Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zit jouw bedrijf in de rollercoaster- of flow-fase?

Ieder bedrijf dat groeit, gaat door verschillende fasen heen. Maar in welke fase zit jij eigenlijk? En wat zijn de uitdagingen die bij deze fase horen?

De groeistuipen van een onderneming zijn vaak net zo enerverend als frustrerend. Want iedere fase brengt groeimogelijkheden, maar ook fikse uitdagingen met zich mee. ScaleUp Company typert vijf fasen waar ieder groeiend bedrijf doorheen gaat.

1. Startup-fase

De eerste groeifase is de pioniersfase. De ondernemer is meewerkend voorman. Er is veel creativiteit en energie. Doel is vooral te komen tot een duidelijke keuze van strategie van product, markt en positionering. Marktvalidatie is in deze fase het hoogste doel.

2. Rollercoaster-fase

De tweede groeifase is de organisatiefase. Vanaf acht personen moeten er managementprocessen worden ontwikkeld. De ondernemer wordt steeds meer manager. Vaak worstelt de ondernemer met de verschillende petten. Aandachtspunt is het schaalbaar maken van de organisatie, zonder flexibiliteit te verliezen.

3. Puber-fase

De derde groeifase is de managementfase. Vanaf deze fase is er steeds meer budget om professionals aan te nemen op de specifieke functionele deelgebieden. Dit blijft vaak tijd kosten van de ondernemer. Groei slurpt cash, nieuwe mensen kosten veel marge en creëren complexiteit en afstemmingsproblemen. Vaak zijn mensen van het eerste uur wat meer ontevreden en staat de bedrijfscultuur onder druk. Het aannemen van een tweede man is verstandig.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Scaleup-fase

De vierde groeifase is de delegeerfase. Vanaf deze fase heeft de ondernemer vaak een functionerend managementteam. Hij heeft meer tijd en kan zich weer op de echt belangrijke zaken gaan richten. Een van de valkuilen is dat de ondernemer zich teveel met de operationele managementtaken blijft bemoeien. De ondernemer moet gaan ‘leiden’, dus vooral zorgen dat het MT en hele bedrijf zich op het hoofddoel blijft richten.

5. Flow-fase

De vijfde groeifase is de standaardisatiefase. Dit is de optimale fase voor groei. Vanuit verschillende managementleden moet meer gecoördineerd en afgestemd worden. De kans is groot dat er meer bureaucratie ontstaat. De managers moeten steeds meer tot leiders worden ontwikkeld. Het enige doel in deze fase is om in de flow te blijven.