Happy Tosti krijgt investering van 1 miljoen, opent eigen bakkerij

Happy Tosti

De sociale tostiketen Happy Tosti van Wibe Smulders en Jasper Kool haalt 1,15 miljoen euro op bij geldschieters. Hiermee opent de horecaketen een eigen bakkerij in Den Haag. ‘We proberen dit coronajaar break-even te draaien.’

Is de economie zwak, dan moet je investeren. Draait de economie als een tierelier, dan moet je juist besparen, zodat je genoeg kapitaal hebt voor wanneer het minder gaat. Het was de befaamde econoom John Keynes die in de vorige eeuw met deze beproefde theorie kwam en anno 2020 gaan de horeca-ondernemers van sociale tostiketen Happy Tosti er, al dan niet toevallig, mee aan de haal. Ook al beleeft de horeca immers donkere tijden vanwege de coronacrisis, ondernemers Jasper Kool en Wibe Smulders investeren in de opening van een eigen bakkerij met bistro.

In totaal hebben ze hiervoor 1,15 miljoen euro opgehaald. Het gros van het groeigeld, 850.000 euro, is afkomstig van investeringsfondsen Start Foundation, Fonds 1818, Stichting Doen en Rabobank Foundation. 300.000 euro lenen de ondernemers daarnaast van de Triodos Bank. Om de voorverkoop van de bistro en bakkerij alvast in gang te zetten, hebben Kool en Smulders een crowdfundingcampagne gelanceerd, waarmee ze nog eens 50.000 tot 200.000 euro hopen op te halen.

De Broodbrouwers

De ondernemers openen de bistro en bakkerij, De Broodbrouwers geheten, in samenwerking met de Haagse biologische broodzaak Lekker Brood van ondernemer Ad Overgaag. ‘De Broodbrouwers’ wordt een zelfstandig bedrijf, vertelt Kool: ‘De Happy Tosti-groep krijgt 50 procent van de aandelen en Ad krijgt de overige 50 procent. Lekker Brood zal bovendien voortaan als bedrijf onder De Broodbrouwers hangen.’

Bij Happy Tosti hebben zestig van de grofweg honderd werknemers een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze hebben bijvoorbeeld autisme, een detentieverleden of zijn slechthorend. Omdat bedrijven geen zorgsubsidie ontvangen voor het aannemen van dergelijk personeel, komen zij doorgaans maar moeilijk aan het werk. 

Happy Tosti
Het pand waarin de nieuwe bakkerij van Happy Tosti huist.

Het is de bedoeling dat er in zowel de nieuwe bistro als in de bakkerij en het transport werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt komen te werken. Ook bij Lekker Brood werken inmiddels zes mensen met een dergelijke beperking, aldus de ondernemers. De nieuwe bakkerij levert niet alleen brood voor de zeven Happy Tosti-zaken, maar ook aan zo’n 65 andere zakelijke afnemers, vertelt Kool. Aan verschillende strandtenten, maar – via Lekker Brood – ook aan de Eerste en Tweede Kamer.

Gift

Een ‘klein deel’ van het groeigeld van de vier investeerders, de 850.000 euro, is bovendien een gift, aldus de ondernemers. Deze gift steken de ondernemers in de training van het personeel met een afstand tot de arbeidsmarkt. ‘We moeten mensen soms wel een jaar trainen’, zegt Kool.

We moeten mensen soms wel een jaar trainen

‘Zo’n training moeten we ook door iemand laten doen en dat kost geld. Onze personeelskosten liggen dus hoger dan die van concurrenten. Het is fijn dat we dit nu niet zelf hoeven te financieren. We hopen dat de overheid dit ooit gaat betalen, omdat we deze mensen werk geven.’ Smulders: ‘Het heet impact-financiering. De investeerders vinden dat we een bepaald maatschappelijk belang hebben. Wij moeten die sociale doelstellingen vervolgens halen.’

1 juni

Het overheidsbesluit van gisteravond dat de horeca vanaf 1 juni onder strikte voorwaarden weer open mag, zorgde bij Happy Tosti voor een ‘euforisch gevoel’, aldus Kool. ‘We mogen in ieder geval weer iets doen. Het terras mag weer open en er mogen weer dertig man in de zaak, op anderhalve meter afstand. Onze restaurants hebben gemiddeld maar 45 zitplekken, dus dit is haalbaar. Winsten zullen we voorlopig niet maken, maar onze verliezen minimaliseren of break-even draaien zal wel lukken.’

Onze appgroepen sloegen gisteravond op hol

Ook voor het personeel met afstand tot de arbeidsmarkt zorgt de aanstaande heropening voor een ‘goede vibe’, vertelt Kool. ‘Onze appgroepen sloegen gisteravond op hol. Sommige van onze medewerkers verloren de afgelopen periode de moed of werden depressief. Ze dachten dat we om zouden vallen en dat ze hun baan zouden verliezen. Nu hebben ze weer iets om naartoe te leven.’ Kunnen zij allen aan de slag blijven bij de tostiketen? Smulders: ‘Dat verwachten wij wel, ook omdat we denken dat de steunmaatregelen nog wel even door zullen gaan.’

Happy Tosti
Jasper Kool, Ad Overgaag en Wibe Smulders.

Kansen

Smulders ziet zelfs kansen voor het aannemen van nieuwe mensen. Wie voortaan aan wil schuiven in een restaurant, moet vooraf een tafel reserveren. Tijdens lunchtijd, grofweg tussen 11 uur ‘s ochtends en 1 uur ‘s middags, zal het al snel vol zitten, beredeneert hij. ‘Mensen zullen daarom meer verspreid over de dag binnenkomen. We zullen hierdoor op meerdere tijden van de dag handjes nodig hebben.’ Dat Nederlanders het straks weer aandurven om de horeca binnen te stappen, daar zijn de ondernemers van overtuigd. Kool: ‘In mijn eigen omgeving zijn mensen moe van het thuiszitten. Ze willen weer naar buiten en zijn op zoek naar afleiding.’

De omzet die we hebben verloren, komt nooit meer terug

De komende weken zullen Kool en Smulders druk werken aan het corona-proof maken van hun restaurants. ‘We zullen looproutes maken, werken aan een beter reserveringssysteem en willen misschien schermen aanleggen’, zegt Kool. Wel hopen de twee dat de vastgoedpartijen van wie zij hun negen panden huren zich de komende tijd flexibeler op zullen stellen.

Eén verhuurder schold de huur gedurende de coronacrisis volledig kwijt en twee rekenen tijdelijk de helft van de huur. De overige partijen hebben echter nog geen regeling met de ondernemers getroffen. Smulders: ‘De omzet die we echter hebben verloren, komt nooit meer terug.’

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.