als een man met zowel verstand van voetbal als zaken.”

Waarom heeft Soccer Matrix marktpotentie?

Martels: “Ik beschouw Soccer Matrix echt als een waardevol product binnen de sportwereld. Toen Sumner het product bedacht, was dat uit teleurstelling over de kwaliteit van de voetbalscholing die zijn zoon in Engeland krijgt. Hij bouwde voort op het idee om steeds links en rechts stoelen om te schieten. Uiteindelijk ontstond daaruit Soccer Matrix. Ik vind het vooral interessant omdat de ontwikkeling van het apparaat op interactief gebied gewoon doorgaat. Spelers kunnen met het ding bijvoorbeeld ook tegen elkaar ‘battlen’, door in dezelfde sfeer als een Wii of PlayStation het spel en scores op een scherm in beeld te krijgen. De Soccer Matrix slaat statistieken over hun prestaties, zoals kracht, accutaresse en snelheid op in een computerapplicatie en communiceert ze terug.

Ik buit de onderscheidende waarde van het product uit, door hem op zoveel mogelijk manieren aan te bieden en van crowdfunding gebruik te maken. Mijn bedrijf gaat een opleidingspakket, waar Soccer Matrix deel van uitmaakt, apart aan clubs aanbieden. Met een leasemaatschappij is het als los product of in de vorm van opleidingsprogramma’s over een periode van twee jaar te betalen. Voor de klanten die hiervoor kiezen, komt Soccer Matrix als verhuurproduct binnen een club of netwerk beschikbaar, ondersteund met alle nodige tools. Niet alleen de voetbalwereld is daarbij voor mij een afzetmarkt, het principe is ook over te dragen naar de buitenschoolse opvang, fysiotherapie, hersteltraining, de fitnessbranche en de bokswereld, omdat een voetbal makkelijk door bokshandschoenen te vervangen is en nog altijd dezelfde uitdaging biedt.  

Mijn verkoop- en distributieprincipe is simpel. Players Club Nederland beschikt over een netwerk van betaalde voetbalclubs in binnen- en buitenland, die op hun beurt weer beschikken over een netwerk aan amateurverenigingen. Door Soccer Matrix-opleidingspakketten vanuit deze topclubs aan te bieden, krijgen de amateurverenigingen een jaar lang hulp bij techniek- en talentontwikkeling. Met partners als Feyenoord, ADO Den Haag, Arsenal en FC Barcelona, staan we in direct contact met ruim 350 amateurclubs. Zo bereikt Soccer Matrix uiteindelijk meer dan 10.000 potentiële gebruikers en kopers.”

Hoe ziet je verdienmodel er precies uit?

“Ik verstrek zestig licenties door het hele land. Licentiehouders krijgen een opleiding Sport Sales Management waarbij ze leren hoe ze Soccer Matrix in de verschillende doelmarkten aan kunnen bieden. Licentiehouders strijken een verkopersmarge tot dertig procent op over de verkoop van product en opleidingsprogramma’s.

Met een leasemaatschappij zijn Soccer Matrix-opleidingsprogramma’s over een periode van twee jaar te financieren, voor zo’n twintig euro per week. Soccer Matrix is zelfs interessant als trainingstool voor corporate managers, om hun concentratievermogen te verbeteren. We zijn in de afrondende fase om voor een van ’s werelds grootste consultancybureaus op elk kantoor een Soccer Matrix te plaatsen.

Verder is er de losse verkoop: Soccer Matrix is te koop voor 899 euro, ex BTW, per unit.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat wil je op de korte en lange termijn bereiken?

“De aankomende twee à drie jaar richt ik me eerst op de B2B-markt van zo’n 350 amateurclubs die binnen ons netwerk zitten en zal ik het aantal Nederlandse BVO-partners uitbreiden. Verder doet het voorbeeld van het consultancybureau natuurlijk naar meer grootbedrijven verlangen en wil ik de fitnessbranche en kinderopvang in Nederland aan ons binden.

De consumentenmarkt heeft nog niet mijn prioriteit. Over drie jaar is Soccer Matrix namelijk zo doorontwikkeld dat het goedkoop en klein genoeg is voor thuisgebruik en er helemaal geen softwareondersteuning meer aan te pas hoeft te komen. Vanaf dan richt ik me pas op de consument. Ik ben benieuwd welke van onze verkooplanden het snelst groeit… ik zet in op Nederland en Brazilië.”