Takeaway geeft gas met eigen bezorgdienst  

Takeaway bezorgde het afgelopen jaar twee keer zoveel maaltijden zelf als in 2017, bleek woensdag bij de bekendmaking van de jaarcijfers. Oprichter Jitse Groen legt uit waarom hij die kostbare operatie toch de moeite waard vindt, in een markt die nu nog wordt gedomineerd door Deliveroo en Uber Eats.

Jitse Groen mag zich in de handen wrijven over de resultaten van Takeaway, het bezorgplatform dat hij in 2000 lanceerde met een startkapitaal van 100 gulden. De ondernemer werd vorig jaar officieel miljardair, toen de beurswaarde van zijn bedrijf de 3 miljard euro aantikte (Groen bezit nog ruim eenderde van de aandelen).

Okay, ook drie jaar na de beursnotering van 2016 maakt het 19 jaar oude Takeaway nog altijd geen winst. Het afgelopen jaar kwam het nettoverlies uit op 14 miljoen euro, tegenover 42 miljoen euro een jaar eerder. De toch al gigantische marketingkosten stegen met 10 procent naar 128 miljoen euro.

Maar Groen kan die rode cijfers verdedigen met flinke groeicijfers. Het aantal actieve klanten steeg het afgelopen jaar naar ruim 14 miljoen, ten opzichte van 11,5 miljoen het jaar ervoor. Het totaal aantal bestellingen steeg met 38 procent naar bijna 94 miljoen. 

In totaal werd er het afgelopen jaar voor in totaal 1,8 miljard euro aan pizza’s en hamburgers verkocht; een stijging van 37 procent vergeleken met 2017. De omzet van Takeaway steeg vorig jaar met 44 procent naar 240 miljoen euro, maakte het bedrijf vorige maand al bekend.

Zelf bezorgen 

In de strijd met Delivery Hero en UberEats tuigde Takeaway in 2016 een eigen bezorgdienst op, binnen het bedrijf bekend onder de naam ‘Scoober’. Die dienst rolde het afgelopen jaar uit naar veertien nieuwe Europese steden, waarmee het totaal op 38 steden komt. Scoober is nu goed voor 3 procent van alle bestellingen via Takeaway, een verdubbeling vergeleken met 2017. 

We creëren een breder culinair aanbod, met Poké Bowls

Vergeleken met een bestelplatform vergt zo’n bezorgdienst veel investeringen, maar het is tegelijk een manier om een nieuwe klantengroep aan te boren, zei Groen woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Met Scoober kan Takeaway bijvoorbeeld “een select aantal restaurants” aansluiten die zelf geen eten bezorgen.

Groen: “Zo creëren we een breder culinair aanbod, zoals salades en Poké Bowls.” Daarnaast ziet Groen zijn eigen legertje feloranje bezorgers als een vorm van “zeer zichtbare marketing” op straat. 

Vaker bestellen

Alles om het aantal van 14 miljoen gebruikers verder op te schroeven, want dat aantal is wat Groen betreft nog veel te laag. Ook het gemiddeld aantal van elf bestellingen per klant per jaar kan wat hem betreft nog flink omhoog. “Dan heb je het over een markt van in totaal 150 miljoen mensen, waarvan 70 procent wel eens eten bestelt. We hebben dus een hele lage penetratie. Daarnaast eten mensen drie keer per dag, dus dan is elf keer per jaar bestellen heel weinig.”

Mede daarom zet Takeaway steeds meer in op het bezorgen van bedrijfslunches. Om de b2b-markt beter te kunnen bedienen, en vanwege de techniek achter dat bedrijf, nam Takeaway vorig jaar de Israëlische besteldienst 10bis over. Met een brutowinstmarge van 43 procent bleek 10bis ook nog eens een zeer lucratieve business. Wel kwamen honderden restaurants in Israël vorig jaar in verzet tegen de commissies die Takeaway per bestelling verdient.

Opvallend genoeg is die fee met 6 tot 10 procent per 10bis-bestelling een stuk lager dan de gemiddelde commissie van 12,1 procent dit Takeaway vorig jaar per bestelling ving. Een percentage dat vorig jaar bovendien steeg, na gemiddelde van 11,4 procent in 2017. 

Delivery Hero

Groen verraste iedereen eind vorig jaar met de overname van de Duitse tak van Delivery Hero, de grote concurrent van Takeaway in Duitsland. Daarmee kwam Takeaway in bezit van maaltijdbestelsites Lieferheld en Pizza.de en maaltijdbezorgdienst Foodora. Takeaway nam ook besteldiensten over in Zwitserland, Bulgarije, Roemenië en Israël. Daarmee is het bedrijf nu actief in negen Europese landen en Vietnam. 

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!