Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sellaband versobert businessmodel

Vanaf december gooit ex-challenger Sellaband zijn veel gelauwerde businessmodel op de schop. Het huidige concept was niet goed voor de continuïteit. Oprichter Pim Betist: "De reclame-inkomsten vielen tegen."

Dinsdag kondigde de online muzikantensite een aantal forse wijzigingen aan. Zo ontvangen de ‘believers’ voortaan vijftig procent van de inkomsten uit muziek van ‘hun’ artiest. Laatstgenoemde krijgt ook vijftig procent en tekent voortaan een vijfjarig contract met Sellaband waarbij de auteursrechten voortaan bij de artiest blijven.

 

Ook gaat de site voortaan inactieve profielen verwijderen, krijgt Sellaband tien procent uit het opnamebudget en zullen er geen advertenties meer te zien zijn op de site.

 

Geen reclame voor startups

“De reclame-inkomsten vielen inderdaad tegen”,  beaamt Pim Betist. Voor internationale adverteerders is het bereik van de site te klein, voor nationale adverteerders bedient hij te weinig mensen in te veel landen tegelijkertijd. Meer dan een paar duizend euro per maand wist het salesteam niet binnen te harken.

 

Betist vindt het onverstandig als webstartups hun businessmodel te veel op inkomsten uit advertenties baseren. “Dan stel je je heel erg afhankelijk op. Grote, adverterende bedrijven willen veel bereik. Dat heb je nog niet in het begin. Je moet altijd minstens één andere activiteit hebben die geld oplevert.”

 

Toch lijkt de lage inkomstenpost als een verrassing te komen. Met de nieuwe aanpassingen wordt immers een extra bodem gelegd: van iedere artiest waarvan een cd wordt opgenomen (hiervoor moeten de ‘believers’ 50.000 dollar bij elkaar leggen) neemt Sellaband voortaan tien procent in van het productiebudget.

 

Kostendekking

“Het produceren van albums bleek veel meer tijd te kosten dan gedacht. We hebben twee producers in dienst die er constant mee bezig zijn. De inkomsten waren hiervoor onvoldoende, omdat je geen zekerheid hebt over hoeveel de albums zullen opbrengen. Maar je weet wel zeker dat de kosten hoe dan ook gemaakt moeten worden.”

 

Een deel van de kosten vormden de vaste oplage van 5.000 limited editions, die Sellaband van ieder opgenomen album liet maken. De believers die in de betreffende artiest hadden geïnvesteerd, kregen voor ieder aandeel à 10 dollar één exemplaar thuisgestuurd. Dat wordt nu ook aan banden gelegd.

 

Niet zomaar een bezuinigingsmaatregel, maar juist leuk voor de believers zelf, vindt Betist: “Als je 5.000 limited editions maakt, dan zijn het eigenlijk geen limited editions meer. Vanaf nu krijgt iedere believer één gratis limited edition, onafhankelijk van het aantal aandelen. Zo kunnen die dingen nog echt wat waard worden als collector’s item.” Er worden andere beloningen gecreëerd om de believers te compenseren.

 

Uitgeven

Wanneer een artiest heel succesvol wordt, komt dat straks meer dan voorheen ten goede van de believers. Sellaband dekt zich met de nieuwe maatregelen echter in voor de artiesten die het minder goed doen. Verstandig, want zeg nu zelf, kent u één van de artiesten die via de onderneming hun album hebben opgenomen?

 

Desondanks gaat het volgens Betist echt wel goed met zijn onderneming. “Met de vijftien albums die nu zijn opgenomen is al twee ton verdiend – verdeeld tussen Sellaband, de believers en de artiesten, red. -. “Dat is best veel”, aldus Betist. Het feit dat de believers in totaal 2,5 miljoen dollar in de artiesten staken overtuigt Sprout niet direct van een daverend succes, maar daar wil hij niets van weten: “We hanteren in feite een uitgeverijconcept. Veel albums zullen weinig opleveren, maar het zijn slechts een paar knallers die het hem gaan doen.”

 

MySpace

Die knallers mogen dan wel gauw komen, want veel opzienbarends zit er op het eerste gezicht niet tussen de artiestenprofielen. Dat kan aan ons liggen, want op de site zie je door de bomen het bos niet meer. Daar heeft Betist inmiddels wat op gevonden: “Veel artiesten zien Sellaband.com als een soort MySpace. Ze maken een pagina aan en doen er dan verder niets meer mee. De bedoeling van Sellaband is wel dat artiesten er wat voor doen om aan voldoende believers te komen. Voortaan moeten ze minstens één keer in de zes maanden hun profiel updaten, anders sluiten wij ze af.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Betist ziet de nieuwe maatregelen zelf vooral als een voorbereiding op succes in de VS: “Vanaf 1 december starten we een partnership met een groot Amerikaans bedrijf. Daar hebben we heel veel zin in. De stap over de grote plas is cruciaal voor ons uiteindelijke succes.”