Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Van zombie naar ondernemer

We worden getraind zonder lef of het vermogen buiten de gebaande paden te denken, stelt marketinggoeroe Seth Godin. "Waarom geloven we altijd nog dat het hebben van een betaalde baan het best haalbare is?"

Godin gaat er met gestrekt been in. “Waarom moeten studenten uren spenderen op overduidelijke nutteloze kennis? You were being trained to be a compliant cog, someone who could mindlessly follow instructions.” De Westerse wereld wil inschikkelijke werknemers, geen slimme, geen gepassioneerde ideeënmachines, vervolgt Godin.

 

Godin formuleert zeven stappen die willoze zombies transformeert tot gepassioneerde ondernemers:

1. Connect

2. Be generous

3. Make art

4. Acknowledge the lizard

5. Ship

6. Fail

7. Learn

 

Connect via Social media. En ga dan vooral niet je online footprint meten, maar maak contact en leer van anderen.

Be generous: eerst geven, dan nemen. Begin geen online shop om geld te verdienen, maar om hetgeen te steunen waar je gepassioneerd over bent. Die klanten komen vanzelf wel.

Make Art: maak iets nieuws, iets dat alles verandert. “Kunst is het tegenovergestelde van trigonometrie, het volgt geen vaste instructies.”

Acknowledge the lizard: wees niet bang om op je bek te gaan. “Angst om uitgelachen te worden is een prehistorische neiging.”

Ship: lever wat je kwijt wil, wat dat ook is – hangt sterk samen met acknowledge the lizard

Fail: falen hoort bij ondernemerschap. “The reinvention of the marketplace demands that one have the ability to fail, often and with grace-and in public!

Learn: vergeet wat je denkt te weten en leer wat je moet leren.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Lees het volledige betoog van Godin op het altijd lezenswaardige ChangeThis.