Dax Dasilva: ‘Een goede leider creëert geen volgers, maar leiders’

Het Canadese Lightspeed nam eind 2015 het Nederlandse techbedrijf SEOshop over. Dax Dasilva (40) blikt terug op de overname, en vertelt over zijn persoonlijk uitdagingen als ondernemer. 

Canadees Dax Dasilva was programmeur toen hij in 2005 zijn eigen onderneming Lightspeed begon. Met dit bedrijf levert hij software voor ondernemers, en regelt hij bijvoorbeeld een kassasysteem voor in de cloud. De software van zijn in Montreal gevestigde bedrijf sloeg aan bij klanten, en inmiddels heeft Dasilva internationaal bijna 600 medewerkers voor zich werken. Hij nam in 2015 het Nederlandse SEOshop over van Ruud Stelder (29), om zich vol op de Nederlandse markt te kunnen richten.

Dasilva heeft inmiddels meer dan twintig kantoren verspreid over de wereld. Deze maandag is hij in Amsterdam om afnemers van zijn service te spreken. Tijdens een uitgebreid diner in het Pulitzer Hotel bespreken ze de huidige stand van de Nederlandse retail. Na het diner heeft Sasilva een gaatje voor Sprout, om bij te praten over de overname en te vertellen over zijn visie op ondernemen.

Dax Dasilva nam het Nederlandse SEOshop in 2015 over. "Nederland heeft een naar buiten gerichte blik."

Wat gaf voor Lightspeed de doorslag bij de overname van SEOshop?
“SEOshop bleek net als wij een naar buiten gerichte blik te hebben. Dat past ook bij Nederland. Jullie doen zaken met mensen over de hele wereld. Wij denken dat een e-commercebedrijf uit Nederland overal kan verkopen.”

Welk proces ging hieraan vooraf?
“We hebben naar vijftig bedrijven gekeken, gedurende een periode van twee jaar. Onze cfo en ons corporate development-team hebben het er druk mee gehad, kan ik je vertellen. Van al deze ondernemingen hebben we er uiteindelijk een stuk of twaalf bezocht. SEOshop was daar één van.”

Wanneer weet je dat het goed zit?
“Om dit te laten slagen, is het belangrijk dat er een chemie is tussen de oprichters. Ik had een goede klik met Ruud (Stelder, red.) en Dennis (Cuijpers, red.). We hadden een gedeelde visie, namelijk dat we samen verder zouden komen dan als we alleen zouden opereren. We werken nog steeds samen met alle oprichters en dat is vrij zeldzaam en best cool. Ik heb daarnaast geleerd dat je nooit dezelfde cultuur in ieder subkantoor van je onderneming kan krijgen. Een slim internationaal bedrijf erkent daarom dat iedere cultuur anders is, maar dat ze gezamenlijk onderdeel uitmaken van een overkoepelende cultuur. Daarin moeten al je medewerkers geloven. SEOshop en Lightspeed hadden uiteindelijk hetzelfde doel: groeien.”

Wat was je grootste uitdaging als ondernemer?
“Ik begon als programmeur, maar toen Lightspeed begon te groeien moest ik dit werk loslaten. Ik zag om me heen zoveel bedrijven waarbij de oprichter bleef programmeren. Het probleem wat hierdoor ontstond was dat ze niet konden opschalen. Terwijl het bedrijf groeide waren de oprichters bugs aan het oplossen. De ceo werd hierdoor de bottleneck voor zijn eigen bedrijf. Dat wilde ik niet, dus besloot ik taken uit handen te geven. Niet alleen programmeerwerk, maar ook op operationeel vlak. In het begin doe je alles zelf, maar nu moest ik anderen vertrouwen. Uiteindelijk is dit het waard. Op dit moment kan ik hier in Amsterdam met ondernemers praten, terwijl mensen thuis de kar trekken.”

Adriaan Mol van Mollie vertelde onlangs dat hij er als ondernemer juist veel moeite mee had om het programmeerwerk vaarwel te zeggen. Hij hekelde het managersbestaan. Was het voor jou niet moeilijk?
“Gelukkig niet. Ik was slechts een programmeur omdat ik een visie had van wat ik wilde bouwen. Ik studeerde computerwetenschap, maar stopte er al na een jaar mee. Daarna studeerde ik religie en kunstgeschiedenis. Programmeren was voor mij dus niet een roeping. Liever ging ik op zoek naar betere technische leiders voor mijn bedrijf.”

Lightspeed heeft in korte tijd een snelle groei doorgemaakt. Hoe ga je de komende jaren te werk als ondernemer?
“Voor mij is het belangrijk dat ik alle nieuwe werknemers het gevoel geef dat ze ergens onderdeel van uitmaken. Ook al werken ze op verschillende kantoren in andere landen, ik wil ze laten voelen dat ze één team zijn. Dit probeer ik te doen door mails te versturen, meetings op te zetten, kantoren te bezoeken en in mensen te investeren. Een goede leider creëert geen volgers, maar leiders. Hoe meer mensen je op kunt leiden om je business aan te sturen, hoe beter. Dit soort mensen stomen op hun beurt weer leiders klaar voor in hun teams. Je moet dus nooit vanaf de top blijven dicteren. Zo werkt opschalen niet.”

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.