Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Veilingverhuur, Blitsen en CodeAcademy

De Sproutredactie bericht wekelijks over startups, die in de publiciteit kwamen of zelf opgemerkt zijn. De selectie van week 5: Blitsen, Veilingverhuur en CodeAcademy.

 

Blitsen

Arnoud Visser heeft een app gemaakt, met bijbehorende site, die je mobiele internetverbinding uitvoerig test en vergelijkt. Zo weten mensen of ze beter kunnen overstappen naar een andere provider. “Ik wil 100.000 gebruikers eind dit jaar.”

Waarom kwam dit in je op?
“Ik kwam op het idee op een dag, toen ik mijn telefoon aan het gebruiken was. Ik had een trage internetverbinding en was benieuwd of een andere provider in mijn woonplaats beter en sneller internet had. Ik kon deze informatie niet vinden, dus toen ben ik het plan gaan schrijven om het zelf op te zetten.”

Maar zo’n service bestaat toch al?
“Er bestaan concepten die erop lijken, maar zij bieden geen totaalplaatje. Met Netwerkradar kun je alleen gegevens over een slechte internetdekking naar de provider doorsturen, en die data moet je gedetailleerd noteren. Dan heb je nog Slechte Dekking, maar dat is niet meer dan een site met een burgerplatform waar mensen ook kunnen doorgeven dat ze geen verbinding krijgen. Het meest serieus is het internationale Speedtest, maar dat is niet toegespitst op de Nederlandse markt en maakt daardoor bijvoorbeeld geen vergelijking met de gemiddelde snelheden van onze plaatselijke telecomproviders.

Blitsen toont het hele plaatje, door je internetverbinding te laten testen met zowel ping, download en upload. Al je meetresultaten zijn terug te vinden op een kaartje, en in een grafiek. Hierdoor kun je dus goed aantonen dat bijvoorbeeld je bereik in je huis, woonplaats of werkplek slecht is. Verder bieden we op de website een overzicht van prestaties van de providers aan. Ook geven we antwoorden op relevante vragen als ‘Ik koop het duurste abonnement van een provider met het snelste internet. Heb ik daar wel iets aan?’ Of kun je net zo goed een goedkoper abonnement nemen, omdat de beloofde snelheid toch nooit gehaald wordt? Telkens geeft de zoeker op de website de drie beste abonnementen aan.”

Hoe is dit concept te vermarkten?
“Mijn verdienmodel rust op drie pijlers. Ten eerste verkoop ik voor 80 eurocent een applicatie, Blitsen Speed Pro, met extra functionaliteiten. Verder plaats ik reclame op de site. Maar het grootste businessmodel moet het doorlinken naar de providers en eventueel winkels worden. Als mensen willen weten welke provider in hun woonplaats de beste internetdekking heeft, dan kunnen ze bij Blitsen zoeken en meteen doorklikken om hun abonnement af te sluiten. Ik ben niet de enige die hier vertrouwen in heeft, want een deel van het bedrijf is rondgekomen door de steun van investeerders.”

So far, so good?
“We hebben nu ongeveer 15.000 gebruikers voor onze mobiele applicaties. Dat is met alleen de iPhoneversie en alleen in Nederland. De Androidversie is inmiddels ook bijna gelanceerd, er komt een Windows Phone 7-applicatie en binnenkort gaan we de toegang tot onze app in de Appstore uitbreiden naar andere landen. Ik wil 100.000 gebruikers hebben aan het eind van dit jaar. Tegen die tijd moet ik ook al winst draaien.

Waar we overigens achter de schermen ook rekening mee houden, is welke telefoon gebruikt wordt. Dus als we genoeg metingen binnen hebben, kunnen we bijvoorbeeld ook gaan rapporteren of de iPhone 4S daadwerkelijk sneller is dan de iPhone 4 of de Android, enzovoort. Daar zouden we een heel deel van de site voor kunnen inrichten.”

Veilingverhuur.nl

De nog jonge Kees Jan Verplanke (20) beschikt sinds een half jaar over een website, waar het mogelijk is om te bieden op de huurprijzen van bedrijfspanden en kantoorruimte. Later moeten ook woningen volgen.

Jouw vader is ondernemer in de vastgoedsector. Kwam je zo op het idee?
“Mijn vader heeft hier niets mee te maken. Hoe het idee echt ontstaan is, durf ik niet te zeggen, het kwam in mij op en ben in plaats van alleen denken ook gaan doen. Wel had ik al een tijd het idee dat ik een nieuwe marketingtool moest ontwikkelen om de verhuurmarkt te versnellen. Daarop bedacht ik twee websites, waaronder Veilingverhuur.nl. De ander is nog in productie en houden wij graag nog even stil.”

Tot nu toe zie je vooral ruimtes online geveild worden, als een eigenaar eruit gezet is. Loont dit wel?
“Gebruikers van ons platform kunnen een minimale gewenste huurprijs als openingsbod hanteren. Dat scheelt. Wij richting ons verder op drie type groepen. Ten eerste de makelaars, de eigenaar en de belegger. Zij kunnen via onze website hun lang leegstaand vastgoed sneller verhuren en onze website wordt op deze manier gevuld met aanbod. Ten tweede richten we ons op de zzp’er. Objecten op onze website staan vaak al langer dan een jaar leeg. Daarom gaan ze vaak weg tegen 50 procent korting. Het tekent dus hoe hoog de nood is bij de verhuurder, en dat komt in deze tijd steeds vaker voor. Door de lage huurprijzen bespaart dat uiteraard weer op de maandelijkse lasten van de zzp’er. Ten slotte krijgen we aanmeldingen van grotere bedrijven die bieden op kantoorruimte.

