Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Techniek vertraagd, wat doe je dan?

Veelvoorkomend dilemma voor ondernemers: de techniek is nog niet helemaal klaar, maar de site of dienst is al lang aangekondigd. Uitstellen of toch alvast live gaan? Adriaan Mol koos voor het eerste. Zijn nieuwe betaaldienst liep daardoor een half jaar vertraging op.

Vorige week vierde Adriaan Mol, succesvol met zijn snelgroeiende Nederlandse internetbetaalbedrijf Mollie, zijn 24e verjaardag. De internetondernemer had meer te vieren: zijn nieuwe site, de internationale internetbetaaldienst Zaypay dat micropayments voor site-eigenaren aanbiedt, ging eindelijk live. Maar dat feestje kwam meer dan vijf maanden te laat.

 

Mol kondigde de start van Zaypay in oktober al aan tegenover Sprout.nl. Wat ging er mis? “De vertraging kwam doordat we technisch nog niet klaar waren. We hebben fouten gemaakt in de inschatting. Tijdens de ontwikkeling besloten we op het laatste moment toch dingen anders te doen, met het oog op de toekomst van Zaypay. Maar dat betekende wel dat we veel programmeerwerk hadden te doen om alle nieuwe functionaliteiten die we wilden voor elkaar te krijgen. Dat bleek veel meer werk dan we dachten.”

 

Programmeurs tekort

Dat stelde Mol voor een probleem: hij heeft maar drie programmeurs in dienst. Mol stond voor de keus: ofwel van start gaan met een meer basale versie van Zaypay waarin bepaalde functies nog niet in zaten, of wachten. Het eerste zou betekenen dat het systeem later weer omgebouwd zou moeten worden.

 

“Een logische oplossing zou zijn meer programmeurs aannemen, maar die zijn in Nederland bijna niet te vinden. We hebben bij Mollie.nl ook al tijden twee vacatures open staan.”

 

Outsourcen gevaarlijk

Andere optie: outsourcen. Ook dat wilde Mol niet. “Het maakt je bedrijf pas waardevol als je alles ‘in house’ kan maken. Bovendien: als je gaat outsourcen dan ziet die derde partij ook je broncode, wie je leveranciers zijn en hoe we alles regelen. Omdat wij vinden dat we met Zaypay een best innovatief product hebben, vinden we dat veel te gevoelige informatie om met derden te delen. Ook willen we de kwaliteit waarborgen. We hebben nu een goed team, dat wilde ik in stand houden.”

 

Mol koos er dus voor om zijn bestaande programmeurs het karwei te laten afmaken. Uiteindelijk ging Zaypay daarom pas vorige week live. De site biedt nu met name sms- en 0900-betalingen voor online transacties in bijna twintig landen. Overigens staan allerlei uitbreidingen nog altijd op stapel.

 

Prijs

De vertraging komt met een prijs, weet Mol. “Dat uitstellen heeft wel wat geld gekost, maar dat is niet anders. Zeker bij zoiets gevoeligs als een betaaldienst moet je pas lanceren als alles helemaal naar tevredenheid werkt.” De jonge ondernemer verwacht ondanks de averij over dit jaar nog altijd winst te maken.

 

De komende maanden werkt Mols bedrijf, dat net is verhuisd naar een locatie in Amsterdam Oud-West, aan het toevoegen van nieuwe functies aan Zaypay. “We gaan per land allerlei andere betaalmethodes toevoegen, zoals de Wallie Card in Nederland en Ukash in Engeland, maar ook richten we ons meer op Aziatische landen en de eigen betaalmethodes die daar worden gebruikt. We bieden vooral kleine betalingen aan, micropayments, en die zijn erg geschikt op gamesites. En online gamen is groot in Azië.”

 

Nanopayments: wanneer?

Eén belofte uit oktober heeft Zaypay nog niet ingelost: betalingen van enkele of tientallen centen. “We komen zeker als een van de eersten met dit soort nanopayments. We hebben daar een hele creatieve oplossing voor bedacht. Ik zeg niet hoe dat precies werkt. Maar transacties van een paar centen worden ermee mogelijk.”

 

En wanneer is dat af? “Ha, ik doe geen voorspelling. Die fout ga ik niet weer maken.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Door Tonie van Ringelestijn