Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

VanMoof leent 12,5 miljoen bij de bank en wil 7,5 miljoen ophalen bij fans

Fietsbedrijf VanMoof van ondernemer Taco Carlier wil maar liefst 7,5 miljoen euro ophalen met een nieuwe crowdfundingcampagne, om aan de hoge vraag te kunnen blijven voldoen. Het bedrijf blijkt daarnaast een lening bij de bank te hebben afgesloten van 12,5 miljoen euro.

Dat blijkt uit het kersverse investment sheet van een nieuwe crowdfundingcampagne van VanMoof op Oneplanetcrowd. Het bedrijf laat particulieren mee investeren en hoopt zo minimaal 1 miljoen euro en maximaal 7,5 miljoen euro op te halen.

Die 7,5 miljoen euro deelt het bedrijf van Carlier op in twee segmenten: 2,5 miljoen euro moet komen van particulieren die 250 euro tot 80.000 euro investeren. Daarnaast wil het bedrijf 5 miljoen euro ophalen bij investeerders, die minimaal een ton in het bedrijf steken. Het gaat hier om converteerbare leningen met een rente van 6 procent. Het is niet de eerste keer dat VanMoof fans laat participeren; eind 2017 haalde het bedrijf in slechts 2 weken 2,5 miljoen euro op met converteerbare leningen.

20 miljoen euro

Het maakt onderdeel uit van een financieel plan van VanMoof om binnen 12 maanden 15 miljoen tot 20 miljoen euro investeringskapitaal op te halen. VanMoof heeft deze maand, zo lezen we, al 12,5 miljoen euro opgehaald bij een “toonaangevende Nederlandse bank”. Van dit bedrag kan de fietsproducent 8,5 miljoen euro daadwerkelijk inzetten om te investeren. De overige 4 miljoen euro wordt hoofdzakelijk gestoken in het afbetalen van andere leningen, waaronder een lening van 2 miljoen euro die VanMoof in juni 2008 aanging bij de ING.

VanMoof zal in het gunstigste scenario dus 7,5 miljoen (de bovengrens van crowdfundingbedrag) plus 8,5 miljoen euro (het te investeren deel van de banklening) ophalen, oftewel 16 miljoen euro investeringskrediet in totaal. Het liefst heeft het bedrijf binnen 12 maanden, zoals gezegd, een investeringsbudget van 20 miljoen euro. Het overige geld moet opgehaald worden met leningen en bij institutionele investeerders.

Carlier Group

Van de eerder genoemde 4 miljoen euro van het verse bankkrediet dat VanMoof nog moet steken in terugbetalingen, vloeit 1 miljoen euro toe naar de Carlier Group. Dit is in feite het moederbedrijf van VanMoof, die via twee bv’s in handen is van Taco Carlier en zijn broer Ties. Deze ‘groep’ stak in februari nog 1 miljoen euro in VanMoof, kapitaal dat dus nu weer terugvloeit naar de rekening van de broers Carlier.

De plotselinge lening van 1 miljoen euro bij het moederbedrijf van VanMoof wekt de indruk dat het geld er razendsnel in- en uitgaat bij het fietsbedrijf. VanMoof ging afgelopen maand nog stilletjes, zo lezen we, een lening van 1 miljoen euro aan bij een private investeerder. In augustus afgelopen jaar sloot VanMoof bovendien nog converteerbare leningen af bij drie investeerders, ter waarde van in totaal 800.000 euro.

Gek is het niet: wie het in deze branche met zijn hoge research & development– en productiekosten wil maken, heeft daar bergen aan kapitaal voor nodig. De Belgische VanMoof-concurrent Cowboy wist eind vorig jaar nog 10 miljoen euro op te halen voor zijn expansie naar Nederland en andere landen; bij VanMoof moeten ze de hete adem van de Belgen in de nek voelen.

Hoge vraag

Dat brengt ons bij de vraag waar de 7,5 miljoen euro aan uit zal worden gegeven. Daarvan wordt 3 miljoen euro gestoken in het opschalen van de productie van de vorig jaar verschenen elektrische modellen Electrified S2 & X2. De vraag bleek groter te zijn dan de financiële ruimte om aan de vraag te voldoen.