Wij verdienen uiteindelijk feitelijk ons geld door de pakketten die wij aanbieden op onze website. Een internet pakket van  € 525,-, een mediapakket van € 795,- en een combipakket van € 1275,-. Daarmee kunnen aanbieders van kantoorruimte onder meer zes maanden vermelding op onze site inkopen. Verder verzorgen we de marketing rond het aanbod. Niet alleen aan de hand van seo-optimalisatie, maar ook door een ruimte te promoten via social media. Wie ook offline promotie wil, komt bij de duurdere pakketten uit.”

Hoe heb je dit gefinancierd?
“Voor onze eerste website hadden wij een startkapitaal nodig van € 9.000. Ondanks wij dat niet direct hadden, waren wij wel al gestart en hadden de mensen zoals de websitedesigner al de opdracht gegeven. Wij hadden met vele bedrijven afgesproken dat wij in termijnen mochten afbetalen en zelf had ik een extra baantje genomen op zaterdag en zondag. Met wij bedoel ik Sebastiaan Bakker, die helaas later is gestopt om nog een vervolgstudie te doen. Nu is Mitchel van der Leeuw mijn collega.

De inkomsten besteed ik gelijk uit aan marketing en uitbreiding. Ook moet de investering van onze nieuwe website die in opkomst is nog worden afbetaald.”

Welk toekomstperspectief schets je?
“Dit jaar verwachten wij een mooie omzet, maar het is lastig voor ons om te zeggen hoeveel. Wij zijn net de markt op en geloven gewoon in ons product. Onze website heeft al 22 ruimtes verhuurd, en als je bij ons adverteert heb je nu veertig procent kans op serieuze leads. Maar momenteel zijn we het meest bekend in de regio Rotterdam. Wij komen daar vandaan en kennen hier de meeste mensen. Eind dit jaar moet heel Nederland ons kennen.”

CodeAcademy

Ontwikkelaar nodig voor je bedrijf? Misschien is dat dankzij CodeAcademy helemaal niet meer nodig. Het medio 2011 gestarte Amerikaanse bedrijf leert je online programmeren.

Het idee: de startup boort een in potentie zeer grote markt aan, omdat de behoefte aan ontwikkelaars bijna net zo snel groeit als de stijging van het aantal websites en applicaties. Zach Sims, samen met Mike McGee de oprichter van CodeAcademy, vergelijkt het niet kunnen programmeren dan ook met analfabetisme. “In een complexe wereld vol pc’s moeten gewone burgers eigenlijk een basaal begrip hebben van de programma’s waar ze dagelijks mee werken. Leren programmeren moet net zo vanzelfsprekend zijn als leren schrijven en lezen.”

Hoe werkt het? De ondernemers ontwikkelden eenvoudige, grappige en toegankelijke cursussen voor Javascript die iedereen met kleine stapjes tegelijk leert programmeren. Daarmee kunnen nieuwbakken ceo’s zich al iets meer inleven in cto’s, of zelfs wat werk overnemen. De cursussen duren zo’n 12 weken. Sims: “Hoe meer ik betrokken kan zijn bij het proces, hoe beter het is voor het bedrijf. Als ik een prototype van een app of website in elkaar kan sleutelen dan bespaart dat handenvol geld aan het inhuren van specialisten die alles vanaf de grond moeten opbouwen.”

Hoe gaat het? De laatste openbare cijfers van vorig jaar november laten zien dat de website een half miljoen gebruikers had. In oktober van datzelfde jaar kreeg de onderneming 2,5 miljoen dollar subsidie van investeerders. Over publiciteit heeft het niet te klagen. De burgemeester van New York, Mike Bloomberg, helpt het bedrijf aan een enorme reclameboost. Bloomberg beloofde voor het einde van dit jaar geleerd te hebben programmeren met behulp van de gratis doe-het-zelfcursussen.

Zie meer gedateerde portretten van startups

Bezoek de pagina Startup voor reeds goed presterende of innovatieve startups.

Wil je je startup kenbaar maken? Stuur een mail naar [email protected], voorzien van contactinfo en mogelijk nemen we contact met je op.

 

Weekoverzichten uit 2012:

Week 3: Paypool en Bonnevoy

Week 2: Flirtsmart en Zapaday

Week 1: Smartspotter en Autotreffer

Weekoverzichten uit 2011:

Week 51: Startupbootcamp, Remotely.tv en Petvision

Week 49: Gidsy en WappZapp

Week 48: Buitengewone Varkens, Share a Bite en Entertainment.nl

Week 47: Pleasecycle, SaveUp en Redcritter

Week 46: Arabischewijn.nl, Chaptur en BIZcount

Week 45: Adcup, Directles.nl en Chime.in

Week 44: Shall I Buy, Deal Sellers en SEO Visuals

Week 43: Appatize, SellAnAp en de Vermogensmediair

Week 42: Bloeikapitaal, BidMyBill en Solve Media