Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Online kleding-outlet Otrium haalt investering van 24 miljoen op

Online mode-outlet Otrium haalt 24 miljoen euro op bij investeerders. De scaleup van Milan Daniels en Max Klijnstra steekt het geld in verdere internationalisering, techniek en het aannemen van tientallen nieuwe mensen. ‘We groeien met double digits.’

Het groeigeld is afkomstig van investeringsfonds Eight Roads Ventures, dat eerder durfkapitaal stak in Alibaba en Treatwell. Ook de bestaande investeerders Index Ventures en Hans Veldhuizen doen mee. De nieuwe investering betreft een Series B-ronde. Afgelopen jaar nog wist Otrium een Series A-ronde op te halen ter waarde van 7 miljoen euro. Welk belang de ondernemers aan hun investeerders hebben weggegeven, wil Daniels niet zeggen tegen Sprout. ‘Het is marktconform.’

200 modemerken

Het in 2015 opgerichte Otrium is een platform waarop modemerken hun overtollige voorraden met een korting kunnen verkopen. Otrium wist tot dusver tweehonderd modemerken en designers aan te sluiten, waaronder G-Star, Scotch & Soda, Vans en Puma. Het bedrijf werd in 2018 door Sprout uitgeroepen tot één van de vijftig challengers van het jaar.

Op dit moment richt Otrium zich nog vooral op de Nederlandse, Franse en Duitse markt. Dankzij de nieuwe investering stelt het bedrijf eind deze maand ook een Britse variant van zijn site te kunnen realiseren. Daarna willen de ondernemers de gehele Europese markt op, stelt Daniels. ‘We zullen dit jaar meerdere domeinen openen in Europese landen. Ook sluiten we niet uit dat we de jaren erop naar andere continenten zullen gaan.’

Een deel van het geld zal Otrium steken in de techniek en service van het platform, stelt Daniels. Zo zal het bedrijf zijn apps vernieuwen en werkt het aan de verbetering van een systeem met dynamische prijzen. Ook wil Otrium extra inzetten op het maken van trendrapportages voor aangesloten merken. Om via Otrium aankopen te doen, moeten consumenten inloggen. Daniels stelt ruim een miljoen gebruikers te hebben. ‘Zij volgen bepaalde merken en categorieën kleding. Wij leveren vervolgens brand reports aan de merken, zodat ze deze voorkeuren mee kunnen nemen bij nieuwe producties.’

Omzetgroei

De versnelde digitalisering vanwege de coronacrisis versnelde de omzetgroei van Otrium. Deze nam in de maand april met wel 40 procent toe. ‘De meeste fysieke outlet-centra zijn of waren dicht’, legt Daniels uit. ‘Veel merken gingen daardoor op zoek naar een online kanaal om hun overige goederen alsnog te kunnen verkopen.’ Omzetcijfers en specifieke groeiprognoses deelt Daniels niet, maar hij stelt zijn prognose voor het jaar niet te hebben bijgesteld. ‘Maar we zitten al boven target en we groeien met double digits.’

Leveranciers, dus de kledingmerken en -designers, beleven door de coronacrisis wel financieel uitdagende tijden, merkt Daniels op. ‘Om hen te helpen aan een gezondere cashflow, hebben we onze betaaltermijnen verkort van dertig dagen naar twee weken. Ook geven we kleine merken extra zichtbaarheid op ons platform.’ Met het verkorten van de betaaltermijnen gaat Otrium tegen de stroom in; bedrijven als de Bijenkorf en Action verlengden hun betaaltermijn de afgelopen maanden juist, wat zorgde voor publieke verontwaardiging.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Techtalent

Bij Otrium werken momenteel honderd mensen. Dankzij de nieuwe investering wil Daniels de komende maanden ‘tientallen’ nieuwe medewerkers aannemen. Grofweg de helft hiervan betreft technologie-gerelateerde functies, zoals ‘programmeur’ en ‘data-analist’. Al glijdt Nederland door de coronacrisis in de richting van een recessie, aan techtalent is nog altijd een tekort, meldde het FD eerder al. Ook bij techbedrijven Takeaway, Adyen en Tomtom zijn nog technologische vacatures.

Doordat thuiswerken vanwege coronavirus de standaard is geworden, is het volgens Daniels nóg ingewikkelder geworden om techtalent aan te trekken. ‘Talent heeft het voor het uitkiezen en als bedrijf moet je competitief zijn. Je wil sollicitanten laten zien wat de voordelen zijn van het werken bij jouw bedrijf. Dat is ingewikkelder uit te leggen via een videogesprek dan als je een sollicitant je hoofdkantoor kunt laten zien.’