Dit Nederlandse camerabedrijf wil na een fusie de grootse speler in de cloud worden

Rishi Lodhia, Tijmen Vos

Rishi Lodhia en Tijmen Vos verkochten hun online camerabewakingsbedrijf aan Panasonic. Nu verkopen ze het weer aan een Amerikaanse speler, waar onder meer Michael Dell aandeelhouder is, zodat ze de 'Salesforce' van de cloud-camera's kunnen worden.

Toen we Rishi Lodhia voor het laatst spraken was het bedrijf van hem en medeoprichter Tijmen Vos, Cameramanager.com (sinds 2007), net overgenomen door Panasonic. Vier jaar later komt het bedrijf, dat altijd als zelfstandige unit binnen Panasonic bleef opereren, voor een onbekend bedrag in handen van het Amerikaanse Eagle Eye Networks.

“Veel mensen vonden het vreemd dat we zo lang bleven zitten na die overname”, zegt Lodhia. “Maar we konden bij Panasonic heel veel leren, we konden echt meekijken in de Champions League van de hardwareindustrie. Zo hebben we de afgelopen jaren ‘s werelds eerste 4G-camera ontwikkeld, die we vorig jaar hebben gelanceerd.” Met die camera, en de achterliggende software, richt zijn bedrijf zich op mkb'ers en consumenten.  

Leren

Zo'n Internet of Things-hardwareproduct op de markt zetten is een enorm proces, zagen Lodhia en Vos bij Panasonic van dichtbij. “Dat leer je alleen maar in dit soort bedrijven die dit bij wijze van spreken al 100 jaar doen. Met vragen zoals waar haal je onderdelen vandaan, welke fabrieken kies je uit, hoe past alles qua tijdschema. Daar zijn Japanners natuurlijk meester in.”

Maar Lodhia en Vos hunkerden binnen Panasonic naar een 100 procent focus op online camerabewaking. En dan is Panasonic, met zijn 15.000 producten, toch wel een heel groot bedrijf. “We willen werken aan maar één doel, de grootste speler worden op het gebied van camerabewaking in de cloud. Dat kan lastig zijn in zo’n concern.”

x
De camera die Lodhia en Vos maakten bij Panasonic

Lodhia en Vos besloten hun bedrijf, dat was omgedoopt tot Panasonic Cloud Management Services, los te weken van hun Japanse moeder. Dat vergde nog wel enige overredingskracht. Niet in het minst omdat camerabewaking volgens hem een enorme groeimarkt is.

Autonoom

Waarom zou Panasonic dan ook verkopen? “Panasonic wilde echt niet van ons af”, verzekert Lodhia. Na enig aandringen: “Wij snappen het ook niet helemaal", zegt hij lachend, "maar we zijn er blij mee. Kijk, Tijmen en ik zaten er als management diep in, we runden deze business vrij autonoom. We hebben zelf dit initiatief genomen en vervolgens hebben we de juiste partner gekozen.”

Lodhia en Vos kwamen terecht bij Eagle Eye Networks, dat vergelijkbare camera’s (en software) maakt, maar meer voor het midden- en enterprise-markt. Eagle Eye Networks wordt gerund door Dean Drako, een bekende naam in de Amerikaanse technologiewereld. Drako was hiervoor oprichter en ceo van it-beveiliger Barracuda Networks, dat hij in 2013 voor 75 miljoen dollar naar de beurs bracht, tegen een waardering van 900 miljoen dollar. PC-legende Michael Dell is grootaandeelhouder bij het bedrijf.

Ondernemend

Lodhia voelde direct een klik met Drako, die hij omschrijft als “een zeer ondernemende ceo en een echte ondernemer”. “Het is een intrigerende man, die snel schakelt en alleen maar vooruit kijkt.”

“Hij is begonnen als programmeur bij Apple en heeft de kennis om bedrijven vanaf 0 in een nieuwe industrie groot te maken, tot aan een IPO. Dat vinden Tijmen en ik fantastisch om mee te maken. Onze intentie is natuurlijk om ook zoiets ook met Eagle Eye Networks te realiseren.”

Droom

Met de sprong naar de VS gaat een droom in vervulling voor Lodhia en Vos. “Eagle Eye Networks was onze grootste concurrent in de VS. Nu zijn we samen de het grootste cloud-bewakingsbedrijf in de wereld.” Het product van Lodhia en Vos is binnen een paar maanden ook in de VS beschikbaar. Na de overname heeft Eagle Eye wereldwijd 10 datacenters, waar klanten hun privacy-gevoelige beelden opslaan.

Hoe groot Eagle Eye Networks precies is, bijvoorbeeld qua omzet of klanten, mag Lodhia niet verklappen. “Maar er komen duizenden klanten per maand bij.”

Camerabewaking is een van de laatste industrieën die naar de cloud gaat, legt hij uit. “Iedereen die camerabewaking heeft, moet die uiteindelijk beelden in de cloud zetten. Je stopt je geld ook niet meer in een sok onder het matras."

Locaties

Behalve voor het beveiligen van panden gebruiken klanten de beelden ook om bedrijfsprocessen te monitoren. Waardoor bijvoorbeeld een manager niet meer 30 locaties van een winkelketen hoeft te bezoeken.

“Het aantal camera’s neemt enorm toe, in kantoren en allerlei soorten bedrijven. Of dat wenselijk is? “Het is onvermijdelijk”, zegt Lodhia. “Dat gaat gewoon gebeuren. Wij willen daarbij de Salesforce voor camerabewaking worden.”

Lodhia en Vos runnen vanaf nu vanuit Amsterdam het Europese hoofdkwartier van Eagle Eye. Het ervaren team van 50 man dat daar al zit, was volgens Lodhia een van de belangrijkste redenen achter de overname door Eagle Eye.

Het aantal mensen in Amsterdam gaat de komende tijd groeien, kondigt hij alvast aan. “We willen de komende tijd op z’n minst verdubbelen.”

Redacteur Sprout.nl. Email: maarten@sprout.nl