Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemers vernieuwen markt kantoorplanten

Is de online retailmarkt verzadigd? Volgens ondernemers Nick Diepman en Guido Schilperoort nog lang niet. Ze ontdekten een niche: het verkopen van kantoorplanten. "We verkopen planten, maar zien er nooit één."

De twee heren, die tot dan toe vooral ervaring hadden opgebouwd met online projectmanagement, treffen in 2008 een grote leegte aan op Google als ze ‘kantoor + planten’ of ‘kantoorplanten’ intikken. Het idee voor een webshop was geboren en niet veel later stond Plantenvoorkantoor online. Aanbieders van muziek, boeken, kleding en vakanties leerden midden jaren negentig hun lesje al: het internet is een niet te onderschatten marktplaats voor zowel fysieke als niet-fysieke producten. Toch blijken er in Nederland en de rest van de wereld nog altijd branches te zijn waar zich mazen in de markt bevinden.

Het idee van de ondernemers was om de traditionele bel- en bestelbedrijfsvoering van interieurbeplanters te vernieuwen. Toen ze zich gingen verdiepen in de markt, troffen ze namelijk een intransparante wereld aan zonder duidelijkheid over prijzen en offertes. Diepman: “Potentiële afnemers wisten op internet niet waar ze aan toe waren.”

>> Lees ook: Ontwerpers innoveren tapijtmarkt

Weerstand

Via een connectie kwamen ze in contact met een grote Europese plantenleverancier en die verwelkomde Diepman en Schilperoort graag als klant. Hun vakbroeders moesten echter nog wennen aan de nieuwkomers. Diepman: “Ze waren niet blij dat wij prijzen openbaar aan het maken waren. Dat verzwakte hun concurrentiepositie.” Dat de nieuwkomers niet onopgemerkt bleven, bleek wel toen ook een branchevereniging voor interieurbeplanters zich over Plantenvoorkantoor.nl boog. “Uiteindelijk concludeerden ze dat handelaren deze ontwikkeling in de markt gewoon moeten accepteren”, zegt Schilperoort. “Maar ik begreep hun aanvankelijke gedachte wel. Ineens willen twee nieuwe type ondernemers hen uit de markt drukken. En die hebben niet eens enige kennis van planten.”

Zonder een zeer groot verstand van planten ging het in het eerste jaar boven verwachting met Plantenvoorkantoor, dat parttime de aandacht heeft van de oprichters. Al snel werden er wekelijks planten verkocht. Diepman: “Dat komt mede omdat we ons wel in het onderwerp hebben verdiept. Ik ben nu aardig goed op de hoogte van de eigenschappen van verschillende planten, hoeveel lichtval ze kunnen hebben, wat voor omvang ze hebben, wat voor pot erbij past, etcetera.”

Met een goed ingerichte site kun je een bezoeker een goede indruk geven van wat er allemaal mogelijk is, zeggen ze. En omdat ze een samenwerking hebben gesloten met een interieurbeplanter, hoeven ze zich alleen bezig te houden met het beheren van de website en de financiën. Hun partner kan zelf producten aan de site toe te voegen, aanvragen behandelen en bestellingen klaar zetten en vervoeren. “Eigenlijk zien Guido en ik helemaal geen planten.”

Na het eerste jaar stagneerde en stabiliseerde de verkoop echter en liepen de twee tegen de grenzen van hun eigen handel aan. Allereerst zijn kantoorplanten geen zonnepanelen en dus zijn de marges minder groot. Diepman: “Omdat we we onze prijzen scherp willen houden, maken we bij sommige bestellingen verlies. Met een order uit Groningen maken we door de vervoerskosten bijvoorbeeld nauwelijks winst. Ook hebben we te maken met milieueisen rond bestelwagens bij de ring van Amsterdam, waar toch veel orders vandaan komen. Die eisen halen ook onze marges naar beneden.”

>> Lees ook: Ondernemer daagt Wehkamp uit

Affiliate

Het is een belangrijke reden waarom Diepman en Schilperoort in 2010 de koers van hun site, die ze samen met mede-aandeelhouders Anja Lenderink en Armand Lipperts runnen, hebben gewijzigd. De focus ligt nu op een affiliate verdienmodel, waarbij bezoekers op Plantenvoorkantoor.nl een offerte kunnen aanvragen voor interieurbeplanting. Daardoor zijn de ondernemers geen kosten meer kwijt aan vervoer en oplevering, maar helpen ze in feite hun vakbroeders aan werk dankzij hun sterke domeinnaam. Schilperoort: “Gaandeweg kwamen we er ook achter dat er bij bezoekers veel behoefte is aan het maken van online afspraken. Het blijft voor sommigen moeilijk om op basis van een afbeelding een keuze te maken en laten zich liever door een expert op de werkvloer adviseren. Inmiddels is onze webshop ondergeschikt geraakt aan de offerteaanvragen. Daaruit komen ook grotere bedragen voort dan iemand die voor zijn kantoor meteen een paar planten bestelt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ze wanen zich inmiddels online niet meer alleen. Hun site, die per maand zo’n drieduizend bezoekers trekt en gemiddeld vijf offerteaanvragen per week ontvangt, heeft concurrentie op internet van onder meer Companeo, een in de Benelux bekend affiliate bedrijf waar ook zonnepaneelaanbieder Solvari van te duchten heeft. Verder zijn er nog een reeks sites die een op het oog minder professionele online aanpak hanteren. Schilperoort: “Er zijn bedrijven die een site hebben opgezet die vergelijkbaar is met Plantenvoorkantoor en er zijn bedrijven die het online wel proberen, maar eigenlijk niet de kennis hebben om een goede webshop te maken.”

>>Lees meer:
Het Utrechtse Solvari liet ons onlangs nog kennis maken met de booming affiliate business voor zonnepanelen en voorspelde een miljoenenomzet. Zitten de gaatjes in de online retailmarkt binnen bedrijfstakken waar de ondernemers ‘liever met techniek en handenarbeid bezig zijn’, dan dat ze zich verdiepen in het internet? Je zou het bijna als waarheid aannemen.