Nouncy: te cool voor e-mail

Hoe hard moet je roepen als je iets nieuws of belangrijks hebt aan te kondigen? Volgens startup Nouncy is een fraaie website daarvoor het meest geschikt, mits je die op alle mogelijke - sociale - manieren laat delen door je netwerk. 'Iedereen is een medium'.

Je kunt een persbericht rondmailen, maar wie opent alle 200 pr-mededelingen nog die zelfs de meest anonieme journalist dagelijks overspoelen? Als je echt iets te melden hebt aan de hele wereld - niet alleen journaille - en de boodschap schreeuwt om mooie plaatjes, video's en meer visueel vermaak, dan is een website die je deelt via mail, Twitter, Facebook en de rest daarvoor het meest geschikt. Dinsdag ging Nouncy in beta, een tool bedoeld om alles wat 'te cool is voor e-mail' te delen. 

Smart.pr

Nouncy, opgericht door Stef Gallé en Tim Molendijk, is een startup met grijze haren. De twee, Gallé en Molendijk, drijven immers al sinds 2008 Smart.pr, een persberichtendienst waarmee inmiddels meer dan 250 klanten, van TomTom tot Red Bull, hun nieuws verspreiden binnen een flinke database met perscontacten. Smart.pr draait goed, als concurrent van een berichtendienst van het ANP en deels ook van Pressdoc/Pr.co, een startup uit de stal van Boris Veldhuizen van Zanten. Hun idee voor Nouncy kondigden ze al eind 2012 aan. Pas deze maand is het klaar om in beta te gaan.

Geen pr-tool

'Smart.pr groeit heel goed, we wilden Nouncy erbij doen maar we kwamen er eigenlijk te weinig aan toe. Bovendien wilden we het apart zetten van ons bestaande bedrijf, omdat we geen verwarring willen zaaien bij onze klanten en vooral: het mag niet worden gezien als een pr-tool.  Het is veel breder dan dat: marketing, sales, recruitment; het wordt de komende tijd gewoon kijken waar de mooiste use cases gaan ontstaan. Ja hoor, je kunt er ook een oproep mee maken als je kat is weggelopen.' Nouncy heeft daardoor vanaf vorige zomer pas vaart gekregen. 'We besloten nieuw management aan te trekken voor Smart.pr, waar we sinds de zomer alleen nog als adviseur bij betrokken zijn. Voor Nouncy vonden we investeerders, zodat het de bestaande business van Smart.pr ook financieel niet meer raakt.'


De mannen van Nouncy, met links Tim Molendijk en Stef Gallé uiterst rechts.

Sociale trucendoos

Na een testfase afgelopen herfst kwam zó veel feedback terug, dat Nouncy compleet nieuw werd opgezet, vertelt Gallé, maar nu is het dan klaar voor de wereld. Een tool waarmee iedereen in een handomdraai een kleine website bouwt om een aankondiging de wereld in te slingeren. Dat ziet er dan helemaal up to date en gelikt uit, bijvoorbeeld met beeldvullende slides. Belangrijker nog is de sociale trucendoos die Gallé en Molendijk hebben ingezet om Nouncy een buzzeffect mee te geven: 'Je kunt nog voordat de Nouncy live gaat, je netwerk een preview geven en uitnodigen om de inhoud te delen. Dat kunnen ze meteen doen, maar de eigenaar van de Nouncy bepaalt wanneer de likes en tweets ook echt de wereld ingaan om een optimale verspreiding mogelijk te maken. Wij gaan uit van de gedachte: iedereen is een medium, je moet je hele netwerk serieus nemen. Waarom zou je je dan beperken tot een perslijst?'

Y Combinator

Die nadruk op het verspreiden van berichten binnen een database is in feite wat Smart.pr bindt aan zijn thuismarkt. 'Maar Nouncy is geen pr-tool: dit is gebouwd om heel groot te worden.' De VS, ja, daar is Gallé al wezen pitchen met zijn tweede startup. En dan niet in een achterafzaaltje, maar bij Y Combinator, de Grote Broer onder de business accelerators. 'We hebben ons aangemeld, ze vonden het veelbelovend en we zijn heen en weer gevlogen naar Californië. Zaten we tien minuten met oprichter Paul Graham, zijn vrouw en twee professoren van Stanford en Harvard te pitchen.'

Go of no-go

In de regel krijgen startups na twee dagen een go of no-go te horen, maar Gallé werd al eerder op zijn schouders getikt. 'Ze wilden nóg een gesprek. Waarschijnlijk omdat ze Europese startups extra goed screenen vanwege mindere ervaringen met buitenlandse teams.'  Die tweede ronde met andere coaches van Y Combinator ging ook goed. Maar de uitslag was alsnog negatief. Alsof Nouncy op een paar duizendste van een seconde de medaille had gemist, zo'n gevoel. 'Maar nu we gelanceerd zijn gaan we die kant weer eens op. Zoveel mogelijk met mensen praten, kijken wie met Nouncy zijn merk wil uitbouwen; een beetje rondporren, kijken wat er gebeurt.'

Investeerders

Met Floris Rost van Tonningen (ex-Hyves) en Maarten Beucker Andreae (bekend van Tweedehands.nl) heeft Nouncy een paar bekende informals uit de online wereld aan zich gebonden, terwijl het portfolio van de derde geldschieter, het angel-clubje Vitulum Ventures, ook niet mis is: Karma, Wercker en Human.co; allemaal Nederlandse startups die in de VS aan de weg timmeren. Inmiddels praten Gallé en Molendijk over een volgende geldronde. 'Het product blijft altijd gratis, en je hoeft pas een account aan te maken zodra je wilt publiceren. Maar in de toekomst komen we met een pro-versie voor partijen die naar meer mensen willen mailen. Nu is het maximum 100 mailtjes, maar als je meer wilt versturen, doen we daarover nog niet moeilijk.'   

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.