Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo verklaart Uber de liefde aan managers

Uber komt met een update voor zijn B2B-dienst. Door in te zetten op service aan bedrijven, hoopt het geplaagde taxibedrijf zijn eigen precaire financiële situatie te verbeteren.

Dat het bij Uber een rommeltje is, is geen geheim. Nadat oprichter en ceo Travis Kalanick in juni gedwongen werd op te stappen vanwege – onder meer – het vermeende seksisme binnen zijn bedrijf, vond de onderneming nog geen nieuwe ceo.

Aandeelhouder Benchmark Capital suggereerde deze week al dat Kalanick de zoektocht naar een nieuwe leider sabboteert. Kalanick blijft daarnaast in de board zitten en is dus nog steeds een invloedrijk figuur binnen Uber.

Debacles

Uber kwam afgelopen maand nog eens negatief in het nieuws vanwege een rechtszaak over het stelen van bedrijfsgeheimen van Google-dochter Alphabet. Ook ruziede Kalanick over de dalende tarieven met een Uber-chauffeur, die zo slim was dit gesprek op te nemen en naar Bloomberg te verzenden.

Kalanick, een man met een nogal opvliegend karakter, zei: “Some people don’t like to take responsibility for their own shit. They blame everything in their life on somebody else. Good luck!”

Ondertussen maakt Uber miljardenverliezen, waaruit blijkt dat Kalanick voorlopig ook weinig verantwoordelijkheid over zijn eigen financiën neemt.


Kalanick stelde tegen een boze Uber-chauffeur: “Some people don’t like to take responsibility for their own shit.”

B2B-service

Met B2B-service Uber for Business hoopt het taxibedrijf desondanks het tij te keren. Dit professionele platform lanceerde Uber al drie jaar geleden, maar het bedrijf komt nu met een update. Positief nieuws over Uber, het is eens wat anders, zullen we maar zeggen.

Gebruikte je als onderneming tot voorheen Uber, dan was het relatief moeilijk om standaarden te stellen over tarieven en het soort auto’s dat medewerkers konden gebruiken. Je moest zoiets persoonlijk met medewerkers afspreken, zodat de kosten niet de pan uit zouden rijzen.

Limitaties instellen

Door een nieuwe update kunnen HR-managers nu gemakkelijk limitaties instellen voor medewerkers over welke soort auto ze mogen gebruiken, hoeveel ze uit mogen geven, gedurende welk dagdeel ze Uber voor werk mogen gebruiken en binnen welke geografische afstand ze dit mogen doen.

Reist een medewerker verder dan de geografische zone die zijn of haar bedrijf vergoedt, dan betaalt deze automatisch via het eigen account.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Uber stelt dat bedrijven hierdoor hun kosten kunnen verlagen. Door stevig in te zetten op de B2B-markt, oftewel de markt waar het geld zit, probeert Uber zijn eigen liquïditeit ook op te krikken.

Foto boven: Dan Taylor/Heisenberg Media.