Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo werd Vente Privee groot

Geen sterk staaltje timing toch? Het Franse shoppingportaal en miljardenbedrijf Vente Privee werd tijdens de bubbel opgericht. En de jaren daarop boycotten de oprichters ook nog eens Google. Slechts één ding sprak in hun voordeel: ze waren geen retailgroentjes.

Wie is de oprichter?

Een langharige rocker, Jacques-Antoine Granjon. Wie hem ziet, zou niet denken dat hij een telg is van een geslaagd zakenman. Of dat hij in de jaren ‘80 zou kiezen voor vier jaar studeren aan de European Business School. Wat dan wel weer bij de flamboyante Fransman paste, was de keuze om na zijn bul de modeindustrie in te stappen. Samen met ex-studiegenoot Julien Sorbac verkocht hij designkleding voor discountprijzen aan winkels en groothandels. De standplaats was Parijs, al gingen de twintigers vaak op reis naar feestjes in jetsetstad Saint Tropez.

Granjons vader had 20.000 franken (ongeveer drieduizend euro) uitgeleend om een nieuw bedrijf te kunnen starten. Het voordeel voor de jonge ondernemers was dat in de jaren tachtig er veel nieuwe merken op de Franse markt gelanceerd werden. Daar profiteerde het duo van:  kleine voorraden van deze exclusieve merken konden ze inkopen bij de betrokken fabrikant. Dat was veel minder makkelijk gegaan als ze Adidas of Pierre Cardin hadden willen bemachtigen, want alle grote distributeurs waren hier al naar op jacht. Bij gebrek aan een fax reden ze eerst met hun scooters kriskras door Europa om voorraden op te eisen en op te halen. Niet veel later werd dat een Fiat 500, daarna reden ze in een Porsche. Hun pand was intussen te klein om de aangeleverde kleding, die was gestegen tot partijen van 40.000 stuks, te kunnen opbergen.

Het was het eerste signaal dat Granjon en Sorbac bij de grote jongens gingen horen. En inderdaad: in 1996 zaten de twee op een jaaromzet van 100 miljoen Franse franken (15 miljoen euro). Ze hadden hun mini-opslagplaats ingeruild voor een groot pand in een voorstadje van Parijs. En ze waren in het bezit van een paar dochterbedrijven, waaronder een kledingtransportbedrijf en een soort Zeeman-modemerk dat in supermarkten en department stores te vinden was. Granjon was echter hongerig op zoek naar meer, zo bleek wel: waarom zou hij anders een oude drukkerij van Le Monde opkopen, terwijl dat pand veel meer ruimte bood dan nodig was? Er konden wel 1000 medewerkers in, maar aan dat aantal kwam zijn bedrijf bij lange na niet. Wel werd duidelijk dat Oredis, zoals de holding van Granjon, Sorbac en inmiddels ook partner Michaël Benabou heette, niet alleen meer een ordinaire distributeur was voor kledingfabrikanten. Het bedrijf verdiende nu ook geld met het uitdragen van hun merkimago. Deze nieuwe manier van samenwerken, de distributeur als marketingextensie van een kledinglabel, zou later een fundament vormen van Granjons miljardenbedrijf vente-privee.com.

Net als Steve Jobs beschrijf ik ondernemerschap als ‘Think different’.

Hoe veroverde Vente Privée de markt?

Vente Privee biedt onverkochte kledingpartijen tijdelijk voor bodemprijzen aan op internet. Tot 2010 maakten alleen uitgenodigde leden er aanspraak op. Zo creëerde de site een schaarste en exclusiviteit, waarop consumenten maar al te graag toehapten. Granjon bedacht de site toen hij in een krant een grote advertentie van supermarktketen Carrefour zag. Het was in een tijd waarin moderetailers begonnen te experimenteren met nieuwe distributiemethoden, onder de invloed van het internet. Granjon wist dat hij op de golf mee moest. Maar hoe? “Ik zag Carrefours advertentie, het was naar aanleiding van hun zoveel jarig bestaan. De advertentie gaf aan dat het bedrijf elke dag een select aantal artikelen zou aanbieden tegen prijzen die niet te verslaan zijn. Ik herkende het fenomeen al, retailers noemen dat private shopping. Toen Weston iets soortgelijks in een advertentie in Le Figaro communiceerde,  en in no-time een immense rij aan mannen op straat stond om een paar schoenen te kopen, zei ik tegen mezelf: ‘Dit is fantastisch en dat is de manier waarop we bezoekers naar onze website weten te trekken.’ Vervolgens stak Granjon miljoenen in de opbouw van Vente Privee, naar het private shopping model dat zichzelf later zou bewijzen. “We introduceerden een nieuw model in de retailsector. Dat was heel belangrijk. Net als Steve Jobs beschrijf ik ondernemerschap als ‘Think different’.

