Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sprout 50: Hoe doe je een succesvolle overname?

Geen overname is hetzelfde, wat niet wil zeggen dat er niet een aantal basisvoorwaarden zijn...

Vrijdag presenteren we de Sprout 50 – de ranglijst van de grootste uitdagers van Nederland. Komende week krijgt u iedere dag een voerproefje van de Sprout Challenger 50.

 

Maarten Wolleswinkel is managing partner van Holland Corporate Finance. Medio 1997 richtte hij samen met Hans van Ierland Holland Corporate Finance op, een onafhankelijk advieskantoor gespecialiseerd in fusies, overnames en buy-outs.

Ken jezelf
“Wij begeleiden overnames en fusies van iets grotere ondernemingen, zeg vanaf honderd werknemers. Neem bijvoorbeeld Axon, actief op het gebied van HDTV. Dat is opgericht door Louis Mulders, en onder hem groeide het bedrijf naar enkele tientallen miljoenen euro’s omzet. Maar toen zag hij het niet meer zitten om Axon nog verder te laten groeien. Hij is geen echte manager, vindt hij van zichzelf. Daarom kwam hij bij ons of er kopers zouden zijn voor Axon. Die vonden we in de investeringsmaatschappijen Potosi en Goldman Sachs. Zij moeten de volgende stap maken.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Rapporteer alles
“Het aantal transacties stijgt, dat hangt samen met de economie. Als het goed gaat, is het nu eenmaal makkelijker een onderneming aan de man te brengen. Als je de maximale prijs wilt vangen, moet er verkocht worden als er nog een duidelijke stijging in de cijfers zit. Een koper legt een liniaal langs die cijfers en trekt die lijn gerust door. Als een bedrijf hard groeit, is het zaak om goede maandrapportages bij te houden. Bovendien geeft een goede documentatie extra waarde aan een bedrijf. De ondernemer moet ook bij zichzelf nagaan of hij de leiding uit handen kan geven; zo niet, dan moet hij tijdig een goed managementteam vormen, waar een koper vertrouwen in heeft.”

Blijf groeien
“Wil je je bedrijf internationaal verkopen, dan gaat de wet van de grote getallen op. Nationaal zul je minstens een top-3 speler moeten zijn om interessant gevonden te worden. Tien miljoen euro is wel een ondergrens qua omzet, al verschilt dat per branche. Vanaf ongeveer honderd man personeel wordt de onderneming interessant, want dan is die eenvoudiger vanuit het buitenland aan te sturen.”