Brillenflop: hoe de Spectacles-hype van Snap eindigde in een miljoenenverlies

Snap Spectacles

Spectacles - je weet wel: die brillen die niemand draagt - zijn officieel een flop voor het Amerikaanse Snap; ze zorgen voor een miljoenenverlies. Waar ging het mis met de ooit zo veelbelovende videobrillen?

De cijfers liegen er niet om. Uit de resultaten over het derde kwartaal van 2017 die Snap Inc. dinsdag naar buiten bracht, blijkt dat de Spectacles het bedrijf een verlies opleverden van 39,9 miljoen dollar. Het bleek voornamelijk toe te schrijven aan de grote voorraad onverkochte brillen die het concern achter social media-platform Snapchat had.

Honderdduizenden Spectacles liggen te verstoffen

Ceo Evan Spiegel liet begin oktober al doorschemeren dat zijn bedrijf tot op heden 150.000 Spectacles had verkocht. Zelf was hij er - tegenover de buitenwereld, althans - tevreden over. Spiegel had gerekend op 100.000 verkochtte brillen. Onderzoek van The Information doet echter vermoeden dat Spiegel hoger had ingezet: er zouden nog “honderdduizenden” Spectacles in het magazijn liggen te verstoffen.

Veel media-aandacht

En dat terwijl de kaarten nog zo goed geschud waren voor het bedrijf. Snap introduceerde in september vorig jaar met veel media-aandacht zijn Spectacles. De zonnebrillen bevatten twee ingebouwde camera’s, waarmee gebruikers korte video’s konden maken om op Snapchat te posten. 

Leverde de introductie van de Google Glass-videobrillen nog veel woedende reacties vanwege privacyschending, de brillen van Snap werden neutraler ontvangen. Wellicht kwam dit doordat Snap in tegenstelling tot Google de camera’s duidelijker zichtbaar had gemaakt op de brillen, zodat zij minder sneaky overkwamen. 


De gele automaten met Spectacles veroorzaakten eind 2016 een ware hype (foto: Justtraveling.com).

Slimme marketing

Het kan ook veroorzaakt zijn doordat alle ogen gericht waren op de razendslimme marketingcampagne rondom de spectacles. De brillen waren eind 2016 nog niet op de markt, maar wie er snel bij was, kon er op willekeurige locaties in de Verenigde Staten een aanschaffen. Het bedrijf plaatste gele automaten door het land, waar de brillen voor 130 dollar werden verkocht, en kondigde van tevoren aan waar deze automaten zouden staan. Het leidde tot een hype met lange rijen voor de automaten, en een treinlading aan enthousiaste Tweets van gebruikers.

Snap wil groot worden in hardware

Voor Snap leek het bovendien een mooie manier om zichzelf om te toveren van software- tot hardwarebedrijf. Het bedrijf, dat eerder dit jaar naar de beurs ging, zou dit verschuldigd zijn aan Wall Street. Door het verdienmodel te verbreden, kon het de concurrentie van techreuzen als Facebook en diens Instagram beter bijbenen, zo ging het idee.

Problemen

Hoe goed te campagne ook is, het gebrek aan succes achter de Spectacles is ook te wijten aan diezelfde marketingcampagne. Terugkijkend kunnen we stellen dat die tijdtechnisch zeer jammerlijk gepland was. Op 24 september gaf Snap de eerste afbeeldingen van de Spectacles vrij, om vervolgens in november gele automaten door het land te plaatsen. Het duurde echter tot 20 februari voordat de zonnebrillen online te bestellen waren voor de Amerikaanse markt. In Europa moesten we zelfs tot 8 juni wachten. De glans van het product is er na zo’n tijd wel af.

Snap heeft nooit een duidelijke reden opgegeven over waarom het zo lang duurde. Wel weten we inmiddels dat gebruikers weinig enthousiast over de brillen waren. Business Insider wist eind oktober op basis van interne data van Snap te melden dat de helft van alle gebruikers de brillen na vier weken niet meer gebruikte. Zelfs een “aanzienlijk percentage” zou al na een week op de brillen zijn uitgekeken.

Hoe kan het zijn dat gebruikers zo snel op de futuristische brillen waren uitgekeken? Technologieblog TechCrunch wijt het aan het feit dat Spectacles alleen contact maken met de Snapchat-app en niet met de camera van een smartphone. Qua functionaliteiten laat het apparaat het dus afweten, en daar betaal je geen 130 dollar voor.

Ook weinig handig volgens de technologiesite is dat het donkere glas van de zonnebrillen het moeilijk maakte ze in het donker op te doen. Op die manier kun je geen video’s maken van uitgaansavonden of concerten.

Privacy

Met een videobril op ben je een “engerd”

Een ander sterk argument van TechCrunch is het feit dat mensen het nog steeds raar vinden om met iemand te praten die een camerabril heeft. Daar zit wat in; ook al toont de bril zo duidelijk zijn camera’s, je weet nog steeds niet of je gefilmd wordt. Als Spectacles-drager kom je daardoor, zoals de website het zo mooi omschrijft, nog steeds over als een “engerd”.

Snap laat het er niet bij zitten en is ondertussen begonnen aan een nieuwe generatie Spectacles, met augmented reality-functionaliteiten. De aandeelhouders willen immers hardware zien. Toch, misschien moeten techbedrijven gewoon toegeven dat camerabrillen niet ‘the next big thing’ zijn. Met flops voor Google Glass en Spectacles is het voorlopig 2-0 voor de door Silicon Valley zo gehate privacybeweging.

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!