Growth Tribe haalt 3 miljoen op, ondanks omzetdipje door corona

peter van sabben growth tribe

Growth Tribe krijgt 3 miljoen euro groeigeld. Hiermee wil de aanbieder van bedrijfsopleidingen vol inzetten op online, maar de coronacrisis levert Growth Tribe voorlopig wel een dipje in de omzet op.

Het verse groeigeld is afkomstig van Rinkelberg capital, de investeringsgroep van onder meer TomTom-echtpaar Harold Goddijn en Corinne Vigreux. Vol inzetten op online cursussen was voor Growth Tribe al langer het plan, vertelt mede-oprichter en ceo Peter van Sabben aan Sprout. Door de coronacrisis is de digitalisering van Growth Tribe echter in een stroomversnelling beland.

Toen de lockdowns zich internationaal aandienden, besloot het bedrijf zijn trainingskantoren in zeven landen om te bouwen tot studio’s, van waaruit trainers hun deelnemers coachen. Haalde Growth Tribe in februari nog 80 procent van zijn inkomsten uit offline trainingen, sinds de coronacrisis komen alle inkomsten uit online educatie. De rode draad is inhoudelijk: growth marketing. Cursisten worden bijgespijkerd in online marketing, data analytics en andere digitale skills waarmee ze de omzet van hun bedrijf kunnen boosten.

De omzet van Growth Tribe viel in de maanden maart en april met 30 procent terug, maar de weg omhoog is inmiddels weer ingezet, stelt Van Sabben. De afgelopen 4 weken kreeg zijn bedrijf er 500 aanmeldingen voor cursussen bij. Nog steeds minder dan normaal, maar in augustus verwacht Van Sabben weer op het oude niveau te zitten. Wel denkt hij dat Growth Tribe dit jaar minder hard groeit dan het oorspronkelijke doel was. Afgelopen jaar was de omzet 5,6 miljoen euro.

Growth Tribe kreeg er de afgelopen weken grote klanten bij als Ahold, Rabobank en Tommy Hilfiger. ‘Die laatste wil weten hoe je online modeshows moet doen’, vertelt Van Sabben. Ook mensen die door de coronacrisis hun baan zijn verloren, kloppen bij het concern aan voor trainingen. Zij zouden zich willen laten omscholen, om elders aan het werk te komen.

Van Sabben hoopt de komende tijd veel meer ontslagen werknemers als cursist te kunnen verwelkomen. Hij verwacht dat de regering deze week in een persconferentie bekend zal maken dat het educatieve vouchers aan ontslagen mensen geeft, bedoeld om zich mee om te scholen. In de technologiebranche is bijvoorbeeld nog steeds een tekort aan personeel. ‘We hebben korte lijntjes met de overheid. Of het vouchers voor 1.000 of 1.500 euro worden weten we niet, maar we hebben mensen in Den Haag gesproken die zeggen dat dit er vanavond of morgen aankomt.’

Bedrijven moeten door de crisis massaal bezuinigen. Hebben zij nog wel geld over voor cursussen?

‘Sommige bedrijven niet, andere wel. In grote bedrijven is men nog druk bezig met het uitschrijven van scenario’s over wat de impact van de crisis voor hen zal zijn. Komt er een dip voor enkele maanden, of een grote recessie? Zeker is dat sommige bedrijven juist profiteren van de crisis. Zo groeit Ahold als een malle, net als Bayer. Sommige bedrijven zijn bovendien niet conjunctuurgevoelig, die gaan gewoon door. Concerns die opeens teams thuis aan online producten hebben werken, willen dat zij beter worden in het doen van bijvoorbeeld online marketing en data-analyses. Daar kunnen wij ze bij helpen.’

Jullie geven je cursussen nu online, in plaats van op locatie. Betekent dit ook dat de verkoopprijs van jullie diensten omlaag kan?

‘Dit hebben we niet gedaan. Het is een live training en we hebben nog steeds trainers voor ons werken. Bovendien bieden we online veel meer aan dan offline. We hebben online content gecreëerd, die we in een verbeterde app aanbieden. Deelnemers krijgen artikelen, video’s en slides te zien, waarmee ze extra kunnen leren. Ook krijgen ze gepersonaliseerde leerdoelen. Veel mensen denken dat de waarde van een online livetraining niet hetzelfde is als een training in een lokaal. Wij vinden dat dit wél zo is.’

Jullie omzet groeit dit jaar minder hard dan verwacht. Dat lijkt me geen fijn nieuws voor jullie kersverse investeerders.

‘We hadden een prognose voor 2020 gemaakt, maar hebben onze milestones door de coronacrisis moeten bijstellen. Ik verwacht dat we in augustus weer op het oude groeiniveau zullen zijn. Verder kijken dan die maand vind ik moeilijk. Het kan zijn dat veel bedrijven extra in digitale vaardigheden zullen investeren en dat ze bij ons gaan trainen. Het kan echter ook zo zijn dat er een heel grote recessie aankomt, waardoor bedrijven minder werknemers kunnen aannemen. We hebben meerdere prognoses opgesteld en onze investeerders zitten er voor de lange termijn in. Mogelijk doen ze in de toekomst zelfs een vervolgronde.’

Het is niet zo dat het oorspronkelijke investeringsbedrag pre-corona hoger was?

‘Nee, het was altijd al 3 miljoen euro.’

3 miljoen euro, het is in ieder geval een mooi bedrag om je platform verder mee te ontwikkelen. Hoe ga je het precies uitgeven?

‘Ten eerste inderdaad in de verdere ontwikkeling van het platform. We willen dat mensen continu doorleren. Stel dat je bij ons leert over data science, dan moet je zoveel mogelijk speciale content daarover kunnen raadplegen. Ook hebben we extra mensen nodig die ons helpen bij onze corporate trainingen. We zijn partners van veel grote bedrijven en leren hen over digitale vaardigheden. Die kant willen we steeds meer op en daarvoor hebben we meer senior-mensen uit de kennisindustrie nodig.’

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!