Ook gaat er 3 miljoen euro naar product development, geld dat voornamelijk gestoken wordt in de IT en het verbeteren van de VanMoof-app. De overige 1,5 miljoen euro steekt het bedrijf in het opschalen binnen de Duitse en Amerikaanse markt, die volgens VanMoof de afgelopen 3 jaar de grootste groei lieten zien voor het bedrijf.

Slingshot’s belang

Het investment sheet brengt meer interessante financiële feitjes over VanMoof op tafel. De Amsterdamse venture capitalist Slingshot investeerde in 2017, zoals indertijd bekendgemaakt, 4 miljoen euro in het fietsbedrijf. Uit het investment sheet blijkt dat Slingshot samen met de Carlier Group in juni 2018 ook nóg eens 996.000 euro investeerde in VanMoof, waarbij beide partijen de helft inlegden. De totale deelneming van Slingshot in VanMoof wordt daarmee dus niet 4 miljoen euro, maar zo’n 4,5 miljoen euro.

Uit het document blijkt dat Slingshot daardoor in totaal 20,4 procent van de aandelen in VanMoof in handen heeft, oftewel een vijfde. 78,4 procent is in handen van Carlier Group, dus de bv van Taco en Ties Carlier. Aandelenparticipatie mag dan een hip ding zijn in de startupwereld, bij VanMoof zijn slechts 1,3 procent van de aandelen in handen van leden uit het mangementteam.

Richting winstgevendheid

Wie in VanMoof investeert, steekt geld in een bedrijf dat dit jaar winstgevend wil worden. Was het bedrijfsresultaat afgelopen jaar nog negatief, met 6,9 miljoen euro verlies, dit jaar verwacht Carlier voor het eerst een plus van 204.000 euro. Wel is het nettoresultaat nog nog negatief, met -684.000 euro. Dit wordt volgens VanMoof pas volgend jaar positief, met een verwachte 8 miljoen euro.

In 2020 wil Carlier toe naar een bedrijfsresultaat van 11,7 miljoen euro, om die het jaar erop 22,3 miljoen euro te laten worden. Het is natuurlijk altijd de vraag of dat lukt, maar VanMoof stelde al in 2017 in diens toenmalige investment sheet dat het bedrijf dit jaar winstgevend zou worden. Ervan uitgaande dat dat lukt, lijkt het fietsbedrijf dus een aardige voorspeller van zijn eigen succes te zijn.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Stijgende omzet

Toch is een verlies van bijna 7 miljoen euro behoorlijk wat, aangezien VanMoof vorig jaar niet meer dan 10,7 miljoen euro omzet behaalde. Het bedrijf (voor)verkocht voor 22,7 miljoen euro aan producten, maar kon nog niet alle inkomsten innen, mede omdat niet alle producten afgeleverd waren voor het einde van het jaar – vandaar dus de lagere eindomzet. De meeste kosten zaten in 2018 in ‘directe kosten’ (7,3 miljoen euro) en ‘operationele kosten’ (9,4 miljoen euro). Hoe deze kostenposten precies zijn opgedeeld, kunnen we uit het investment sheet niet opmaken. Het ligt voor de hand dat het bestellen en produceren van de fietsen een behoorlijk prijskaartje heeft. Wellicht dat het toevoegen van een abonnenementsmodel in april 2018 ook extra kosten met zich mee heeft gebracht.

Kijken we naar de verkopen van VanMoof, dan merken we een snelle stijging op. Afgelopen jaar verdubbelden de (voor)verkopen van 9 miljoen euro in 2017 naar, zoals gezegd, 22,7 miljoen euro. Dit zorgde afgelopen jaar voor een omzet van 10,7 miljoen euro. VanMoof meldt dat het bedrijf in de eerste 5 maanden van 2019 al 16 miljoen euro heeft opgehaald. Het bedrijf schat in dat dit bedrag dit jaar ruim zal verdubbelen naar een eindomzet van 44 miljoen euro. Het doel, zo lezen we, is om in ieder geval 40 miljoen euro om te zetten. Als het zo gaat als Carlier het in hoofd heeft, heeft de omzet volgend jaar een omvang van een kleine 100 miljoen euro en het jaar erop zelfs 153,5 miljoen euro.