Miljoenenbedrijf Readly daagt Blendle uit in Nederland: ‘Per artikel betalen is niet ideaal’

Online mediakiosk Blendle krijgt er met het Zweedse Readly een kapitaalkrachtige uitdager bij in Nederland. Sprout vraagt de mannen achter het Zweedse bedrijf hoe zij de strijd rondom de Nederlandse online lezer denken te winnen. ‘Lezers blijven langer hangen in onze app.’

Het Zweedse bedrijf doet wat Alexander Klöpping en de zijnen tot nu toe niet is gelukt: het lanceren van een all you can read-abonnementsmodel voor online-weergaven van magazines. Voor 9,99 euro per maand kunnen gebruikers vrij lezen in meer dan 3.600 magazines wereldwijd. Hoeveel Readly-gebruikers er zijn, maakt het bedrijf niet bekend. Afgelopen kwartaal zouden er in ieder geval 17 miljoen magazines geopend zijn via de app. Nu komt het bedrijf naar Nederland. Al vijftien Nederlandse uitgevers zijn aan boord. Zij zijn goed voor zo'n honderd titels, waaronder Quote, Quest en Men’s Health.

Het bedrijf investeert nog niet in de krantentitels, wat Blendle dan weer wel doet. Het heeft te maken met het grotere formaat van de krant, dat minder gemakkelijk op je smartphonescherm valt te tonen, legt ceo Jörgen Gullbrandson uit als Sprout hem en de zogeheten ‘chief expansion officer’ Philipp Montgelas in de Amsterdamse buurt De Pijp treft. Readly huurt hier tijdelijk een winkelpand om reclame voor zijn app te maken, want marketing is essentieel voor de Zweden.

Readly

We wilden een vergelijkbare ervaring bieden met papieren magazines

In plaats van op een artikel te moeten klikken, zoals bij Blendle, zie je in de Readly-app de gehele pagina van het artikel. Door op een speciale button te klikken, kun je een artikel in blogversie lezen. “We willen een leeservaring bieden die vergelijkbaar is met wanneer je een papieren magazine leest.”

Toch sluit Gullbrandson allerminst uit dat zijn bedrijf in de toekomst nog eens kranten aan zijn portfolio toe zal voegen. “Het is geen kwestie van religie, maar het heeft niet de focus (lacht). We sluiten het niet uit, maar zoals iedere succesvolle marketeer weet: focus je eerst ergens op en word daar de beste in.”

Kapitaalkrachtig bedrijf

Blendle moest de afgelopen jaren al medewerkers ontslaan en had te maken met ontevreden titels - NRC en de Telegraaf - die de samenwerking beëindigden. De komst van Readly zal voor Klöpping dan ook waarschijnlijk geen goed nieuws zijn. Readly lijkt niet zomaar een partij te zijn, maar een kapitaalkrachtige multinationale onderneming. Uit Crunchbase-gegevens blijkt dat er voor 31 miljoen aan venture capital-gelden in Readly zit. Volgens Gullbrandson zou het zelfs om 60 miljoen gaan, wat in beide gevallen aanzienlijk meer lijkt te zijn dan wat Blendle tot nu toe heeft opgehaald. Het bedrijf van Klöpping kreeg ‘slechts’ investeringen van 3 en 4 miljoen euro, naast een investering van onbekende hoogte van het Amsterdamse investeringsfonds INKEF en het Japanse mediaconcern Nikkei.

Readly maakte afgelopen jaar een omzet van 13 miljoen euro; een verdubbeling van 2016. Voor 2018 verwacht Gullbrandson ook weer richting een verdubbeling van de omzet te gaan. Alle winst die het bedrijf maakt, steekt het - zoals gebruikelijk bij scaleups - in zijn internationale opschaling. Het in 2013 opgerichte bedrijf breidde in 2014 uit naar het Verenigd Koninkrijk en Duitsland en voegt daar nu dus Nederland aan toe. Blendle breidde op zijn beurt uit naar de Verenigde Staten en Duitsland, avonturen die volgens het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek nog geen gigantisch succes zouden zijn.

Competitie

Op de vraag hoe de heren de competitie met Blendle aan willen gaan, reageert Montgelas dat het businessmodel van Readly er heel anders uitziet. “Wij investeren in magazinecontent en hebben ook een wat oudere gebruikersgroep van gemiddeld 35 jaar tot en met 65 jaar. Zij richten zich minder op nieuws en zijn sterker geïnteresseerd in specifieke niches, waar de magazines in voorzien. We zijn goed voorbereid en weten wat we doen. We komen met een reden naar Nederland, omdat de Nederlandse markt voor online artikel-consumptie hier goed ontwikkeld is.” Toch zijn er zeker ook overeenkomsten in de businessmodellen van beide bedrijven. Zowel Blendle als Readly betalen 70 procent van hun gebruikersinkomsten aan uitgevers en houden 30 procent zelf.

Doordat je vrij kunt lezen in magazines, blijven gebruikers langer hangen

Gullbrandson wijst erop dat lezers bij Blendle per artikel betalen, wat volgens hem niet ideaal is. Het bedrijf van Klöpping moet het doen met een Premium-abonnement met een selectie gratis te lezen artikelen, terwijl je bij Readly voor een tientje per maand alle artikelen in alle magazines kunt lezen. “Doordat je niet per artikel betaalt maar vrij door magazines heen kunt bladeren, blijven lezers langer hangen in onze app. De engagement wordt er dus door verhoogd.”

De ceo van Readly is zelf in de veronderstelling dat er in Nederland ruimte zal zijn voor zowel Blendle als Readly. “Zoiets als the winner takes all zal in deze markt niet zo snel opgaan. Wij vergelijken ons met zoiets als Spotify. Kijk maar naar de markt voor het streamen van liedjes. Zowel Spotify, Apple Music als Deezer hebben succes.”

Overnames

We hebben verscheidene concurrenten een overnamevoorstel gedaan

Wel geeft hij toe: in thuismarkt Zweden had zijn bedrijf te maken met andere concurrenten. “We hebben aangeboden ze op te kopen, maar ze weigerden stuk voor stuk. Nu zien we dat deze concurrenten krimpen, terwijl ons bedrijf internationaliseert.” Of Readly van plan is Blendle op termijn een overnamevoorstel te doen? Gullbrandson lacht enigszins ondeugend: “Geen commentaar.”

Of Readly in Nederland een stille dood zal sterven à la Elinea en MyJour of dat door de komst van Gullbrandson en consorten het einde van Blendle in zicht is? Vermoedelijk zal het sterk afhangen van de marketing van Readly. Laat dat nu net zijn waar de Zweden de komende tijd sterk op in willen zetten in ons land.

Blendle-oprichter Alexander Klöpping was donderdag niet bereikbaar voor commentaar.

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout. Hij schrijft over startups, Silicon Valley en nieuwe economie.