Bynder koopt grootste Amerikaanse concurrent voor 49 miljoen, dit is het verhaal van oprichter Chris Hall

De Nederlandse cloud-dienst voor digitaal asset-beheer Bynder neemt zijn grootste concurrent in de VS over voor ruim 49 miljoen dollar. Oprichter Chris Hall had amper twee weken de tijd om de deal voor elkaar te boksen, vertelt hij aan Sprout.

Bynder timmert sinds 2008 aan de weg als cloud-oplossing waarmee bedrijven al hun marketingmateriaal kunnen stallen en delen. In die branche - Digital Asset Management (DAM) - werd Bynder vrijdag met de overname van het Amerikaanse Webdam het grootste bedrijf wereldwijd, zegt oprichter Chris Hall vanuit San Francisco, thuishaven van Webdam.

“Webdam was al marktleider in VS, wij waren dat in de rest van de wereld.” De Nederlandse ondernemer maakte donderdag voor het eerst kennis met de 90 medewerkers van het Amerikaanse bedrijf.

Bynder (250 medewerkers) koopt het in 2005 opgerichte Webdam van het beursgenoteerde Amerikaanse bedrijf Shutterstock, dat Webdam zelf in 2014 kocht. Bynder koopt voor 49 miljoen een bedrijf met 200.000 gebruikers, waaronder Starbucks, Subway en Zillow.

Hoe voelt het nu deze deal rond is?

Hall: "Dit is al een tijdje in de maak, maar ik vind het heel tof dat het ook gelukt is. Het was geen gemakkelijke transactie, dus dan is het fijn dat het eindelijk getekend is. Wat het lastig maakte? Het bedrag is natuurlijk fors, en het is een sterke concurrent. Daarnaast moest het ook heel snel. De deadlines waren een paar weken naar voren gehaald."

“Vanaf term sheet duurde het proces 2 weken. Dat maakt het ook extra moeilijk. Zo’n beursgenoteerd bedrijf heeft dit al 100 keer heeft gedaan, en dan komen wij als jonkies om de hoek kijken.”

“Kopen het van een beursgenoteerd bedrijf maakt het proces ook ingewikkelder. We mochten tijdens de onderhandelingen bijvoorbeeld niet praten met de mensen van Webdam.”

In 2016 haalde Bynder voor het laatst kapitaal op, 20 miljoen. Hoe heb je deze overname gefinancierd?

“Dat doen we ook niet vol uit eigen middelen. Het is voor een groot deel geleend, bij de Silicon Valley Bank. Dat is niet makkelijk, maar er is veel vertrouwen vanuit onze investeerders."

“In het verleden hebben we veel met ABN Amro gedaan, maar in Europa zijn dit soort financieringen toch vaak een maatje te groot. In Silicon Valley is het gesneden koek, ook al doen zij ook weer niet elke dag dit soort bedragen. Het helpt daarbij veel dat je een grote naam als Insight Venture Partners achter je hebt staan, dat maakt je kredietwaardig. Er is gewoon veel vertrouwen dat dit een goede move is, en in het gecombineerde nieuwe bedrijf."

“Hoe het voelt om zo’n lening aan te gaan? Het is een kwestie van no guts, no glory, dit is nu eenmaal hoe het spelletje wordt gespeeld.”

Lees ook: Hoe de Silicon Valley Bank uitgroeide tot startup-mascotte

Een overname was makkelijker dan zelf marktaandeel veroveren?  

"Ja."

Shutterstock kocht Webdam in 2014. Waarom wilde het bedrijf er nu alweer van af?

"Het paste niet meer helemaal bij hun business-strategie. Zij verkopen - platgezegd - plaatjes. Dan lijkt het een logische stap om ook software te beheren. Maar ze zagen ook wel in dat Webdam in combinatie met ons beter kan floreren.”

Heb je ook andere overnamekandidaten overwogen?

"Ja. Daarnaast zijn we nu met nog een paar overnamekandidaten bezig. Ik kan uiteraard nog niet zeggen welke bedrijven dat zijn, maar er komt waarschijnlijk nog een overname aan. Die deals zijn pas rond als ze rond zijn. We hebben vaker meegemaakt dat deals op het laatste moment niet door gingen."

"Die nieuwe overname is “niet per se in de VS”, zegt Hall. “We bekijken elke week wel een bedrijf. Als je eenmaal met zo’n partij als Insight Venture Partners werkt, dan komt daar niet-organische groei bij kijken.”

Willen jullie nu ook nog meer de strijd aanbinden met grotere spelers zoals Dropbox?

“Ja, zeker. We concurreren nu meer met spelers zoals Adobe, OpenText en SAP. Met Dropbox hebben we weliswaar niet 100 procent overlap, maar je moet het zo zien: als je Dropbox ontgroeit bent als bedrijf, dan is ons merk de logische volgende stap.”

Wat verandert er nu voor Bynder?  

"Ik heb het team van Webdam gister voor het eerst team gezien, want je mag niet met ze praten tijdens de onderhandelingen. Vergelijk het met het bieden op een kluisje waarbij je eigenlijk niet zo goed weet wat je precies krijgt. Maar het fijne is, dat er gewoon een hele goede cultuurmatch is. Het voelt gelijk als een een Bynder-kantoor, met een heel gelijkwaardig DNA."

“Ik kreeg een warm onthaal. Als je in de VS bent, of überhaupt buiten Nederland eigenlijk, dan is ‘CEO’ echt wel een dingetje. Je wordt apart behandeld. Mensen stappen niet meer zomaar naar je toe of maken zomaar een praatje. Dat ben ik niet gewend als ‘simpele Hollander’. Kijk, je koopt zo’n bedrijf in de eerste plaats voor de cijfers en strategische waarde. Een goede fit is leuk meegenomen. Bij Webdam merkte ik gelijk een open, gelijkwaardige cultuur.”

"Nu ze niet meer opereren onder de vleugels van een corporate, beurgenoteerd bedrijf voelen de werknemers van Webdam zich ‘bevrijd’, zegt Hall. “Ze zijn als het ware uit huis, en we gaan samen als broer en zus de wijde wereld in. Voor hun zijn wij veel meer gelijkwaardig dan Shutterstock. Dat is een heel ander, strakomkaderd bedrijf, waar minder kan. Dit is een soort bevrijding voor ze.“

Hoe maak je een succes van het samenvoegen van deze twee bedrijven?  

"Een van de voordelen is dat we nu wereldwijd een betere dekking hebben. We zaten al aan de oostkust, maar Californië is een grote markt. Als apart land zou het in de top 10 van economieën staan. Nu hebben we zowel aan oost- als westkust een stevige positie. Verschillende tijdzones waren we al gewend. Maar het wordt interessant om die teams samen te voegen.”

Vanwege de overeenkomsten in cultuur verwacht Hall daarbij weinig problemen. “Bij veel andere overnames is het vooral een financiële transactie, een kwestie van een bedrijf kopen, strippen en doorverkopen. Daarom zijn mensen soms bang voor zo’n acquisitie, maar in dit geval is het tegenovergesteld. Voor ons zit er een groei-drive achter. We doen het niet om kosten te besparen, maar om marktaandeel te veroveren en samen te groeien.”

Lees ook: Waarom Bynder zijn medewerkers geen vakantiedagen meer oplegt

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!