Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Scaleups opgelet: hier moet je zijn voor internationale groei

In samenwerking met Business Metropole Ruhr - Scaleups met internationale groeiambitie opgelet: de kansen liggen voor het oprapen bij onze oosterburen. Als je tenminste in de juiste regio bent, en laat dat nu net bij ons over de grens zijn. Het Duitse Ruhrgebied is een verborgen juweel voor groeibedrijven.

frank speer metropole ruhr
Frank Speer is manager internationalisering van Business Metropole Ruhr. Foto: Ruhr Tourismus GmbH, Olff Appold

De West-Duitse regio biedt volop kansen voor scaleups, zegt Frank Speer van Business Metropole Ruhr. ‘Je hoeft niet altijd naar het verre Berlijn om te succesvol te zijn. Het Ruhrgebied is de ideale springplank voor succesvol internationaal zakendoen’.

Zeg nu zelf… De eerste gedachte bij het Duitse Ruhrgebied is voor velen nog steeds rokende schoorstenen, immense kolenmijnen en grijsgrauwe steden. Voor scaleups is het toch veel interessanter om naar het creatieve, hippe Berlijn te gaan?

Speer heeft daar een verhelderend antwoord op: ‘In Berlijn zetelt de regering, het is de hoofdstad. Wil je serieus opschalen en succesvol zakendoen, kom naar het Ruhrgebied. Vele internationale bedrijven hebben hier hun hoofdkantoor.’

Zachte landing in West-Duitsland

Speer zet zich voor Business Metropole Ruhr in om Nederlandse bedrijven een zachte landing te laten maken in de West-Duitse regio. Business Metropole Ruhr is een regionale ontwikkelmaatschappij, met het hoofdkantoor in Essen. Op steenworp afstand van de Nederlandse grens.

Dichtbij een enorme afzetmarkt

Gevestigde bedrijven als Picnic en Coolblue wisten hun weg al te vinden naar de metropoolregio tussen Duisburg en Dortmund. ‘Er hebben zich meer (internationale) bedrijven gevestigd in onze regio dan dat je in heel Berlijn zult vinden’, zegt Speer.

Dat deze Duitse regio voor Nederlandse scaleups ook een ideaal vestigingsklimaat heeft, is minder bekend. Even wat feiten op een rij:

  • Met meer dan vijf miljoen inwoners en 53 steden is dit de grootste b2c-markt in Duitsland.
  • Er zijn 160.000 (internationale) bedrijven in deze regio, waarvan velen beursgenoteerd.
  • Bestaand ecosysteem met 150+ incubators en accelerators, R&D-centra en andere support.
  • Maximaal close to market door de vele kmo’s (mkb-bedrijven), de verborgen kampioenen van Duitsland.
  • Grote talentpool en workforce: 250.000 studenten op 22 hogescholen en universiteiten.

Dicht bij klanten

‘Naast de mkb-bedrijven zijn er dus grote internationale bedrijven (Aldi, RWE, E.ON, ThyssenKrupp) waarvan het hoofdkantoor in het Ruhrgebied staat. Je zit hier letterlijk altijd dicht bij je toekomstige klant. Wil je je business opschalen? Dan moet je hier zijn met het maximum aantal potentiële klanten, zowel b2c als b2b’, benadrukt Speer.

Dit lijkt te mooi om waar te zijn. Kleven er dan geen nadelen aan dit van oorsprong industriële gebied? Speer geeft toe dat het iets meer tijd zal kosten om je eerste order binnen te halen. Waarom?

‘Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Het gaat echt om vertrouwen bouwen. Wil je zakendoen in Duitsland, dan moet je je altijd grondig voorbereiden. Je moet je documenten op orde hebben en nog veel meer.’

Lachend: ‘Duitsers lezen ook echt gebruiksaanwijzingen hè! Je zult een lange adem moeten hebben. Maar wanneer je binnen bent, zijn je zakenpartners loyaal.’

Open cultuur

Waar deuren soms in Duitsland moeilijk te openen zijn, staat het Ruhrgebied erom bekend dat ze meer openstaan voor internationale partnerships. Hoe verklaart Speer dat verschil?

‘Dat komt echt door de oude steenkolenindustrie. We zijn gewend om zij aan zij te werken met andere landen zoals Turkije, Italië, Korea. In vergelijking met andere Duitse regio’s zijn de bedrijven hier daardoor misschien meer internationaal georiënteerd en is er een minder gesloten markt dan bijvoorbeeld het zuiden van Duitsland.’

Proof of concept

Speer: ‘Een creatieve hub zoals Berlijn is leuk, maar om op te schalen is proof of concept essentieel. Een voorbeeld: stel je hebt een cybersecurity-oplossing voor kritieke infrastructuren. Dan biedt het Ruhrgebied direct toegang tot de markt om je product of oplossing te testen. Dit komt doordat grote (internationale) energiebedrijven zoals E-ON en RWE hier hun hoofdkantoor hebben.’

Innovatie en transformatie in dna

Innovatie en transformatie zit in het dna van de metropoolregio. Immers, al tientallen jaren werken ze aan een enorme verandering: van vervuilende kolenindustrie naar een groene industriële regio. Daar is innovatiekracht voor nodig.

De Duitse regering investeert al jaren fors om CO2-neutraal te worden. Dat is ook een van de redenen dat er een grote R&D-capaciteit is in het Ruhrgebied. Op universiteiten, in bekende researchinstituten en ook bij grote corporates. Daarnaast is er een dicht ecosysteem van aanvullende dienstverleners die scaleups nodig hebben om te groeien.

Kansrijke sectoren

Waar liggen kansen voor het oprapen? En waarom is deze regio de springplank naar de rest van Duitsland en de hele wereld?

‘Hier zijn volop kansen voor scaleups in de waterstof-, energietransitie-, cybersecurity- en zorgsector’, ziet Speer. ‘Zoals al eerder gezegd, internationale corporates kiezen onze regio voor hun hoofdkantoor. Dat is niet voor niets. Stap nu in, want anders mis je echt de boot. En dan is de stap naar nog verder internationaal ook makkelijker te maken.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De beste curryworst

Wat maakt het voor Nederlandse scaleups ook interessant om zich te vestigen in het Ruhrgebied? Speer noemt gekscherend: ‘Wij hebben de beste curryworst – ook al claimen ze in Berlijn dat ze dé uitvinders zijn van curryworst – en in voetbal zijn wij het beste.’

Maar een veel belangrijker argument is dat de gemiddelde huizenprijs in het Ruhrgebied nog betaalbaar is ten opzichte van Berlijn. ‘En wij hebben hier de ruimte. Groene ruimte dus. Daar is iedereen nog steeds door verrast en het is ondergewaardeerd. De groene steden zijn aantrekkelijk voor jonge talentvolle, hoog gekwalificeerde werknemers waarvoor de juiste werk-privébalans zwaar meetelt. Dus dat grijsgrauwe met rokende schoorstenen is echt niet meer waar. Maar liefst 60 procent van ons landschap is groen.’

Deze scaleups gingen je voor: