Brand New Day haalt 25 miljoen op, ‘verkoop niet aan de orde’

Kalo Bagijn

Pensioenbank Brand New Day haalt 25 miljoen euro op om zijn eigen vermogen aan te vullen en meer spaarders te kunnen aantrekken. In tegenstelling tot bij zijn vorige bedrijf BinckBank is een verkoop ook na 10 jaar nog niet aan de orde, zegt medeoprichter Kalo Bagijn.

Kalo Bagijn en Thierry Schaap verkochten hun vorige bedrijf BinckBank na ongeveer 10 jaar, maar bij Brand New Day zijn zij na ongeveer dezelfde periode nog lang niet uitgegroeid, zegt Bagijn tegen Sprout. In de miljoenenmarkt van de pensioenen heeft Brand New Day dan ook nog ‘maar’ 260.000 rekeninghouders. Die particulieren en bedrijven vertrouwen Brand New Day momenteel 2,7 miljard euro toe.

Om op de spaarmarkt meer spaargeld aan te kunnen trekken, moet je als bank een bepaald eigen vermogen hebben. Brand New Day (tweehonderd medewerkers) loopt nu tegen de grenzen van die eisen aan, en besloot daarom aan te kloppen bij zijn bestaande aandeelhouders, waaronder verzekeraar ASR, om in totaal 25 miljoen euro aan te trekken in ruil voor een onbekend percentage aandelen. Met behulp van dat opgekrikte eigen vermogen zou Brand New Day nog eens ongeveer een 600 miljoen euro aan spaargeld uit de markt kunnen trekken. 

“Als we niks hadden gedaan, hadden we ongeveer 3.000 klanten per jaar binnen kunnen halen. Nu is dat 30.000 nieuwe klanten, oftewel tien keer zoveel keer”, zegt Bagijn. Volgens de ondernemer kaapte Brand New Day vorig jaar 40 procent van markt voor aanvullend pensioen op basis van beleggen. Met zijn spaardiensten wil het bedrijf ook naar 40 procent van alle nieuw verkochte producten.

Merken jullie dat het aantal mensen met een collectieve pensioenregeling afneemt, en dat mensen vaker zelf hun zaakjes moeten regelen? En in hoeverre profiteert Brand New Day daarvan denk je?  

“Door pensioendiscussie gebeuren twee dingen: steeds meer jongeren raken geïnteresseerd in pensioen. Of je een goede pensioenregeling hebt, daar dacht je vroeger onder de vijftig niet over na.”

“Daarnaast groeit het aantal jongeren tot ongeveer 30 jaar dat aanvullend pensioen opneemt. Tien jaar geleden zag je dat amper. Veel jongeren maken zich zorgen over houdbaarheid van hun pensioen, en of ze straks überhaupt pensioen krijgen. Die onzekerheid zal niet verdwijnen. Men is erachter gekomen dat er geen zekerheid is.”

Verdienen jullie nog altijd 70 euro per klant per jaar, exclusief kosten?

“Ja. We nemen genoegen met relatief lage marges. In beginsel is dat misschien niet goed voor ons, maar wel goed voor de klant. Onze filosofie is: wat op de lange termijn goed is voor klant is, is goed voor ons.”

Brand New Day bestaat bijna 10 jaar. Hoe zie je je rol als ondernemer nu?

“Tussen de vijftig en honderd mensen is fundamenteel anders dan meer dan honderd. Je gaat snel door verschillende fases heen, wat betekent dat je rol als bestuurder verandert. Daar moet je in meeveranderen. In het begin stonden we zelf de bureaus van Ikea in elkaar te sleutelen. Nu is mijn rol veel meer manager en bestuurder.”

Naarmate jullie groeien, worden jullie interessanter voor gevestigde partijen. BinckBank werd 3 maanden geleden voor 424 miljoen euro ingelijfd door het Deense Saxo bank. Staan de kopers ook te dringen voor Brand New Day?

“Pensioen is een markt die nu erg in de picture staat. Als je kijkt naar banken en verzekeraars is de kern van hun strategie pensioen en vermogensopbouw. Daarmee staan wij ook in de picture, omdat we dat goed doen. Maar op dit moment is een overname niet aan de orde.”

“Hoe dan ook bepalen wij of we worden overgenomen. We verdienen geld, we hebben geen nieuwe aandeelhouders nodig om verliezen te financieren. We hebben bestaande aandeelhouders die bereid zijn om verder te kunnen groeien. Op termijn zou het kunnen, maar het zou ook een beursgang kunnen zijn.”

“Bij mijn vorige bedrijf ben ik na 10 jaar gestopt. Maar ik zie hier de komende jaren nog voldoende mogelijkheden om te groeien.”

Iets heel anders: je investeerde zelf in InvoiceFinance. Zijn er nog meer investeringen?

“Ik doe dat op beperkte schaal. Ik heb nu in totaal in vijf bedrijven geïnvesteerd, maar die andere namen deel ik liever niet. Een bedrijf waar ik in investeer moet in ieder geval aan een aantal criteria voldoen. Het moet een disruptieve startup of scaleup binnen de financiële wereld zijn en ik moet overtuigd zijn van het management en het businessmodel. Dan blijven er niet heel veel bedrijven over.”

Hoe actief ben je bij die ondernemers betrokken?

“Als ze advies willen kan dat, maar niet op day to day-basis. Ik geloof er ook niet in dat je op de stoel van de directie moet gaan zitten.”

Lees ook: Kalo Bagijn (Brand New Day): ‘Ik moet er niet aan denken om klanten te belazeren’

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl