Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Zo groeit Saleduck over de hele wereld, behalve in Nederland

De Amsterdamse kortingscouponnen-site Saleduck is actief in België, Turkije en Singapore, maar niet in Nederland. Oprichter Domingo Karsten geeft ervaringstips over het groeien in het buitenland en legt uit waarom Duitsland niét je eerste stap buiten de landsgrenzen moet zijn. 

Saleduck is een verzamelsite waar alle kortingscouponnen en solden verzameld zijn. Opgericht door Karsten in 2012, vanuit Nederland maar met de business in België. “In Nederland waren er al verschillende bedrijven die in dezelfde markt zaten maar in België zag ik grote kansen.” Een makkelijke stap om net over de grens te gaan volgens de oprichter want ‘ze spreken daar ook Nederlands’. 

Internationaal

Sindsdien is het bedrijf uitgebreid naar Zwitserland, Oostenrijk, Maleisië, Thailand, Indonesië, Filippijnen, Turkije, Singapore, Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland. In thuisland Nederland zijn Karsten en consorten nooit gestart. Totaal onpraktisch ook, door de grote concurrenten die er al zijn. “Ik heb er wel ideeën over maar die zijn niet concreet.” 

Bij het zoeken naar nieuwe landen is dat dan ook één van de grootste tips voor ondernemers, volgens de oprichter. Begin met een goed marktonderzoek en droom niet van ‘grote landen’ als Duitsland, Engeland en Frankrijk. “Op dit moment spreken we een grotere markt aan dan de Verenigde Staten. Door juist te beginnen in landen waar nog minder concurrentie is kun je makkelijker groeien.” 

Lokale kennis

Om de lokale kennis en vaardigheden in huis te halen van andere landen volgt Karsten twee stappen. Ten eerste haalt hij een medewerker uit het land naar Nederland toe. “Die kennis heb je nodig, we hebben hier nu 10 nationaliteiten zitten. Daarbij is het handig dat we in Amsterdam zitten omdat de stad toch een goede naam heeft. Die voordelen heb je – denk ik – ook in Rotterdam of Utrecht, maar niet in de kleinere steden.” 

Daaarbij investeert hij stevig in lokale contacten. Karsten zoekt naar ‘die één of twee personen die deuren voor je openen in een ander land’. Zo heeft Saleduck in Maleisië nu de msc-status verkregen. Daarmee hoeft een bedrijf geen vennootschapsbelasting te betalen en is het voor buitenlandse medewerkers makkelijker om in het land een werkvergunning te krijgen. “Voordat we naar Maleisië gegaan zijn we regelmatig die kant opgevlogen en lid geworden van de Nederlands -Maleisische Business Council.”

Via dat orgaan, om contacten tussen bedrijven en de overheid te bevorderen, leerde hij de directeur van de council kennen. Die heeft geholpen om de msc-bedrijfsstatus te verkrijgen. Niet dat de bevriende directeur direct met een papiertje aan kwam lopen “daarna hebben we een business plan van 40-kantjes opgesteld en zijn we langsgekomen om presentaties te geven en dat soort dingen.” 

Azië

De Europese ondernemingen draait Saleduck vanuit het kantoor in Amsterdam, voor de stap naar Azië moest er daar een kantoor open. Karsten: “Je moet natuurlijk wel iemand die kant opsturen om daar een oogje in het zeil te houden, en die persoon moet je volledig kunnen vertrouwen.” Het kantoor in Azië wordt nu gedraaid door ‘mijn twee beste mensen, mijn compagnon Ben Rogmans Jr. samen met mijn rechterhand’. En dat levert dan weer problemen op in Nederland, ‘dus hebben we hier mensen sneller op moeten leiden om die functies over te kunnen nemen.’ 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Juist aan die Aziatische landen zitten weer andere voordelen volgens Karsten: “Waar je in Nederland moet knokken voor een klein plekje in de krant, schrijven lokale media in Indonesië en Maleisie al over je nog voordat er een persbericht verstuurd is.”

Om andere landen toe te kunnen voegen tegen aan de eigen computersystemen heeft Saleduck ook de achterkant van het systeem aangepast. Zo kunnen er nu – relatief – eenvoudig nieuwe landen bijkomen. Met een product in 13 landen is de internationale honger nog niet gestild. Desgevraagd zegt de oprichter dat hij over vijf jaar in ’25 landen de go-to locatie’ wil zijn om een koopje te vinden.