Dit gaat Picnic doen met 100 miljoen

Picnic

Picnic stapt in een spreekwoordelijke raket, zegt medeoprichter Joris Beckers na het ophalen van een investering van 100 miljoen euro. 'We kunnen 10.000 nieuwe banen creëren.'

Picnic-oprichters Joris Beckers, Michiel Muller, Bas Verheijen en Frederik Nieuwenhuys lanceerden hun online super in 2015 met eigen vermogen, maar daar komt vandaag een abrupt einde aan. Investeerder NPM Capital (de participatiemaatschappij van familiebedrijf SHV Holdings) en beleggingsfondsen De Hoge Dennen, Hoyberg en Finci kopen zich voor maar liefst 100 miljoen in bij de amper 2 jaar oude onderneming. 

Picnic bezorgde zijn boodschappen tot nu toe bij 30.000 huishoudens, en is actief in onder meer Utrecht, Amersfoort en Almere. De strategie van de gratis bezorgdienst is om het aantal gemeenten stapsgewijs op te schroeven, waaronder binnenkort Delft, Leidschendam, Voorburg, Nootdorp, Ede en Veenendaal. Per plaats opent het bedrijf een centrale hub, vanwaaruit elektrische bezorgwagentjes de omliggende wijken voorzien van appels en toiletpapier.

Hubs

Met de nieuwe mega-investeringsronde wil Picnic 70 van dit soort lokale hubs bouwen, en daarnaast nog eens vijf distributriecentra. Ook worden er nog eens honderden (zelf ontwikkelde) elektrische voertuigen besteld. 

Picnic draaide vorig jaar een omzet van 20 miljoen euro. Dit jaar stevent het bedrijf af op 100 miljoen, zegt Joris Beckers (foto links).

"We zien dat het enorm aanslaat. Voordat wij begonnen was de online boodschappenmarkt 1 procent. In de steden waar wij zitten is het nu ongeveer 5 procent. Daar doen wij 80 procent van."

Banen

Beckers schat dat de investering op termijn 10.000 nieuwe banen kan opleveren. De meeste van die banen gaan naar de runners, oftewel bezorgers en mensen die de nieuwe distributiecentra gaan bemannen. Een volledige landelijke dekking is overigens niet nodig, zeggen de ondernemers, aangezien bezorgen in dunbevolkte gebieden te duur is.

Het binnenslepen van het investeringskapitaal heeft de verwachtingen van de ondernemers "ver overtroffen", zegt Beckers. Eerdere grote Nederlandse investeringen in techbedrijven waren Catawiki (75 miljoen) en Takeaway (73 miljoen). Alleen Adyen haalde in 2014 meer op (200 miljoen). "Maar het gaat ons niet zozeer om het bedrag", zegt Beckers, "maar dat we op iets zijn gestuit waar fenomenale belangstelling voor is."

"Dit is fantastisch nieuws voor alle mensen die we kunnen aansluiten, en voor de gemeenten die hun bezorging kunnen verduurzamen. En het is geweldig nieuws voor de BV Nederland, dat we dit met Nederlandse fondsen kunnen doen."

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!