Belangrijk was dat Vente Privee een project van de lange adem werd. De oprichters hadden er een paar miljoen euro in geïnvesteerd en gaven het niet op. Al had dat wel kunnen gebeuren in een tijd waarin de internetbubbel uiteenspatte. In 2001 nam online sales nog geen eens een procent van de totale omzet in de retailsector in beslag. En dat cijfer bleef nog voor een paar jaar kwakkelen. “We hadden momenten dat we er moedeloos van werden”, blikt Granjon terug. “Het internet was eerst een ramp.” Vente Privee begon met de online verkoop van huishoudelijke apparaten, horloges en zonnebrillen, maar verkocht slechts 8 artikelen onder de honderd leden die ze hadden uitgenodigd. De oprichters lastten een periode van vier maanden zonder verkoop in, maar de site offline halen was geen optie voor ze. In 2003 kwam de eerste beloning: Vente Privee wist een omzet van 15.000 euro te realiseren met de privé-verkoop van een lading lingerie-artikelen. Voor die tijd een ongekend aantal, en voor Granjon het startsein om dingen groter aan te pakken. Hij nam 100 extra werknemers aan en in 2005 was de jaaromzet van de site ineens gegroeid naar 110 miljoen euro.

Wij zorgen ervoor dat de door ons gepresenteerde producten volledig in harmonie met een merkbeleving zijn.”

Doorslaggevend is verder dat de site van Vente Privee een extensie van het merkimago van klanten vormt. Door deze rol professioneel aan te nemen, hebben retailers veel minder reden om zelf een online verkoopkanaal te lanceren. Alle artikelen worden geheel in de stijl van het label gepresenteerd en gepromoot. De onderneming heeft meer dan honderd medewerkers die producten presenteren, fotograferen, verfraaien en promoten. Denk niet alleen Photoshop-gepimpte afbeeldingen van een wijnfles, maar ook aan fotoshoots, audio- en filmtrailers en stop-motion video’s. Granjon: “Ik geloof in de kracht van een merk, omdat ze een emotionele lading aan een product meegeven. Wij zorgen ervoor dat de door ons gepresenteerde producten volledig in harmonie met een merkbeleving zijn.”

Hoe staat het er nu voor?

Vente Privee is uitgegroeid tot een bedrijf met meer dan 1500 medewerkers en een omzet boven de 1 miljard euro. De site heeft zijn buitenlandse clientèle fors uitgebreid, door ook subportalen voor de Spaanse, Duitse, Italiaanse, Engelse, Oostenrijkse, Belgische en Nederlandse markt te openen. Ook is er een site in de VS gestart. De Spaanse en Duitse versie genereren de meeste omzet: 75 miljoen euro om 71 miljoen euro.

Het assortiment bestaat allang niet meer hoofdzakelijk uit kledingstukken. Vente Privee verkoopt eigenlijk alles: van elektronica, speelgoed, etenswaren, reizen tot muziek. Het is de Amazon van de discounts geworden. Overigens is de muziekbranche, een sector die sinds de komst van internet juist omzetproblemen kent, een van de nieuwste klanten van Vente Privée. Sinds deze maand verkoopt de site sterk afgeprijsde cd’s en concerttickets voor een handjevol artiesten.

Anno 2012 is de site echter niet uniek: succes doet volgen en dus concurreert Vente Privee nu met websites die hetzelfde doen. Zo concurreert het in Nederland met ShopVIP, opgericht door twee Nederlanders die niet ontkennen dat de Franse geestesvader hun grote voorbeeld is. Granjon: “Ik heb een hekel aan copycats, omdat ze ons model een slechte naam kunnen bezorgen. Maar als zij het goed tot uitvoer brengen, heb ik daar geen problemen mee. Dat is gezonde concurrentie.”

Is het een idee om de kersverse Belgische eigenaar van Shopvip, Cameleon, op te kopen? Granjon: “Wij nemen geen bedrijven over. Wij hebben een groeistrategie voor de lange termijn en gaan uit van onze eigen kracht. Bovendien, de prijzen die onze concurrenten voor hun bedrijven vragen, zijn toch allemaal te hoog.”

Zie hieronder een serie foto’s van het personeel en kantoor van Vente Privee, gemaakt door Marcel Bakker. Wil je weten hoe Vente Privée Google boycot? En zijn marketingstrategie uiteenzet? Lees binnenkort een interview met de cmo van Vente Privée, Julien Zakoian.

Bekijk hieronder een sfeerimpressie van Vente Privee.

 

Vente Privee

Vente Privee

Vente Privee

Vente Privee

Vente Privee

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vente Privee

Vente Privee