Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Social media: zo verkoop je jezelf

Nemen je aantal followers af? Stop met het ongeneerd afsteken van je verkooppraatje. Twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn en andere social media  helpen je direct met de klant in contact te komen. Vermijd schaamteloze zelfpromotie.

Hoe vaak gebeurt het niet dat potentiële klanten online contact met je zoeken via je website, Twitter of andere social media? Je ruikt meteen kansen. Druk ze deze online contacten nooit zomaar een schreeuwerige salespitch door keel: weg potentiële klant. Beter drie keer vrijblijvend advies geven dan meteen in het eerste contact gretig je product aansmeren.
 

Vijf regels:

1) Wees vrijblijvend

Deel je kennis en expertise.  Hoe guller je bent met het weggeven van je expertise en bronnen, hoe eerder geïnteresseerden met je in contact willen komen en zaken met je willen doen, zeker omdat je al een tipje van de sluier hebt opgelicht van wat je te bieden hebt.

2) Gebruik de 3×3-regel

Als je direct via de email of Twitter benaderd wordt voor advies, geef dan altijd eerst drie keer vrijblijvend advies en steekt pas je verkooppraatje na de  derde email of het derde chatbericht af.  Besteed aan iedere email/berichtje niet meer dan drie minuten.  

3) Contact houden

Als je eenmaal de aandacht hebt van iemand, zorg dan dat je dat vuurtje warm houdt. Focus in het contact niet op jezelf, maar luister naar wat de ander wil. Hou de ander op de hoogte door updates, nieuwsbrieven en tips te sturen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4) Toon referenties

Klop jezelf niet op de borst, maar laat anderen ‘namens’ jouw de klant op een natuurlijke wijze kennismaken met  jouw expertise. Heb je goede referenties of aanbevelingen? Zorg ervoor dat je die online krijgt en anderen ze kunnen zien.  Met referenties bewijs je dat je de moeite waard bent om zaken mee te doen. LinkedIn is een goede plek voor dergelijke testimonials.

5) Wees jezelf

Een gruwelijk cliché, maar wel een die nog te vaak in de wind wordt geslagen. Probeer je niet voor te doen als iemand die je niet bent omdat je daarmee denkt meer contacten en zaken te krijgen. Mensen voelen dit aan en willen alleen zaken doen met ‘echte’ mensen, niet met onoprechte mensen.